حمایت ۱۳۰۰ میلیاردی مجلس برای حمایت از صادر کنندگان

رییس سازمان توسعه تجارت با اشاره به تصویب رقم هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در مجلس برای تشویق و حمایت از صادرات در سال آینده گفت :بخشی از این رقم به عنوان کمک یارانه سود بانکی به صادرکنندگان اختصاص می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت صبح امروز در اولین همایش تامین مالی صادرات با اشاره به رقابت سخت در بازارهای صادراتی گفت: برای ورود به بازار صادرات تامین منابع مالی بسیار با اهمیت است. در این شرایط باید به تامین منابع مالی توجه ویژه شود و خدمات ارائه داده شده قابل رقابت با بازارهای جهانی باشد.

رییس سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: ما در سازمان توسعه تجارت باید در این راستا قدم برداریم و از ابتدای سال آینده خدمات مشاوره ای به صادرکنندگان در بخش مالی ارائه خواهیم داد که این اطلاعات برای شرکت های کوچک و متوسط ضروری است.

خسروتاج به این نکته نیز اشاره کرد که اولین موضوع در تامین مالی صادرات نقش بانک ها است و این که تا چه اندازه از ابزار اعتبار اسنادی می‌توان استفاده کرد.

او افزود: برای همه صادرکنندگان لازم و ضروری است که کدام بانک ها در کدام کشورها خدمات کارگزاری ارائه می‌دهند البته در عمل صادرکنندگان می‌گویند که بانک ها در این بخش ها خدمات مناسبی ارائه نمی‌دهند، ضمن این که آمریکا مشکلاتی را برای بانک های ایرانی به وجود آورده است.

معاون وزیر صنعت به این نکته نیز اشاره کرد که در ده ماهه سال جاری از ۴۲ میلیارد دلار واردات بیش از ۵۰ درصد آن از اعتبارات بانکی استفاده شده و ۵۰ درصد آن از ارز متقاضی و ارز آزاد تامین شده و این جای سوال دارد که چرا در صادرات نمی‌توان از خدمات بانکی به خوبی استفاده کرد.
خسروتاج ادامه داد: صادر کنندگان اگر بدانند کدام بانک ها چه خدماتی ارائه می دهند، شاهد رونق بیشتر صادرات خواهیم بود.

او تاکید کرد: با توجه به نوع کالا نیز می‌توان مکانیزم پرداخت را تعیین کرد که این بسته به نوع کالا و بازار هدف و قدرت چانه زنی در فروش بستگی دارد.

خسروتاج گفت: تجربه شرکت های مختلف صادراتی می تواند به کمک صادرکنندگان نوپا بیاید. همچنین باید برای تامین مالی صادرات به سراغ سرمایه گذاران رفت که امیدواریم در سامانه مشاوره مالی به معرفی طرح های صادراتی و سرمایه گذاران در این بخش بپردازیم.

او ادامه داد: از ظرفیت های بیمه های صادراتی و صندوق ضمانت صادرات نیز می‌توان استفاده کرد که لازمه آن آشنایی با خدمات این شرکت ها است.

خسروتاج تصریح کرد: با کاهش توقع از سود صادرات می‌توان به ننیجه بهتری دست یافت و می‌توان بخشی از نیازهای مالی را به فرد ثالث واگذار کرد.

او با اشاره به فاینانس های خارجی گفت: اگر این فاینانس ها هدایت شود به ظرفیت های صادراتی شاهد رونق صادرات خواهیم بود و ظرفیت‌هایی برای صادرات در آینده ایجاد خواهد شد.

او گفت: روز گذشته در مجلس شورای اسلامی هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تشویق و حمایت از صادرات تصویب شد و این موضوع را به فال نیک می‌گیریم و حتما بخشی از این رقم به عنوان کمک یارانه سود بانکی برای صادرکنندگان در نظر گرفته خواهد شد. البته ما نیاز به بیش از چهار هزار میلیارد تومان برای توسعه صادرات داریم اما همین رقم هم مناسب است.


402

کد خبر: 908315

وب گردی

وب گردی