بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های داخل کشور از اهداف برنامه اجرایی جذب نخبگان است

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین‌المللی، امروز در نشست هم اندیشی مجریان ایرانی ۱۵۰ طرح مشترک تحقیقاتی بین‌المللی که با حضور دکتر منصورغلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، کسب تجربه نوین برای انجام تحقیق در سطوح بین الملل و قرار گرفتن در چرخه همکاری‌های علمی دانشگاه های بزرگ دنیا را از اهداف اجرای ۱۵۰ طرح مشترک تحقیقاتی بین‌المللی دانست.

به گزارش ایسکانیوز، اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر سالار آملی در این نشست، بهره‌مندی از تجهیزات آزمایشگاهی و امکانات کتابخانه‌ای دانشگاه های برتر دنیا توسط استادان ایرانی، انتقال دانش و تکنیک‌های علمی به میهن اسلامی را از دیگر اهداف اجرای ۱۵۰ طرح آموزشی و پژوهشی مشترک بین‌المللی اعلام کرد.

وی افزود: از میان طرح های پژوهشی مصوب مشترک بین‌المللی ایران، ۱۰ طرح با پاکستان، ۱۷ طرح با اتریش، ۱۵ طرح با فرانسه، ۲۷ طرح در قالب پروژه های ( ICTP – ICARD ) با همه کشورهای اروپایی و ۳۳ طرح پژوهشی مصوب مشترک بین‌المللی جذب نخبگان با همه کشورها است.

وی اظهار داشت: ۱۰ طرح مشترک با مجارستان، ۳۴ طرح با آلمان (لایپنیتز) و ۱۴ طرح با هند نیز در مراحل تصویب نهایی است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل تصریح کرد :۱۵۰ طرح مورد اشاره افزون بر پروژه های تحقیقاتی جاری و مصوّبی است که مستقلاً توسط دانشگاه ها در چارچوب اجرای تفاهم نامه با دانشگاه های معتبر خارجی و یا توسط استادان مجرب در حال انجام است.

* اهتمام وزارت علوم به تسهیل هر چه بیشتر ارتباطات علمی و بین المللی با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی معتبر جهان

دکتر مسعود صدری نسب رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست درخصوص برنامۀ دعوت برای پژوهش‌های مشترک ( ICRP ) اظهار داشت: این مرکز با هدف ارتقای کیفیت برنامه‌های پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و به منظور تسهیل ارتباطات علمی پژوهشی میان پژوهشگران ایرانی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و پژوهشگران خارجی در حوزه‌های تخصصی علوم پایه، علوم انسانی، علوم پزشکی، کشاوزی، محیط زیست، هنر و معماری از پژوهش‌های مشترک حمایت می‌کند.

وی درخصوص برنامه همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه پژوهش‌های کاربردی ( ICARD ) تصریح کرد: در این برنامه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی داخل کشور می‌توانند با همکاری استادان و پژوهشگران ایرانی مقیم سایر کشورها که در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی و آزمایشگاه‌های معتبر خارج از کشور فعالیت دارند، طرح‌های مشترکی را تعریف و اجرا کنند. طرح‌هایی در این برنامه در اولویت قرار دارند که آورده طرف خارجی بخشی از هزینه‌های اجرای آنها را پوشش دهند، و یا به برقراری همکاری علمی مستمر بین چند آزمایشگاه یا مرکز پژوهشی ایرانی و خارجی منجر شوند.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، در زمینه برنامه جندی شاپور گفت: این مرکز با مشارکت بخش «همکاری و فعالیت‌های فرهنگی سفارت فرانسه در ایران» مجری برنامۀ پژوهشی جندی‌شاپور با هدف این برنامه ارتقا و گسترش همکاری‌های علمی- پژوهشی میان پژوهشگران دو کشور ایران و فرانسه درحوزه‌های تخصصی به‌ویژه علوم انسانی و اجتماعی، علوم پزشکی، علوم پایه، محیط زیست و کشاورزی است.

وی افزود: طرح‌هایی در این برنامه در اولویت قرار دارند که همراه با آموزش در سطح دکترا یا پسا دکترا باشند؛ امکان همکاری میان چند آزمایشگاه یا مرکز پژوهشی ایرانی و فرانسوی را فراهم آورد و به ارتقای توسعۀ ملی به ویژه در عرصه‌های اقتصادی اجتماعی کمک کند.

دکتر صدری نسب به حمایت از برگزاری کارگاه‌های آموزشی، همایش‌های بین‌المللی اشاره کرد و افزود: مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی برای کمک به ارتقای کیفیت و کمیت همکاری‌های علمی و تبادل افکار و آرا میان صاحب‌نظران داخلی و خارجی، بخشی از هزینه‌های سفر و برگزاری رویدادهای علمی بین‌المللی از سوی دانشگاه‌ها در حوزه‌های تخصصی مختلف را متقبل شده است.

وی با اشاره به دعوت از اندیشمندان در قالب برنامۀ «سیمرغ» و «نشست دیپلماسی علم و فناوری» خاطرنشان کرد: برنامه سیمرغ از سال ۱۳۸۹ آغاز شده تا زمینه‌های لازم برای آشنایی، تبادل آرا و همکاری صاحب‌نظران دیگر کشورها در حوزه‌های مختلف علم و فناوری را با اندیشمندان ایرانی فراهم آورد و تأکید اصلی این برنامه بر ایجاد فرصت‌های آشنایی بیشتر استادان و دانشجویان دانشگاه‌های کشور با پژوهشگران و اندیشمندان خارجی در نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی است.

رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم با بیان اینکه «نشست‌های دیپلماسی علم و فناوری» با هدف تقویت و اعتلای جایگاه کشور در جهان از طریق گسترش روابط علمی و بین‌الملی آغاز شد عنوان کرد: وجه تمایز برنامۀ سیمرغ و نشست دیپلماسی علم و فناوری با دیگر برنامه‌های حمایتی این مرکز، تعهد سخنران خارجی به برگزاری نشست‌های علمی در یک یا چند دانشگاه در شهرستان‌های مختلف به‌ویژه در مناطق کمتر پیشرفتۀ کشور است.

وی درخصوص برنامه‌هایی مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در سال جاری اظهار داشت: ۲۱ طرح در زمینه ICRP ، ۵ طرحICRP ، ۱۵ طرح مصوب جندی شاپور، ۱۰ کارگاه علمی بین‌المللی، ۹ همایش علمی بین‌المللی، و ۲ طرح حمایت از دانشجوی دکترا و ۱برنامه سیمرغ در سال ۱۳۹۶ مصوب شده است.

* بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های داخل کشور از اهداف برنامه اجرایی جذب نخبگان است

دکتر عطاءا... کوهیان معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، درخصوص برنامه اجرایی جذب نخبگان سال ۹۶ گفت: با توجه به اسناد بالادستی، جذب برگزیدگان علمی ایرانی مقیم خارج و یا داوطلبان نخبه خارجی از جمله برنامه‌های توسعه علمی کشور محسوب می‌شود و مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، در راستای تحقق اهداف اسناد بالادستی و به منظور عملیاتی کردن ردیف اعتباری اختصاص داده شده، برنامه اجرایی جذب نخبگان در ۱۳۹۶ را تدوین و ارایه می‌کند.

وی با بیان اینکه جذب نخبگان علمی در چارچوب این برنامه اجرایی، محدود به ایرانیان مقیم خارج از کشور نبوده و خارجی‌های علاقمند به همکاری با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشورمان را نیز در برمی‌گیرد افزود: منظور از نخبگی، تحصیل یا اشتغال به کار در ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا براساس نظام‌های رتبه‌بندی معتبر و شناخته شده، یا تایید عضو هیات علمی و گروه علمی دانشگاه در خصوص نیاز به تخصص و توانمندی بالای مدعو است.

معاون مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم، انتقال دانش پیشرفته به کشور، ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخل کشور، توسعه خلاقیت و نوآوری و بین‌المللی‌سازی دانشگاه‌های داخل کشور را از اهداف برنامه اجرایی جذب نخبگان دانست.

وی سیاست‌های کلان این طرح را جذب دائمی نخبگان و همکاری کوتاه‌مدت و گردش نخبگان، توسعه همکاری با دانشگاه‌های برتر دنیا، توانمندسازی نیروهای انسانی داخل کشور، اولویت‌دهی به ایرانیان مقیم خارج از کشور و همکاری با افراد خارجی نخبه بیان کرد.

دکتر کوهیان با بیان اینکه جذب نخبگان به دو صورت دائمی و کوتاه مدت انجام می‌شود خاطرنشان کرد: در جذب دائمی نخبگان، در صورت توافق نخبه خارجی یا ایرانی مقیم خارج ازکشور برای حضور دائمی در ایران و همکاری علمی با هر یک از دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های داخلی، مبلغ یک میلیارد ریال بابت تجهیز آزمایشگاه و خرید وسایل اولیه آزمایشگاه و تحقیق پرداخت می‌شود.

وی درخصوص جذب کوتاه مدت توانمندی‌های نخبگان افزود: جذب کوتاه مدت ایرانیان مقیم خارج و نخبه خارجی در چارچوب برنامه اجرایی، مستلزم شناسایی و دعوت آنان از طرف یک عضو هیئت علمی داخلی (همکار) با هماهنگی گروه علمی مربوط در دانشگاه است و زمینه‌های همکاری در حوزه آموزشی و پژوهشی است.

کد خبر: 908972

وب گردی

وب گردی