یادآوری طرح گفت و گوی تمدن ها بعد از 16 سال/ دیدار با رئیس جمهوری سوییس

 

تهران-ایسکانیوز: روحانی قرار است بعد از دیدارهای روزانه که از آن جمله ملاقات با رئیس جمهوری اتریش ، نخست وزیر گرجستان و رئیس جمهوری عراق بود در ضیافت شامی با حضور ایرانیان مقیم آمریکا شرکت کند.

**امروز روحانی رو در روی خبرنگار معروف دنیا ، کریستین امانپور می نشیند و ساعت 16 به وقت محلی نیویورک به سوالات او پاسخ می دهد. کریستین امانپور گزارشگر ويژه سي ان ان است.

پیش از این فرید ذکریا مجری برنامه شبانگاهی جی پی اس در سی ان ان، در بنیاد آمریکای نوین با روحانی گفت و گو کرد ، همچنین چارلی رز در شبکه پی بی اس بصورت زنده با روحانی گفت و گویی برای برنامه talk show داشت.

**امشب ساعت 23 دکتر نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری بصورت زنده از نیویورک با مردم ایران گفت و گو خواهد کرد.

**حسن روحانی رئیس جمهوری امروز برای دومین بار به نمایندگی از ملت ایران در شصت و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

سخنرانی رئیس جمهوری با ساعتی تاخیر و پس از سخنرانی رئیس جمهوری غنا آغاز شد. دومین روز از اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد امروز با سخنرانی رئیس جمهوری کامرون ساعت 9 صبح به وقت محلی نیویورک آغاز شد.

2

**نکته جالب توجه حضور هیات های اروپایی در سالن سخنرانی بود. هیات های اروپایی مانند سخنرانی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در سالن باقی مانند و سخنان روحانی را استماع کردند.

حسن روحانی به عنوان سومین سخنران در جایگاهی که پیش از او 5 رئیس جمهوری دیگر ایران نیز در آن قرار گرفته بودند برای دومین بار سخنرانی کرد.

اظهارات رئیس جمهوری اسلامی ایران، مانند پیشنهادات سال گذشته بر محور مبارزه با خشونت و افراطی گری بود. حسن روحانی از آغاز سخنرانی خود به مسئله خشونت و افراطی گری در منطقه و سایر نقاط جهان اشاره و در ابتدا اعلام کرد که من از منطقه ای می آیم که بخش‌هاي مهمي از آن در آتش تندروي و افراطي گري ميسوزد.

1111

**او همچنین بعد از 16 سال در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره ای گذرا به طرح گفت و گوی تمدن ها کرد. شعار گفت و گوی تمدن ها سال 1377 از سوی سید محمد خاتمی رئیس جمهوری ایران از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای دنیا مطرح شد و طی این پیشنهاد آن سال، گفت و گوی تمدن ها نام گرفت. خاتمی در اصل ایدهٔ گفت‌وگو میان تمدن‌ها را به عنوان واکنشی به نظریهٔ جنگ تمدن‌های ساموئل هانتینگتون مطرح ساخت. عبارت گفتگوی تمدن‌ها بعد از اینکه در سپتامبر ۱۹۹۸ سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای سال ۲۰۰۱ را «سال گفتگوی تمدن‌ها» نام نهاد مشهور شد. پس از آن در بهمن ۱۳۷۷ دولت ایران مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی تمدن‌ها را برای هماهنگی فعالیت‌های مربوط به گفتگوی تمدن‌ها تأسیس کرد. در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران نیز روز ۳۰ شهریور «روز گفتگوی تمدن‌ها» نامگذاری شده بود که در سال ۱۳۸۹ به دلیل «منقضی شدن زمان این مناسبت و نداشتن متولی خاص» از تقویم حذف شد

**هفتمین رئیس جمهوری ایران در دومین حضور خود در سازمان ملل که همزمان با هفتمین دور مذاکرات هسته ای است، رسیدن به توافق نهایی را آغازی برای همکاری های همه جانبه دانست.

3

او دخالت کشورهای غربی در تعیین سرنوشت کشورهای منطقه، آسیای مرکزی و قفقاز و اعمال تحریم های ظالمانه را اشتباهات راهبردی غرب خطاب کرد. این نخستین بار بود که یکی از مقامات بلند پایه ایران اقدامات این چنینی غرب را اشتباه راهبردی خطاب کرده و منطبق بر ادبیاتی دیپلماتیک به این اقدامات معترض شده است. همچنین نگرانی رئیس جمهوری ایران اینبار در مجمع عمومی سازمان ملل تنها محدود و متوجه منطقه خاورمیانه نبود چه آنکه حسن روحانی در بخش های مختلف این سخنرانی به خشونت های فرامنطقه ای اشاره کرد و هشدار داد که اگر امروز همۀ توان خود را عليه افراط و خشونت، به‌کار نگيريم،‌ و کار را به کاردان نسپريم، فردا جهان براي هيچکس، جاي امني نخواهد بود.

 

** روحانی در جریان سخنرانی خود با لحنی اعتراضی از غرب به دلیل اینکه گروه تروریستی داعش را دولت اسلامی خطاب می کنند، گلایه کرد. این درحالیست که در داخل ایران برای اولین بار چنین گلایه ای از سوی آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی مطرح شد.

333

رئیس جمهوری پس از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با رئیس جمهوری سوییس دیدار و گفت و گو کرد. روحانی قرار است با نخست وزیر گرجستان نیز دیدار کند.
کد خبر: 90954

وب گردی

وب گردی