قراردادهای نیم بندی که فقط عنوان بیمه را یدک می‌کشند/ دکل‌بانان و سیم‌بانان را دریابید

رئیس هیات مدیره شرکت برج بندان گلوگاه با تأکید بر اینکه بیشتر دکل‌بندان و سیم‌بانان بیمه نیستند، گفت: متأسفانه در این خصوص با توجه به پیگیری‌های مختلف، کاری انجام نشده است و هم اکنون در حین انعقاد قراردادها محدودیت هایی را برای افراد شاغل قائل می شوند تا جاییکه بعضی وقتها مته به خشخاش می‌گذارند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دکل، یک سازه بلند بوده که معمولا به صورت خرپا (lattice tower) است و از آن برای نگه‌داری خطوط پرفشار در بالای زمین (overhead power line) استفاده می‌شود. دکل‌ها به صورت قطعات پیش ساخته قابل مونتاژ ساخته می‌شوند. قطعات دکل پس از ساخت جهت جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی گالوانیزه گرم می‌شود. پیچ و مهره‌های دکل‌ها اغلب از نوع پیچ‌های مقاوم A۳۲۵ یا معادل آن گرید ۸٫۸ بوده و به صورت گالوانیزه گرم استفاده می‌شود.

مبنای طراحی دکل‌ها بر اساس بار ناشی از باد خواهد بود. البته باید مقاومت و تغییرشکل آن برای بارهای ناشی از زلزله نیز کنترل گردد. در طراحی دکل‌ها از آئین‌نامه‌ها و استانداردهای متعددی استفاده می‌شود.

دکل‌های آویزی، دکل‌های زاویه و دکل‌های انتقال برق تلسکوپی را می توان از انواع دکل برق برشمرد که هر کدام از این دکل ها موقع نصب شرایط خاص خود را می طلبد. به عنوان مثال دکل‌های برق فشار قوی، پس از ساخت و راه اندازی آن در مناطق دور افتاده، توسط هلیکوپتر جابجا می‌شود.

لازم به ذکر است که امواج الکترومغناطیسی که از دکل های برق فشار قوی با ولتاژ ۱۰۰۰ ولت یا بالاتر صادر می شود می تواند بر سلامت ساکنین اطراف دکل که تا شعاع ۲۰ یا ۵۰ متر زندگی می کنند تاثیرگذار باشد و برای آنان مشکلات خونی، مغزی و حتی معلولیت به وجود آورد.

بنابراین انجام هرکاری بنا به دلایلی شرایط خاص خود را می‌طلبد، به عنوان نمونه کار کردن در کل های حفاری و دکل‌های فشار قوی که به نوعی مشکلات و سختی های خود را دارد افراد زیادی هستند که علاقه خاصی به کار کردن در این بخش دارند.

به نوعی می‌توان گفت نان آن‌ها از برقی تأمین می‌شود که چراغ خانه من و شما را روشن و مرگ در هر مأموریت شانه‌به‌شانه آن‌ها حرکت می‌کند.

آسمان زیر پایشان است و اگر در ارتفاع ٦٠متری لحظه‌ای غفلت کنند و بلغزند، دستشان به هیچ چیز بند نیست، جز کابل‌هایی که از آن‌ها برق ٤٠٠کیلو ولتی عبور می‌کند.

مردان خطوط گرم و سرد که به سختیِ کار در روزهای گرم و سرد، خو گرفته‌اند؛ مردانی که با دکل‌های برق فشار قوی سر‌وکار دارند. برج‌بندها و سیم‌بان‌هایی که می‌گوییم را نمی‌توان در محدوده شهری پیدا کرد؛ چرا‌که محل مأموریتشان کیلومترها با ما فاصله دارد. می توان گفت که مرگ در ارتفاع به کمین آن‌ها نشسته و اگر به گرما یا سرمای شدید هم دچار شوند، سختی کار چندبرابر می‌شود.

با وجود این زندگی برج‌بندها، دکل‌بندها و سیم‌بانان خطوط فشار قوی برق یک سمت و سوی دیگر هم دارد؛ سمتی که نمی‌شود از آن در برابر چشم مدیران شرکت برق صحبتی کرد؛ مانند سختی کار، قراردادهای نیم بندی و بیمه ای که فقط عنوان بیمه را یدک می‌کشند.

تا جایی که با خبر شدیم که افراد ساکن شهر گلوگاه(شرق مازندران) ریشه دیرینه در این حرفه دارند به طوری که افراد زیادی به دلیل نبود کار به این شغل روی آورده‌اند.

علی اصغراسماعیلی رئیس هیات مدیره شرکت برج بندان گلوگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در خصوص شرایط سختی کار در دکل‌های برق اظهار کرد: بنده جانباز 50درصد هستم از آنجا که اکثر افراد ساکن در شهر گلوگاه علاقه مند به این حرفه هستند، بنده نیز به این کار وارد شدم. از سال 1346 خارجی ها برای انجام عملیات دکل فشار قوی این شهر گلوگاه را انتخاب کردند و همین امر سبب شد که مردم منطقه این این حرفه را یاد بگیرند.

او با بیان اینکه دکل‌بندی و سیم‌بانی؛ شغلی‌هایی هستند که اگر انتخاب کنی دیگر نمیتوانی ازآن دل بکنی، اظهار کرد: انجام عملیات فنداسیون پایه تابلوی برق در جاهای صعبالعبورخیلی سخت است همچنین نصب کل و سیم کشی؛ با وجود این افراد زیادی معیشت زندگی خود را از این طریق تامین می‌کنند.

اسماعیلی ادامه داد: از زمان طلوع آفتاب کار ما شروع می شود تا زمانی که کار به اتمام نرسیده کار را تعطیل نمی کنیم. اکثر افراد شاغل در این حرفه بومی منطقه گلوگاه هستند تا جاییکه این افراد در تمام نقاط کشور فعالیت میکنند.

یک فعال در این صنعت افزود: مردم برای امرار معاششان مجبورند این حرفه را انتخاب کنند. کابل‌های سنگین و قطور معلق در زمین و هواست که باید مهار و به دکل‌‌ها متصل شوند و جان و سلامت سیم‌بان‌ها ممکن است با یک کابل افسارگسیخته به خطر بیفتد.

اسماعیلی تاکید کرد: این شهر بیش از 180 نفر کشته و بیش از هزار نفر زخمی و 8 نفر قطع نخاعی تحویل جامعه داده است. هم اکنون نزدیک 500 نفر در این حرفه مشغول بکار هستند و حقوق دریافتی این افراد بسته به نوع پایه کاری 80 هزار تومان تا 240 هزار تومان است که به صورت روزمزد دریافت می کنند. در حال حاضر فعالان این عرصه در کشورهای افریقایی، ازبکستان، ارمنستان، تاجیکستان عراق و لبنان مشغول به کار هستند.

او با تاکید بر اینکه بیشتر دکل‌بندان و سیم‌بانان بیمه نیستند، خاطرنشان کرد: متأسفانه در این باره با توجه به پیگیری‌های مختلف، کاری انجام نشده است و هم اکنون در حین انعقاد قراردادها محدودیت هایی را برای افراد شاغل قائل می شوند تا جاییکه بعضی وقتها مته به خشخاش می‌گذارند که باید گفت تا به امروز دولت در این زمینه ورود پیدا نکرده است.

گفتنی است برخی از شرکت ها و پیمانکاران در زمان انعقاد قرارداد محدودیتهایی را اعما می کنند و حتی برای افراد روزمزد بیمه در نظر نمی‌گیرند که بایستی در این زمینه تدابیری اندیشیده شود.

گزارشگر: حبیبه رحیمیان

402

کد خبر: 908819

وب گردی

وب گردی