حاتمی‌کیا: نمی‌دانم نان چه کسانی را از سر سفره‌شان برداشته‌ام/برای نزدیک شدن به شهدا باید سالی یک فیلم درباره آنها ساخت

کارگردان فیلم «به وقت شام» با اشاره به سخنانش در جشنواره فیلم فجر، گفت: نمی‌دانم نان چه کسانی را از سر سفره‌شان برداشته‌ام که اینطور به من غضب می‌کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، آیین پاسداشت خانواده شهدا از ابراهیم حاتمی‌کیا شامگاه یکشنبه ۲۹ بهمن‌ماه با عنوان «حنجره سرخ» به درخواست جمعی از خانواده شهدای دفاع مقدس، شهدای هسته‌ای و مدافع حرم و انتشار پیام تصویری سردار قاسم سلیمانی برای حاتمی‌کیا در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

ابراهیم حاتمی‌کیا در ابتدای سخنانش در این مراسم به حاشیه‌هایی از صحبت‌های در اختتامیه سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر اشاره کرد و گفت: این روزها می‌بینم که در رسانه‌ها سر و صداها خیلی شدت گرفته در حالی که کل حرف زدن من سه دقیقه بود و چه طوفانی به پا شده است. چه اتفاقی پیش آمده که یکی می‌خواهد مرا به چپ و راست وصل کند یا اینکه به انحای مختلف مرا افشا کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانم نان چه کسانی را از سر سفره‌شان برداشته‌ام که اینطور غضب می‌کنند، افزود: معتقدم جشنواره فجر این انقلاب است و باید کسانی که داور این جشنواره می‌شوند التزامشان را به آرمان‌های انقلاب بگویند.

این کارگردان سینما تاکید کرد: در جشنواره تعارف نداریم. مثل شرکت در انتخابات است و وقتی زمان انتخابات می‌شود می‌پرسند شما به انقلاب و رهبری التزام دارید.

حاتمی کیا با بیان اینکه این صحبت ها را به شخص خاصی نمی‌گویم چون سال‌هاست این اتفاق می‌افتد و این زخم زدن‌ها ادامه داشته است، گفت: از این مسیر رد شده‌ام و بیشتر برای آنهایی می‌گویم که بعدها می‌آیند چون فکر می‌کنم وحشت می‌کنند از اینکه بگویند ما نیز التزام داریم و سرسپرده شهدا و انقلاب هستیم.

وی تاکید کرد: انرژی‌ام را از شما می‌گیرم و البته خجالت هم می‌کشم که آنقدر قدرت ندارم که سالی یک فیلم بسازم و به شما نزدیک شوم.

کارگردان فیلم «روبان قرمز» می‌دانم چقدر حرف‌های ناگفته در این فیلم وجود دارد اما بی‌دلیل به این شکل سراغ این سوژه نرفته‌ام. خیلی تلاش کردم که فیلم طوری باشد تا گزک دست غریبه ندهد و این هم غربت ماست که باید یک چیزهایی را نگفت و الان وقت آن نیست.

وی با اشاره به اینکه به دعای خیر شما نفس می‌کشم و الهی که لحظه‌ای از این مسیر گام عقب برندارم، گفت: اما واقعیت دارد که این عالم مجازی عالم وهم است و می‌ترسم از اینکه آتشی که پیش می‌آید دامن کسان دیگری را در این مسیر بگیرد.

حاتمی کیا گفت: البته برخورد خانواده شهدا و مومنان به این مسیر را می‌بینم دلم قرص می‌شود که همچنان باید فیلم ساخت و کار کرد.

کارگردان فیلم «بادیگارد» افزود: اصرار دارم که نگاهم فارغ از نگاه‌های صنفی باشد چون مساله بزرگتر از این حرف‌هاست که بخواهم گرفتار مسائل صنفی شوم. سینما مسیر گذر و یک وسیله است و هر کس بماند عاقبت‌بخیری ندارد جز شهرت و کف و دست و هورا و بعد هم فراموشت می‌کنند اما خدا کند آن سوی آب دستمان را بگیرند و سرمان بالا باشد.

حاتمی‌کیا با اشاره به اینکه در این فیلم صحنه‌هایی وجود دارد که برای کودکان ۱۲ یا ۱۳ سال خیلی مناسب نیست و ممکن است آنها را اذیت کند، بیان کرد: تصور نمی‌کردم روزی وقتی فیلمی می‌سازم چنین صحنه‌هایی را فیلمبرداری کنم چون جنگ ایران و عراق را می‌شناسم ولی وقتی جنگ در عراق و سوریه آغاز شد دیدم که جنگ ما در آنجا رنگ می‌بازد.

در بخش دیگری از این مراسم کلیپی تصویری از صحبت‌های سردار قاسم سلیمانی برای اولین بار پخش شد که وی در آن با ابراز تشکر از ابراهیم حاتمی‌کیا گفته بود ساخت فیلم «به وقت شام» کار بسیار ارزشمندی است و ایشان با هنرمندی گوشه‌ای از آن وقایع را نشان داده و خدمت بزرگی کرده است.

وی دربخش ار این کلیپ اظهار کرد: آنچه از صحنه فیلم برای من تداعی صحنه‌های گوناگون بود لحظه سربریدن‌های جمعی بود که در عراق و نیز جاهای دیگر به کرار شاهد آن بودم و صحنه دیگر هم آوارگی و مظلومیت ملت‌های عراق و سوریه بود.

سردار قاسم سلیمانی همچنین گفت: به رغم اینکه این صحنه‌ها را بارها دیده بودم اما این فیلم مرا به گریه انداخت در حالی که صحنه‌های بسیار سخت‌تر از این دو کشور (عراق و سوریه) اکنون در افغانستان در حال انجام است.

در بخش دیگری از این مراسم همچنین نادر طالب‌زاده منتقد و مستندساز با اشاره به اینکه فیلم به وقت شام حاتمی‌کیا جدا از پختگی‌های فنی، از جهت دیگری برای او جذابیت دارد، گفت: این جذابیت از این بابت که این فیلم دریچه جدیدی برای گفتمان با دشمنان انقلاب به ویژه در غرب است و برای محافل دانشگاهی به ویژه در ایالات متحده اثری مناسب محسوب می‌شود تا اساتید مهم در حوزه‌های مختلف که در شبکه‌های سراسری آمریکا سانسور هستند درباره آن صحبت کنند.

طالب‌زاده با تشکر از کسانی که از ساخت این فیلم حمایت کرده‌اند، گفت: آنهایی را هم که تلخ‌زبان هستند از اول انقلاب تجربه کرده‌ایم که وقتی چنین کارهایی انجام می‌شود بیشتر عصبانی می‌شوند.

در پایان این مراسم که همسران شهدای هسته‌ای از جمله احمدی روشن و علی‌محمدی هم حضور داشتند لوح تقدیر و هدایایی به نشان تقدیر و تشکر از ابراهیم حاتمی‌کیا به وی اهدا شد و پس از آن «به وقت شام» برای حاضران به نمایش درآمد.

500

کد خبر: 908642

وب گردی

وب گردی