کشور فرانسه برای دیپلماسی فرهنگی خود چقدر هزینه می‌کند؟

سنای فرانسه بخش هایی از گزارش بودجه سال 2018 مربوط به حوزه فرهنگ و سیاست های فرهنگی و تاثیر گذاری این کشور در عرصه بین المللی را روی سایت خود قرار داده است.

به گزارش ایسکانیوز از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در بخش هایی از گزارش بودجه سال 2018 کشور فرانسه آمده است که بودجه کل وزارت اروپایی و خارجه این کشور در سال 2018 بالغ بر 4/74 میلیارد یورو است که نسبت به بودجه سال میلادی 2017 با 2 درصد افزایش روبرو بوده است.

اما آن چه که در این متن جالب است بخش مربوط به اقدامات فرانسه در ورای مرزهای این کشور است که تحت عنوان دیپلماسی فرهنگی و تاثیر گذاری فرانسه آمده که برای این بخش 185 برنامه و اعتباری معادل 51/717 میلیون یورو (حدود 29/0 درصد افزایش نسبت به سال قبل) در نظر گرفته شده است.

برخی برنامه هایی که در این اعتبار دیده شده موضوعاتی مانند آموزش زبان فرانسه در خارج (با همکاری آژانس آموزش فرانسه در خارج)، یا اقدامات شبکه فرهنگی فرانسه در خارج (مانند رایزنی این کشور) یا موسسه فرانسه یا کامپوس فرانسه و ... هستند.

اما اقدامات این کشور در بخش گردشگری نیز در لیست این برنامه ها دیده شده است. سه هدف مهمی که در این برنامه دیده شده، عبارت است از:

- تقویت نفوذ فرهنگی فرانسه در اروپا و سایر نقاط جهان (به ویژه گسترش زبان فرانسه)
- تقویت مناسبات بین المللی فرانسه (به ویژه از طریق توسعه فرصت های دانشگاهی و حمایت از گردشگری)
- بهبود مدیریت منابع و اعتبارات یا به تعبیری پویایی منابع خارجی با هدف کمک به اعتبارات دولتی

بدین ترتیب در این برنامه استراتژی دیپلماسی جامع فرانسه با هدف تقویت نفوذ و گسترش اعتبار فرانسه در عرصه بین المللی معرفی شده است تا فرانسه کماکان بتواند به عنوان یک شاخص در بحث ارزش های جهانِی، صلح، حمایت و توازن جهانی باقی ماند.

تشکیل جلسه ویژه کمیسیون حقوقی سنای فرانسه در مورد وضعیت زندان های این کشور
کمیسیون حقوقی سنا در اوایل هفته جاری اظهارات نیکول بلوبه (Nicole BELLOUBET) وزیر دادگستری فرانسه را در خصوص وضعیت زندان های این کشور شنید.

در پی بروز حوادث و اعتراضات اخیر زندانبانان فرانسوی در خصوص وضعیت بد زندان ها و شرایط سخت کاری آن ها سه شنبه گذشته کمیسیون حقوقی سنای فرانسه با تشکیل جلسه در این خصوص تحقیقاتی را آغاز کرد و در این مورد خواستار ارائه توضیحاتی از وزیر دادگستری این کشور شد.

502

کد خبر: 908005

وب گردی

وب گردی