صادقانه ترین، آسمانی ترین و خالصانه ترین اشعار، اشعار آیینی هستند

اولین دوره سوگواره ملی شعر فاطمی به میزبانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری استان اصفهان در دانشگاه های آزاد اسلامی استان و با حضور روسا، معاونین و اعضای هیأت علمی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز ، در این سوگواره، حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی حیدری، مسئول نهاد رهبری در سخنانی گفت: « قلمرو موضوعی، وجه تمایز اشعار آیینی از سایر انواع شعر است. درواقع فرم و ساختار موضوعات آیینی از قدیم در چارچوب مثنوی، قطعه، ترکیب بند و ترجیع بند می باشند که هر مقوله شعری که صبغه دینی و مذهبی داشته باشد و از آموزه های اسلامی متأثر شده باشد، در قلمرو شعر آیینی قرار می گیرد. شعر و ادب آئینی، برترین گونه ادبی در عالم است. ما در عالم ادبیات با انواع مجموعه های منظوم و منثور مواجه هستیم، به خصوص در بخش شعر، زیرا در آن بحث تخیل و احساس و احساسات تخیل گونه وجود دارد. »

حیدری تصریح کرد: « در آثار منظوم با انواع آثار ادبی مواجه هستیم، اما بدون تردید بی ریاترین، صادقانه ترین، آسمانی ترین، خالص ترین اشعار، اشعار آیینی هستند. سرزمین ما در طول تاریخ شعرای آیینی فاخری را در خود پرورش داده است، شعرایی همچون کسایی مروزی، حکیم ابوالقاسم فردوسی، حکیم ناصرخسرو، سوزنی سمرقندی، عطار نیشابوری و ... که یا شاعر آیینی بودند و یا در بین آثار خود اشعار آیینی در رثاء اهل بیت(ع) دارند. شاعران خوش قریحه و پارسی گوی زیادی که در آسمان علم و ادب ایران طلوع کردند و هر کدام در وصف اهل بیت مرثیه سرایی و یا مدیحه سرایی نموده اند که در حافظه علم و ادب و فرهنگ ایران اسلامی باقی خواهند ماند.»

دکتر احمد آذین، دبیر هیأت امنا و رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان نیز در این سوگواره طی سخنانی خاطرنشان کــرد: « شهادت ام ابیها، دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد، بانوی بزرگواری که سیره، رفتار و گفتارش برای تمام زنان مسلمان جهان مایه مباهات و فخر می باشد. حضرت فاطمه(س) جلوه ای کامل از کمالاتی است که یک زن می تواند در طول عمر خود به آن نائل شود. او با دارابودن ویژگی هایی کم نظیر، بهترین الگو برای زنان و دختران این عصر است که قابلیت الگوبرداری و درس آموزی برای زنان مسلمان دارد.»

کد خبر: 908269

وب گردی

وب گردی