از الف تا ی طرح ترافیک جدید در سالی که گذشت

در سالی که گذشت مردم کلان شهرهای ایران شاهد ترافیک های سنگین در سطح شهر و آلودگی های مکرر هوای کلانشهرها بودند. عدم کارایی وعدم موفقیت اجرای طرح ترافیک موجود برای کاهش آلودگی هوا و معضل ترافیک مسئولان را بر آن داشت تا دست به اقداماتی بزنند و به طور جدی و با استفاده از حداکثر ظرفیت ها برای حل این مشکل آستین ها را بالا بزنند.

اکرم جدیدی ممتاز-ایسکانیوز در گزارش زیر آنچه در یکسال گذشته در مورد حل مشکلات ترافیک بحث و گفت و گو شد را به تصویر می کشیم تا روند آغاز طرح جدید را از ابتدا منعکس کنیم البته تغییر سند ترافیکی برای شهر های بزرگ مستلزم تبادل نظر و اقدامات کارشناسانه ای است که امیدواریم با تلاش و اهتمام تمام سازمان ها و ارگان های ذیربط دست به دست هم داده شود تا مردم ایران در هر نقطه جغرافیایی که هستند در آرامش و آسایش زندگی کنند.

بنابر اعلام پلیس راهور ناجا و رسم چند سال اخیر بعد از اجرایی شدن طرح ترافیک،درآغاز سال نو و ایام نوروز تا 13 فروردین تردد در تمام شهرها برای خودروها آزاد است و ثبت تخلفات از صبح روز 14 فروردین با اجرای طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد آغاز می شود.ساعات اجرای محدودیت طرح ترافیک تهران از ساعت 6/30 دقیقه بامداد تا ساعت 17 از شنبه تا چهار شنبه و پنج شنبه از 6/30 دقیقه الی 13 و ساعت اجرای محدوده زوج وفرد تا ساعت 19 و روزهای جمعه ها و تعطیلات رسمی آزاد اعلام می شود اما ساعات و روزهای اعلامی تحت تاثیر وضعیت هوای کلان شهرها و با اعلام کمیته اضطرار آلودگی هوا می تواند قابل تغییر باشد.

96/01/28 : رامین عزتی فر ،عضو هیات علمی دانشکده علوم زیستی با توجه به آلودگی هوا پیشنهاد توسعه طرح ترافیک از ابتدای محور کرج را مطرح می کند اما با تصویب مجلس شورای اسلامی برای حل مشکل الودگی هوا ضرورت کاهش سن معاینه فنی اجرا و این مدت از 5 سال به 4 سال تقلیل یافت.

96/03/06: با توجه به نزدیک شدن به ایام مبارک ماه رمضان و مناسبت هایی که در این ماه وجود دارد ساعت محدوده طرح ترافیک از ساعت 19 به 17 کاهش یافت.

96/04/28: با توجه به آلودگی هوای تهران و سایر شهرهای بزرگ مدیر عامل اتحادیه سازمان های حمل و نقل همگانی کشور اعلام کرد :از اول شهریور ماه خودرو های کاربراتوری نمی توانند به محدود ترافیک وارد شوند.

96/05/04: مصطفی قنبرنژاد مدیر مرکز صدور آرم‌ طرح ترافیک شهرداری تهران گفت:برای جلوگیری از آلودگی هوا و سهم 32% موتورها (هر موتور کاربراتوری 8 برابر یک خودرو) باید برای دریافت آرم طرح ترافیک اقدام کنند ولی موتورهای برقی از پرداخت عوارض معاف هستند.

96/05/18: در جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک طرح "LEZ" مطرح و رویکرد اعمال قانون از طریق شیوه های الکترونیکی مورد توجه بیشتری قرار گرفت.


96/06/27: با آغاز سال تحصیلی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت پیش بینی کرد که حجم ترافیک 30% افزایش خواهد داشت و ترافیک سنگین باعث اخلال در زندگی روزمره شهروندان می شود و به این منظور پلیس راهور از مردم درخواست کرد حتی الامکان خودروهای تک سرنشین وارد محدوده طرح ترافیک نشده و از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده شود و افزایش قیمت ورود به طرح ترافیک مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

96/08/05: دیوان عدالت اداری با مصوبه شورای اسلامی مبنی بر افزایش 80% ورود به طرح ترافیک مخالفت کرد و افزایش تصاعدی 2 و 4 برابری نرخ طرح جلوگیری آن را ابطال کرد و عنوان کرد مبلغ ورود به طرح 40 هزار و 300 تومان به قوت خود باقی است .

96/09/19: محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد: طرح ترافیک پیشنهادی عین بی عدالتی است و توزیع نامناسب آن نیاز به بازنگری دارد و جامعه نباید هزینه ورود خودرو به محدوده را بدهد و این در حالی است که سهم شهرداری و حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافر تنها 49% است و بر خلاف آمارهای مسئولان قبلی مترو روزانه 2 میلیون سفر را انجام می دهد و این میزان پاسخگوی نیازهای سفری شهر تهران نیست.

در بحبوحه پایش وضعیت وخیم هوای پایتخت ، رئیس پلیس راهور فاتب از برخورد با اتومبیل های دود زا خبر داد و گفت :با خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند پس از شناسایی با دوربین ها برخورد جدی می شود.

96/09/27: وضعیت بحرانی آلودگی هوا و اعلام وضعیت نارنجی باعث شد خرید و فروش طرح ترافیک ممنوع و محدودیت زوج و فرد از درب منزل انجام شود.

دی ماه اوج تنش بین مسئولان برای طرح ترافیک جدید و ابهامات آن

96/10/02:محسن پور سید آقایی ،معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از لغو احتمال صدور آرم سالانه ترافیک خبر داد و گفت: پرداخت عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت روزانه مورد بررسی قرار گرفته و این عوارض بر اساس پایش خودرو و تقسیم تهران به سه منطقه (LEZ) صورت می گیرد اما این موضوع باعث اختلاف نظر بین پلیس راهور و محیط زیست بر سر محدوده ترافیک شد و در این راستا زهرا بهرام نژاد عضو شورای شهر تهران معتقد بود طرح ترافیک جدید نگاه زیست محیطی دارد و باید به صورت فاز بندی اجرا شود تا مشکلات آن احصا و رفع شود.

برای خواندن مطالب بیشتر اینجا را بخوانید

96/10/15: شهریار افندی زاده قائم مقام معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: اجرای طرح جدید از 15 فروردین 97 منوط به اخذ مجوز های لازم از مراکز قانونی اجرایی است.

96/10/16: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اعلام کرد : در سال 97 ثبت نام طرح ترافیک انجام نمی شود و بر اساس طرح جدید شهروندان نیازی به خرید سالانه آرم طرح ندارند و بر اساس ضوابطی که بعد از تصویب نهایی اعلام خواهد شد شهروندان می توانند با پرداخت عوارضی که میزان آن توسط شورای اسلامی شهر تهران تصویب می شود وارد محدوده طرح ترافیک شوند و محسن هاشمی هم کلیات طرح جدید را مورد تایید قرار داد.

96/10/22: یکی از کارشناسان حوزه ترافیک(تشکری هاشمی) گفت: الزامات و پیش نیاز های اجرای این طرح هنوز آماده نیست و فریدون دردار کارشناس حوزه حمل و نقل ترافیک هم اعلام کرد: حذف طرح سالانه آرم ترافیک مشکل بروکراتیکی دارد و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس( سعید باستانی) گفت: برای حل آلودگی هوا بجای پرداختن به علت ها ،با معلول ها برخورد می شود.

96/10/25: فرماندار تهران با اعتراض به اینکه طرح هنوز به فرمانداری ارسال نشده است گفت: قطعا چیزی که به مصلحت شهروندان نباشد تصویب و اجرا نخواهد شد و اشکالات طرح قبل از اجرا باید برطرف شود و تایید معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا( سرهنگ جهانی) اعلام کرد طرح ترافیک شهرداری اجرایی نخواهد شد چون منفعتی برای مردم و سلامت مردم نخواهد داشت.

96/10/26: پور سید آقایی با بیان اینکه طرحی که در سال 97 اجر می شود اصلاحات داشته و این اصلاحات در جهت کاهش 20% میزان ترافیک انجام می شود ناجا و وزارت کشور تضامین عملیاتی نیاز داشتند که این مهم مرتفع شد.

96/11/04: معاون وزیر کشور با اعلام اینکه طرح ترافیک جدید برای سال آینده نهایی نشده و سهمیه ادارات کم می شود افزود: این طرح علاوه بر تصویب در شورای شهر و تامین نظر پلیس باید شهرداری دوربین های پایش را نصب کند و افزایش قیمت هم در طرح جدید نداریم.

96/11/10: بعضی از دست اند کاران (حیدر علی عابدی،نماینده مردم اصفهان) معتقد بودبرای کنترل و کاهش آلاینده ها ،فروش طرح ترافیک در شهرداری باید زیر نظر سازمان محیط زیست باشد.

قیمت بر حسب ساعت تردد (تومان)

محسن پور سید آقایی ،معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نرخ فروش طرح جدید را به این شرح اعلام کرد:

نرخ عوارض تردد در محدوده طرح ترافیک جدید/ قیمت بر حسب ساعت تردد (تومان)

با معاینه فنی برتر و با معاینه فنی عادی

در ساعت کم ترافیک بین روز

13.440

تا

16.800

فقط در ترافیک صبح

19.200

24.000

فقط در ترافیک عصر

19.200

24.000

ورود در ترافیک صبح و خروج در ترافیک عصر

28.800

36.000

گفت و گو ها و مجادلات بر سر اجرایی شدن طرح جدید مخالفان و موافقانی داشت اما اغلب کارشناسان این حوزه و بیشتر اعضای کمیسیون های مختلف مجلس از جمله پروانه مافی( عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس)،محمد رضا پور مختار( عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس)،داوود محمدی( نماینده مردم تهران)،صدیف بدری( سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس)،علیرضا رحیمی(عضو مجمع نمایندگان تهران)مجید کیان پور(نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس) و جمعی دیگر نظرات خود را بیان کردند. همچنین با حذف سهمیه خبرنگاران ،خیل اعتراضی از نمایندگان هیات مدیره انجمن ورزشی نویسان شکل گرفت.

705

کد خبر: 908503

وب گردی

وب گردی