بررسی نقش حضور مدافعان حرم از بوکمال تا موصل

حضور مستشاری نیروهای نظامی در درگیری های یک سال اخیر منطقه معادلات از پیش طراحی شده آمریکایی ـ صهیونیستی منطقه را به شکل قابل توجهی تغییر داد و سلطه استکبار بر خاورمیانه را درهم شکسته است .

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، انقلاب اسلامی ایران از همان ابتدا امر حامی مسضعفین جهان و کشورهایی که توسط استکبار جهانی مورد تجاوز قرار گرفته اند بوده اند و در این راستا از هیچ کمکی دریغ نکرده است. اما علاوه بر بعد انسان دوستانه این کمک ها، عقیده انقلاب اسلامی این است که باید نگاهی فراتر از مرزها برای دفاع از سرزمین خودمان داشته باشیم؛ تجربه 8 سال جنگ تحمیلی مهر تاییدی بر همین موضوع است، جنگی که حدود 3 میلیون شهید و هزینه های سنگین در تمامی سطوح بر دوش جمهوری اسلامی گذاشت.

بنابراین برای جلوگیری از بروز جنگی فرسایشی در داخل کشور، انقلاب اسلامی در تحولات یک سال گذشته منطقه نقش بسزایی را ایفا کرد تا از یک طرف حامی مظلومین باشد و از طرف دیگر مرز و سنگرهای دفاعی خود را به نقطه ای دور از مرزهای جغرافیایی کشور انتقال دهد و در آن جا با دشمن درگیر باشد. جمهوری اسلامی ایران با حضور مستشاری خود در منطقه معادلات از پیش طراحی شده صهونیسم را به شکل قابل توجهی تغییر داد.

"داعش" ظهور می کند

در ژوئیه سال 2014 میلادی گروهی به سرکردگی "ابوبکر البغدادی" با ادعای خلافت بر عراق و سوریه ظهور می کند و طولی نمی کشد که جنوب و غرب سوریه و شمال کشور عراق را به تصرف خود در می آورد. سرعت پیش روی این گروه به حدی زیاد بود که حدود چند روزی بیشتر طول نکشید تا شهرهای مهمی مانند الانبار و موصل به طور کامل سقوط کرد و پرچم های دولت عراق از دیوارهای این شهرها پایین کشیده شد. در همان ابتدای کار سقوط پشت سرهم شهرهای سوریه و عراق تیتر یک رسانه های داخلی خارجی شد و نگاه جهان معطوف به این اتفاقات شد؛ رنگ های مشکی سراسر شمال عراق و سوریه فرا گرفته بود و دولتی موسوم به دولت اسلامی که به زعم خود به دنبال برپایی حکومتی با قوانین اسلام و سیطره بر کل جهان بود با تمام قوا در برابر هرگونه مخالفت و تجاوز ایستادگی می کرد.

سید عراق فتوای جهاد می دهد

آیت الله "سید علی حسینی سیستانی" از مراجع به نام شیعه در کشور عراق همزمان با سقوط پی در پی شهرها توسط داعش فتوای جهاد می دهد و تاکید می کند هر شخصی که توانایی حمل اسلحه را دارد برای دفاع از میهن و سرزمین خود به جهاد بپردازد. بر همین اساس نیروهای مردمی عراق گروه گروه آماده پیکار با داعش می شوند و به جبه های نبرد انتقال داده شدند.

40کیلومتر تا کرمانشاه!

هدف اصلی داعش و دیگر گروه های تروریستی به طور حتم ساقط کردن و ضربه زدن به جمهوری اسلامی بود و آرزوی برپایی جشن پیروزی در یکی از شهرهای ایران را در سر می پروراندند؛ داعش پس از اشغال شهر "جلولا" در استان دیاله عراق، مواضع خود را در این شهر تقویت کرد. اما نکته قابل توجه فاصله 40 کیلومتری این شهر با استان کرمانشاه ایران است و به نوعی آژیر خطری برای مسئولین دفاعی کشور محسوب می شود. از طرفی سرعت پیش روی داعش در طول این مدت زمان کم این هشدار را به کشور می داد که هرچه سریع تر برای جلوگیری از نزدیک شدن داعش به مرزهای کشور تدارکی صورت بگیرد.

سردار وارد میدان می شود

قبل از ظهور داعش، در جریان درگیری های موجود در سوریه و پیش روی گروه های تروریستی در این کشور، نیروهای مستشاری ایران به پیشنهاد دولت سوریه در آن جا حضور داشتند. از جمله "سردارهمدانی" که در جریان همین عملیات های مستشاری به درجه رفیع شهادت نائل آمد. گروه های تروریستی تا نزدیکی منطقه زینبیه نزدیک به حرم مطهر حضرت زینب(س) پیش آمدند و حتی چندین خمپاره به گلدسته های حرم اصابت کرد. در همین هنگام بود که مجاهدانی از جان گذشته از ایران،افغانستان، پاکستان و لبنان برای دفاع از حرم به میدان آمدند و به نام "مدافعان حرم" معروف شدند. نیروهای فاطمیون از کشور افغانستان، زینبیون از پاکستان، حزب الله از لبنان و سپاه قدس از ایران نقش موثری را در شکست محاصره منطقه زینبیه و در ادامه آزادی یک به یک شهرهای سوریه ایفا کردند. سردار "حاج قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران با حضور مستشاری خود در جریان اتفاقات سوریه و عراق دلگرمی و مغز متفکر مدیریت این جریان بود. این حضور و نقش موثر وی در منطقه مورد توجه تعداد کثیری از رسانه های خارجی قرار گرفت و از وی به عنوان ژنرال قهرمان نام می بردند.

موشک های سپاه در قلب داعش

در طول مدتی که گروه تروریستی داعش در منطقه جولان می داد از هیچ جنایتی دریغ نکرد؛ سربریدن های متدوال در مقابل دوربین، گروگان گیری خلبان های روسی و به برق وصل کردن آن ها، فتوای جهاد نکاح و خرید و فروش زنان مسلمان و ایزدی از جمله جنایاتی بود که قلب هر انسانی را به درد می آورد. اما این جنایات معطوف به منطقه خاورمیانه و غرب آسیا نبود؛ پس از شکست های پی در پی داعش توسط نیروهای مقاومت، باقی مانده افراد این گروه به کشورهایی که از آن جا به داعش پیوسته بودند می گریختند. از جمله کشورهای اروپایی مانند فرانسه، لذا شاهد بروز حملات گسترده داعش در فرانسه،انگلیس، بلژیک و... بودیم.

از طرفی جمهوری اسلامی ایران در طول مدت زمانی که داعش حضور پررنگی در منطقه و جهان داشت مقاومت مثال زدنی را از خود نشان داد و جزء معدود کشورهایی بود که به همت سربازان گمنام امام زمان(عج) در وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران از حمله داعش مصون مانده بود. اما بالاخره این گروه جنایت کار با کمک عوامل نفوذی خود در داخل، حمایت مالی عربستان سعودی و کمک های تسلیحاتی آمریکا توانست به کشور و قلب پایتخت نفوذ کند و با حمله به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) در خرداد ماه سال96 تعداد زیادی از هموطنانمان را به شهادت برساند.

این اقدام داعش بیش از پیش دستگاه دفاعی کشور و نیروهای انقلابی را مصمم کرد تا انتقام سختی را از آن ها بگیرند و درس عبرتی به آن ها بدهند که به نوعی پیامی به وجود آوردنگان داعش باشد. سردار سلیمانی طی پیامی داعش را تهدید کرد که انتقام سختی از آن ها خواهد گرفت طولی نکشید که این وعده عملی شد و در شب یکشنبه 28 خرداد ماه سال 96 نیروی هوا فضای سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی طی حمله همه جانبه موشکی به منطقه دیرالزور سوریه جواب قاطع و دندان شکنی را به جنایات گروه تکفیری صهیونیستی داعش دادند. این حمله بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت و از آن به عنوان سیلی محکم ایران به داعش نام بردند. در واقع سیلی بود که صدای آن را دیگر بازیگران منطقه مانند اسرائیل و عربستان سعودی شنیدند.

پایان داعش در بو کمال

به همت نیروهای مقاومت و حضور مستشاری ایران در منطقه، هر روز شاهد شکست های پی در پی داعش بودیم و شهرهای مهم و راهبردی عراق و سوریه یک به یک از چنگال این گروه خارج می شد. از جمله شهرهای آزاد شده شهر موصل در شمال عراق بود که آزاد سازی آن جا نقطه عطفی برای پیروزی کامل بر داعش و پاکسازی کل منطقه بود. اما اتفاقی دردناک قلب جامعه اسلامی به خصوص شیعیان را به دردآورد. چند روزی از آزاد سازی موصل نگذشته بود که تصویری از یکی از سربازان مدافع حرم سپاه پاسداران به نام "محسن حججی" که در چنگال یکی از نیروهای داعشی اسیر بود دست به دست فضای مجازی را پر کرد. در دست سرباز داعشی خنجری بود که نشان می داد به قصد بریدن سر محسن وی را اسیر کرده است؛ کشور به طور یک پارچه عزادار شد و نفرت از استکبار و تروریسم جای جای این مرز و بوم را فراگرفت. سردار سلیمانی در واکنش به این حادثه وعده داد که تا 2 ماه دیگر پایان داعش اعلام خواهد شد؛ چندروزی گذشت خبری مسرت بخش تیتر یک رسانه های داخلی و خارجی شد: "بوکمال آخرین سنگر داعش آزاد شد" همزمان با این خبر کلیپی منتشر شد و در آن حضور حاج قاسم سلیمانی با لباس رزم را جمع نیروهای مقاومت در عراق در بوکمال به تصویر می کشید.

داعش به پایان رسید اما تفکر داعشی هرگز به پایان نرسیده است. استکبار جهانی از تمام قوا و تمام ابزار برای ضربه زدن به تفکر مقدس اسلامی و شیعی استفاده می کند تا بتواند این شجره طیبه را نابود کند؛ غافل از این که نور خدا هرگر خاموش نخواهد شد. داعش، طالبان، القاعده، جیش العدل، جبهه النصره و دیگر گروه های تروریستی وسیله ای بودند که با نام اسلام و قرآن جنایات بسیاری را مرتکب شدند اما آموزه های انقلابی حضرت روح الله(ره) در ایران و منطقه باعث شد شجره ملعونه تروریسم و استکبار قدرت جولان دادن در منطقه را نداشته باشد. به پشتوانه انقلاب اسلامی گروه های مردمی مانند حشد الشعبی در عراق و حزب الله در لبنان تشکیل شد که همواره نقش موثری را در مبارزه با آمریکا و اسرائیل و خلفای آن ها در منطقه ایفا کردند.

به امید ظهور مولا و سرورمان حضرت مهدی قائم(عج) که صد البته نزدیک است.

تهیه و تنظیم: شایان دنیادیده

302

کد خبر: 908370

وب گردی

وب گردی