تجلیل از پدر علم کنترل بیولوژیک ایران

دکتر محمود شجاعی، پدر علم کنترل بیولوژیک ایران و استاد تمام وقت واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در اولین همایش تجلیل از بزرگان گیاهپزشکی کشور در مشهد تجلیل شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، دکتر محمود شجاعی متولد سال 1304 مهاباد، دارای درجه عالی دکتری حشره‌شناسی از بلژیک، از جمله دانشمندان ایرانی است که به طور مستمر اجرای طرح‌های تحقیقاتی در زمینه‌های فونستیک و بیواکولژیک و جلب مشارکت موسسات و سازمان‌های تحقیقاتی را عهده‌دار بوده و همچنان شاگردان خود را در این عرصه راهنمایی می‌کند.

150 مقاله داخلی و خارجی و تالیف و انتشار پنج جلد کتاب حشره‌شناسی در بیش از 4000 صفحه از جمله آثار علمی تولید شده توسط پدر علم کنترل بیولوژیک ایران است.

آثار دکتر شجاعی به عنوان منابع مرجع در رشته‌های تخصصی حشره‌شناسی و گیاهپزشکی در دانشگاه‌های کشور مورد استناد و استفاده قرار می‌گیرد.

بهره‌برداری از یافته‌ها و تالیفات این استاد کنترل بیولوژیک در برنامه‌های تحقیقات اجرایی کشور در موارد متعددی از جمله اجرای طرح تحقیقات فونستیک و تاکسونومیک منطقه‌ای و میزبانی زنبورهای تخم‌خوار آفات پروانه‌ای بنام علمیTrichogramma ssp. صورت گرفته است.

طرح تحقیقات فونستیک و تاکسونومیک منطقه‌ای و میزبانی زنبورهای تخم‌خوار آفات پروانه‌ای از سال 1363 به طور تحقیقاتی و نیمه‌صنعتی منجر به نخستین الگوی تحقیقات در بیوفابریک و تولید انبوه تریکوگراما از سال 1366 شده و در برنامه‌های غیرشیمیایی و بیولوژیکIPM مزارع، باغ‌های سیب، انارستان‌ها و جنگل‌ها در سطح کشور و در برنامه‌های اجرایی سازمان حفظ نباتات کشور کاربرد پیدا کرده است.

دکتر شجاعی پایه‌گذار رشته حشره‌شناسی کشاورزی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری واحد علوم و تحقیقات است که اجرای پروژه ملی کشت‌های گلخانه و تونل پلاستیک اولین IPM آفات و بیماری‌ها را فراهم کرد، راهنمایی و مشاوره بیش از 250 رساله و پایان‌نامه در مقاطع ارشد و دکتری رشته‌های مختلف کشاورزی را در کارنامه کاری خود دارد.

دکتر محمود شجاعی در مسیر فعالیت‌های یاد شده و به پاس خدمات خود در آموزش عالی و دانشگاه مفتخر به دریافت دیپلم و مدال درجه اول فرهنگ در سال 1329، دریافت لوح تقدیر و برنده کتاب سال در سال 1346، دریافت لوح تقدیر و جایزه کاربردی نخستین جشنواره خوارزمی در سال 1366، دریافت لوح تقدیر و جایزه کاربردی یازدهمین جشنواره خوارزمی در سال 1376، دریافت لوح تقدیر به مناسبت مقام معلم برتر در دانشکده کشاورزی واحد علوم و تحقیقات در سال 1386 شده است.

کد خبر: 908024

وب گردی

وب گردی