قیام مردم یزد دومینوی اربعین ها برعلیه رژیم پهلوی

بدون شک قیام های متعددی که در سالهای قبل از انقلاب توسط مردم مسلمان ایران انجام شد به ویژه قیام مردم یزد به مناسبت چهلم شهدای تبریز اسوه ای برای مردم سراسر ایران بود که هیچ گاه در برابر رژیم دیکتاتور سر خم نکنند و تسلیم نشوند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ در روز ۱۷دی ماه ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات مقاله ای تحت عنوان «ایران و استعمار سرخ و سیاه» به قلم احمد رشیدی مطلق انتشار یافت که در این مقاله به حضرت آیت الله خمینی به شدت توهین کرد و در پی انتشار این مقاله واکنش های از سوی حوزه های علمیه قم از جمله تعطیلی درس ها و کلاس ها در روز ۱۸ دی ماه بود در این روز مردم در ارتباط با طلاب، دانشگاهیان و بازاریان انقلاب به خیابان ها رفتند و با سردادن شعارهایی علیه رژیم پهلوی اعتراضات خود را شروع کردند این اعتراضات با دخالت نیروی های انتظامی بالا گرفت و درگیری ها بیشتر شد و در پی این زد و خوردها ۱۴تن کشته و عده زیادی مجروح شدند.

در پایان این تظاهرات و اعتراضات گسترده مردم قم، مراجع و روحانیون در اعلامیه ای کشتار مردم قم را را محکوم کردند در بخشی از این اعلامیه آمده است: « جای کمال تاسف است که مقامات مسئول به جای اقدام جدی برای تنبیه توهین کنندگان، جسورانه به روی مردم مسلمان و بی پناهی که برای ادای وظیفه دینی و وجدانی خود در قم اقدام کرده اند، آتش گشوده و جمعی بی گناه را مقتول و مجروح و متاسفانه مطلب در جراید تحریف و به گونه دیگری وانمود شده است. ما ضمن محکوم کردن این عمل وحشیانه و ضدانسانی، این حوادث ناگوار را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه و مراجع عالیقدر عموم مسلمین به خصوص مردم مسلمان و غیور قم و بالخص خانواده های داغدیده تسلیت عرض می نماییم.»

اما این اعتراضات منحصر به محافل مذهبی قم نشد و نفرت و انزجار قشرهای وسیعی از مردم را در سراسر ایران برانگیخت.

در روز ۲۹ بهمن ماه مردم تبریز به مناسبت چهلم شهدای قم مراسم بزرگ و باشکوهی را ترتیب دادند که به راهپیمایی و شورش بزرگی منتهی شد مردم با تنفری که بیشتر شده بود به خیابان ها ریختند و به مراکز دولتی هجوم بردند اما این قیام هم مانند قیام مردم قم با به صحنه آمدن نیروهای انتظامی سرکوب شد و عده بسیاری به مراتب بدتر از قیام مردم قم کشته و به شهادت رسیدند.

بخش های از پیام امام خمینی به مردم تبریز:

بسم الله الرحمن الرحیم

«سلام بر اهالی شجاع و متدین آذربایجان عزیز. درود بر مردان برومند و جوانان غیرتمند تبریز. درود بر مردانی که در مقابل دودمان بسیار خطرناک پهلوی قیام کردند و با فریاد «مرگ بر شاه» خط بطلان بر گزافه گویی های او کشیدند. زنده باشند مردم مجاهد عزیز تبریز که با نهضت عظیم خود، مشت محکم بر دهان یاوه گویانی زدند که با بوقهای تبلیغاتی، انقلاب خونین استعمار را که ملت شریف ایران با آن صددرصد مخالف است، انقلاب سفید شاه و ملت می نامند و این نوکر اجانب و خود باخته مستعمرین را نجات دهنده ملت می شمارند.......خاطره ی بسیار اسف انگیز قم هنوز ما در را در رنج داشت که فاجعه ی بسیار ناگوار تبریز پیش آمد که هر مسلمی را رنج داد و ما را به سوگ نشاند. من به شما اهالی معظم آذربایجان نوید می دهم، نوید پیروزی نهایی. شما آذربایجانیان غیور بودید که در صدر مشروطیت برای کوبیدن استبداد و خاتمه دادن به خودکامگی و خودسری سلاطین جور به پا خاستید و فداکاری کردید. تاریخ ایران به یاد ندارد این چنین سفاکی و قتل عام پی در پی را که به دست این یاغی سفاک انجام می گیرد.»

سفرهای آغشته به خون :

به دنبال تظاهرات و شورش مردم تبریز، تظاهرات دیگری به مناسبت چهلم شهدای تبریز در شهرهای یزد، قم، مشهد، خمین، اصفهان، نجف آباد، میانه، رضائیه و چند شهر دیگر بر پا شد.در جریان این تظاهرات برخوردهایی بین مردم و نیروهای انتظامی روی داد که منجر به کشته و زخمی شدن عده ای دیگر و برپایی مراسم چهلم در شهرها، توام با تظاهرات خونین گردید.

آیت الله صدوقی در ۲۹اسفند سال ۱۳۵۶ با صدور اعلامیه ای ضمن عزای عمومی عید ۱۳۵۷ را تحریم و مردم را به عدم برگزای مراسم عید نوروز دعوت کرد:

برادران ایمانی

سال نو با سفره های آغشته به خون بیگناهان قم و تبریز و سایر شهرستان ها که برای دفاع از حریم مقدس قرآن و روحانیت قربانی شده اند به چشم می خورد. از طرفی دیگر برادران مسلمان لبنان و رزمندگان مجاهد فلسطین مورد تهاجم ناجوانمردانه اسرائیل اشغالگر قرار گرفته و متجاوز از یکصدهزار نفر کشته، زخمی و یا آواره شده اند. لذا مناسب است که عموم برادران مسلمان از برگزاری مراسم نوروز خودداری فرموده و به سوگ و ماتم شهیدان بنشینند.

با گذشت زمان و نزدیک شدن به چهلم شهدای مردم تبریز اعتراضات مردم در شهرهای ایران بالا گرفت؛ اما مهمترین مراسم بزرگداشت اربعین شهدای تبریز در شهرستان یزد برگزار شد این اعتراضات از روز ۸فروردین آغاز شد و در این روز آیت الله صدوقی که محور و مرکز حرکت های انقلابی بود مردم را به شرکت در مراسم بزرگاشت چهلم شهدای تبریز دعوت کرد.

فردای آن روز نهم فروردین تمام شهر تعطیل عمومی بود و بسیاری از مردم برای بزرگداشت چهلمین روز شهدای تبریز در مسجد روضه محمدیه گرد هم آمده بودند مراسم با سخنرانی حاج محمد کاظم راشد یزدی آغاز شد.

ایشان در این سخنرانی گفت: ما همه به دعوت مرجع عالیقدر و قائد زمان، امام خمینی و حضرت آیت الله صدوقی به منظور بزرگداشت چهلمین روز شهادت شهیدان تبریز که رسالت بر دوش همه شهیدان تاریخ شیعه هستند گرد هم آمده ایم. ما مطمئن هستیم که ملت مظلوم ایران انتقام خون شهیدانش را از عاملان اصلی این جنایت خواهد گرفت.

در پایان مراسم انبوه جمعیتی که از رژیم دیکتاتور متنفر بودند با سردادن شعارهای انقلابی چون درود بر خمینی، مرگ برشاه، مرگ بر این حکومت یزیدی وارد خیابان ها شدند و به سمت چهارراه امیر چقماق پیش رفتند و با رهبری شهید صدوقی و راشد پوریزدی چهلم قیام مردم تبریز را گرامی داشتند در نتیجه این قیام ها تعدادی از جوانان به نام های رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدکفرشان و حسین پارسیان به شهادت رسیدند و بدین ترتیب فاجعه دیگری بر جنایت های رژیم افزوده شد.

پس از قیام مردم یزد و به شهادت رسیدن جوانان این مرز و بوم علما و حوزه های علمیه طی اعلامیه هایی با مردم مسلمان و خانواده شهدا ابراز همدردی کردند.

بخش هایی از پیام امام خمینی به مناسبت این قیام:

بسم الله الرحمن الرحیم

«سلام و تحیت بر مومنین محترم یزد و سایر شهرهایی که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامی داشتند. مع الاسف ما باید در اربعینی بعد از اربعین بلکه در اربعینات پنجاه ساله دوره سیاه و عزای این ملت بزرگ، در حوادثی که در این پنجاه سال از اختناق و قتل و حبس و تبعید و بالاتر از آن از ورشکستگی اخلاقی و فرهنگی که در عقب نگه داشتن و به فسادگرایاندن و به فحشا کشاندن نسل جوان ما نقش بزرگی داشتند و الحق ماموریت را خوب انجام دادند، در سوگ بنشینیم و در هدردادن مخازن زیرزمینی و از آن مهمتر مخازن روی زمینی که نسل جوان است در عزا باشیم.»

در قسمتی دیگر فرمودند:« ایرانی خلاصه می شود در شاه و دار و دسته اش و از مستشاران و کارمندان امریکایی و انگلیسی و روسی و صهیونیستی؛ غارتگران بین المللی که اقتصاد ایران را قبضه کرده اند. ما که با این منطق ها رو به رو هستیم به خواست خداوند تعالی تا برچیده شدن ارتجاعی شاهنشاهی و برپاکردن حکومت عدالت گستر اسلامی دست از مبارزه بساط برنمی داریم تا حکومت دموکراسی به معنی واقعی جایگزین دیکتاتوری ها و خونریزی ها شود.»

در پایان نباید این نکته را فراموش کرد که نقش مردم در روند پیروزی انقلاب اسلامی بی بدیل است و در کنار رهبری حضرت امام خمینی نمی توان انکار کرد و این در حالی است که از 22 بهمن 57 که 40 سال از عمر انقلاب می گذرد همچنان یاور آرمان های انقلاب اسلامی است و رمز ادامه حیات انقلاب اسلامی به ایستادگی مردم در این عرصه است که مسئولان باید همیشه قدردان ملت شریف ایران باشند و بهترین قدردانی عملی خدمت رسانی به مردم رشید ایران است .

خبرنگار : سمانه ستاری

304

کد خبر: 908956

وب گردی

وب گردی