تسهیل درخواست طلاق از طرف زنان عربستان

روزنامه های داخل عربستان سعودی از جمله عکاظ خبر از حکم ابتدایی دادگاه عالی این کشور برای تسهیل طلاق از سمت زن دادند.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه های داخل عربستان سعودی از جمله عکاظ نوشتند در پرونده زنی که از همسرش کراهت داشت، دادگاه عالی به جای این که حکم خلع (پرداخت مالی از سوی زن به مرد در مقابل انجام طلاق) دهد، به این زن، حق «فسخ نکاح» را داد.

منابع قضایی در گفتگو با عکاظ می گویند: زن حق دارد در صورتی که از همسرش متنفر است و نمی تواند با وی زندگی کند، درخواست فسخ نکاح دهد؛ به شرط آن که این دلیل، شرعا دلیل معتبری برای طلاق قلمداد شود و بیم آن رود که به دلیل کراهت، حقوق زناشویی ادا نشود. قاضی می تواند در این مورد به جای حکم خلع (و بازگرداندن مهریه به شوهر) حکم فسخ عقد را دهد.

وزارت دادگستری سعودی این تصمیم را با هدف «حمایت خانواده ها در برابر از هم گسستگی پس از جدایی» اخذ کرده است. این که زن بدون نیاز به اجازه یا همراهی ولی خود بتواند وارد ادارات قضایی شود، تصمیم دیگری است که این وزارت‌خانه در همین راستا اتخاذ کرده است.

امل الشامخ وبلاگ نویس سعودی که توجه ویژه ای به حقوق زنان در عربستان دارد در این رابطه می‌نویسد: «این حکم، مبنای جواز طلاق به دلیل کراهت (به عنوان یک دلیل شرعی) را نهادینه می کند بدین معنا که از این پس زنان سعودی آزاد هستند هر گاه خواستند از همسرانشان جدا شوند.»

کد خبر: 908187

وب گردی

وب گردی