تأثیر انقلاب فناوری نسبت به انقلاب صنعتی بیشتر است

مشاور وزیر کار گفت: برای اینکه در زمینه اشتغال دستاوردی داشته باشیم فقط به سراغ بیکاران می رویم اما نسبت به مسأله آموزش عالی طرحی برای توسعه ارائه نشده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ بایزید مردوخی مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست تخصصی عدالت اجتماعی و اشتغال گفت:پس از بحرانی که سال 2008 به وجود آمد انرژی عظیمی برای بازگشت توسعه اقتصادی به کار رفت اما این فرصت از دست رفته است و نیاز است چارچوب جدیدی برای اقتصاد فراهم کنیم.

او افزود: اشتغال به معنای کلی زمانی ایجاد می‌شود که بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم ولی بعد از آن باید بخش دولتی را اصلاح کنیم. در سیاست‌های حمایتی و تصمیمات اقتصادی بازنگری به وجود آوریم و در قوانین و مقررات لازم تجدید نظر کنیم هم چنین شاهدیم که در برخی استان‌ها تنها راهی که برای سرمایه‌گذاری و اشتغال پیدا کرده‌اند، ساختمان‌سازی و ایجاد مال‌های خرده‌فروشی است ولی اینها برای ایجاد اشتغال کارساز نیست و باید سرمایه‌های انسانی را تجهیز و برای نیروهای بیکار خود هزینه کنیم.

مردوخی تصریح کرد: آن چنان در سطح کلان اشتغال درگیر شده ایم که مسائل آینده را فراموش کرده ایم و انقلاب فناوری جدید تأثیر زیادتری نسبت به انقلاب صنعتی دارد چون انقلاب فناوری جدید هم چون یک سونامی با کمترین هشدار و نیرویی غیر قابل تصور، اقتصاد را مورد اصابت قرار می دهد.

مشاور وزیر کار گفت: برای اینکه در زمینه اشتغال دستاوردی داشته باشیم فقط به سراغ بیکاران می رویم اما نسبت به مسأله آموزش عالی طرحی برای توسعه ارائه نشده است هم چنین توانمند سازی و مهارت افزایی از مسائلی است که در دو سطح آموزش متوسطه و آموزش عالی باید تغییراتی صورت گیرد چون این دو سطح نیروهای جدیدی را وارد بازار کار می کنند.

او تصریح کرد: مشکل کمبود نیروی متخصص ایالات متحده در سال های گذشته شناسایی شد و خیلی از پروژه ها به کشورهای دیگر واگذار شد و اقدام مناسب دیگری که در آمریکا صورت گرفت این بود که جوان آمریکایی برای آموزش در هر رشته ای باید 4 درس اجباری را بگذراند که از لحاظ ریاضیاتی و فرهنگ و فناوری به روز باشد.

مردوخی تأکید کرد: مشکل بیکاری با ساختارهایی که با اشتغال سروکار دارند مرتبط است و اشتغال به طور کلی زمانی ایجاد می شود که سرمایه گذاری انجام شود هم چنین دارایی یک انسان بیکار تنها نیروی بازوی او است و ارزش این دارایی باید بهبود یابد.

او با بیان اینکه کشورهای دیگر دستاورهای خوبی در رفع بیکاری داشتند افزود: باید مسأله ی بیکاری فارغ التحصیلان به خوبی تشخیص داده شود هم چنین تشویق سرمایه گذاران خارجی و اعمال سیاست های حمایتی باید در دستور کار قرار گیرد.

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در توسعه اشتغال با رویکرد ملی باید آموزش های همگانی اصلاح شود و به استان ها اجازه داده شود که از منابع و مزیت های استانی استفاده کنند و طرح پیشنهاد بدهند و کمتر خانواده ای وجود دارد که یک بیکار نداشته باشد و وقتی عنوان می شود که نرخ بیکاری تک رقمی است برای خانواده ها قابل فهم نیست هم چنین پرداختن به معضل اشتغال در سطح ملی کار دشواری است و باید به استان ها اعتماد کرد.

202

کد خبر: 908606

وب گردی

وب گردی