روزانه به‌طور متوسط 500 رساله در علوم انسانی دفاع می‌شود / در پژوهش نباید به دنبال پیشینه بود، بلکه باید پیشنه‌سازی کرد

دکتر غلامعلی افروز استاد ممتاز دانشگاه تهران با اعلام اینکه روزانه به‌طور متوسط 500 رساله در علوم انسانی دفاع می‌شود، گفت: پژوهشی مفید است که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر غلامعلی افروز، در حاشیه جلسه دفاع از رساله دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با روابط عمومی این واحد دانشگاهی، با تاکید بر شناخت سرحلقه زنجیره پژوهش، افزود: باید به گونه‌ای عمل کرد تا سرنخ علوم و فناوری‌های برتر در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در پژوهش همواره نباید به دنبال پیشینه بود، بلکه باید پیشنه‌سازی کرد، افزود: پژوهشگر خلاق و هوشمند هرگز پیشینه‌سوار نمی‌شود، بلکه خود پیشینه‌ساز است. به عبارت دیگر پژوهشگران باید نوآوری داشته باشند و در تحقیق و پژوهش به جای تکرار مکررات، به دنبال ارائه طرح‌ها و نظریه‌های نو و کاربردی باشند.

استاد ممتاز دانشگاه تهران یادآور شد: نوآوری و اختراعات در طول تاریخ ثمره توجه ویژه پژوهشگران و دانشمندان خلاق به سوالات و دغدغه‌های مورد نیاز در جامعه بوده است.

دکتر افروز، محققی را توانا دانست که پیشینه‌ساز و فرضیه‌آفرین باشد و ادامه داد: اگر به سوالات و دغدغه‌های هر حوزه‌ای توجه شود بدون شک، ثمره و نتیجه کاربردی خواهد داشت. شروع یک تحقیق و پژوهش خلاقانه و کاربردی با توجه به سوالات و دغدغه‌ها شکل می‌گیرد.

استاد مدعو واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رساله‌های بکر در دنیا با سوال آغاز می‌شوند، خاطرنشان کرد: روزانه بطور متوسط 500 رساله در علوم انسانی دفاع می‌شود، اگر از میان آن‌ها تنها 5 رساله حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد ارزش بسیار بالایی داشته و برای حل مشکلات و معضلات کشور مثمرثمر خواهد بود.

دکتر افروز تاکید کرد: این حرف‌ تازه است که در معنای دقیق کلمه منجر به تولید علوم کاربردی خواهد شد.

کد خبر: 908776

وب گردی

وب گردی