مهم ترین اقدامات حوزه درمان وزارت بهداشت  در یک سال اخیر

معاونت درمان وزارت بهداشت به تشریح اقدامات معاونت درمان وزارت بهداشت در یک سال گذشته پرداخت.

نیوشا یعقوبی - ایسکانیوز :دکتر قاسم جان بابایی با اشاره به مهم ترین برنامه ها و دستاوردهای حوزه درمان طی سال گذشته گفت: نکته مهم این است که سهم مردم از هزینه بستری از 37 درصد به 3 درصد برای روستاییان کاهش داشت این میزان برای شهرنشینان 6 درصد بود همچنین از 9 میلیون و 300 هزار بیمار بستری نیز حمایت مالی شد.

به گفته وی ، میزان پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت شامل دولتی- خصوصی، بستری- سرپایی از 53 درصد به 40درصد کاهش پیدا کرد.

معاونت درمان وزارت بهداشت گفت: از دیگر اقدامات معاونت درمان می توان به حفاظت مالی از بیماران بستری در برابر هزینه های کمرشکن در بیمارستان های دولتی برای 77.4 درصد جمعیت کشوربه صورت هدفمند اشاره کرد. همچنین قیمت انواع لوازم و تجهیزات پزشکی مصرفی به میزان 42 درصد کاهش پیدا کرد.

اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست های جمعیتی افزود: تا کنون 480 هزار زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور صورت گرفته است و سزارین به میزان 6.5 درصد مطلق معادل 11.6 درصد پایه کاهش پیدا کرده است.همچنین میزان سزارین بار اول 5 درصد کاهش پیدا کرده است.

دکتر جان بابایی افزود: به 120 هزار نفر مادر باردار در دوران بارداری و توانمند سازی برای باروری و زایمان طبیعی آموزش رایگان داده شد. همچنین پوشش 85درصدی هزینه های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج های نابارور نیز انجام شد.

به گفته وی، 14 مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم توسعه و تجهیز شده و 24 مرکز درمان ناباروری موجود نیز توسعه و تجهیز شده و علاوه بر بازسازی بیمارستان های فرسوده، 14 هزار متر مربع فضای بستری نیز بازسازی شده است.

معاونت درمان وزارت بهداشت گفت : طی سال گذشته حدود 5 هزار و 800 پزشک متخصص و فوق تخصص در 338 بیمارستان در 302 شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور داشته و همگی آنان در بیمارستان های دولتی به صورت تمام وقت مشغول به خدمت رسانی بودند. همچنین 6619 نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در 19 تخصص در 412 بیمارستان اصلی کشور در 212 شهر برای درمان بیماران اورژانس حضور داشتند.

63 میلیون بار ویزیت از ابتدای سال تا کنون

وی ادامه داد : تاکنون 63 میلیون بار ویزیت توسط 14 هزار متخصص و فوق تخصص در 658 کلینیک ویژه در 385 شهر کشور با نرخ ارزان دولتی انجام شده است و 250 پلی کلینیک تخصصی جدید شامل 6 هزار و 440 مطب برای فعالیت این پزشکان به منظور دسترسی اقشار محروم همراه ساخته شده است.همچنین کلینیک ویژه در 128 شهر منطقه محروم از 31 استان کشور راه اندازی شده است.

دکتر جان بابایی با تاکید بر توسعه اورژانس کشور گفت : تاکنون 4 پایگاه اورژانس هوایی و انتقال 4 هزار و 800 مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان ها طی 3 هزار و 445 سورت پروازی راه اندازی شده است.

ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در 3 سطح در کشور

وی افزود: معاونت درمانت توجه خاص به بیماران نیازمند به مراقبت های ویژه داشته است به گونه ای که در زمینه بیماران سرطانی شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در 3 سطح در کشور ایجاد شده است که سطح 1 آن شامل خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی 70 مرکز در حال ساخت است و مراکز سطح 1 و2 و3 به صورت شبکه عمل کرده و به همدیگر بیمار ارجاع می دهند.

به گفته معاونت درمان وزارت بهداشت، مراکز تخصصی درمان سوختگی و توسعه 18 تخت ویژه سوختگی (BICU) ،استاندارد سازی چهار بخش های مسمومیت موجود و 2 بخش جدید در این بخش راه اندازی شده است. همچنین 1000 تخت جدید بستری و روانپزشکی و 15 بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش های موجود توسعه یافته است.

اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی در 54 بیمارستان کشور

وی با اشاره به برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی اضافه کرد : 35 بیمارستان جدید با پتانسیل بیش از 2هزار تخت بستری و 7000 قلم تجهیزات در دولت یازدهم ساخته شده که تا پایان سال 69 یا ابتدای سال 97 به بهره برداری خواهند رسید. لازم به ذکر است ساماندهی خدمات دندانپزشکی با ایجاد کلینیک های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور آغاز شده است همچنین برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های قلبی به صورت شبانه روزی در 54 بیمارستان کشور در 24 شهر به عنوان اولین علت مرگ ایرانیان نیز به اجرا در آمده است.

12 هزار نفر طی یک سال گذشته آنژیوگرافی شدند

دکتر جان بابایی درزمینه آخرین آمار بیمارانی که طی سال گذشته آنژوگرافی شدند ، گفت : در طی 1 ساله اجرای برنامه 12 هزار نفر ازخدمت پیشرفته و حیات بخش PCI Primary (باز کردن عروق قلبی با آنژیو گرافی) بهره مند شدند.

اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی در 55 بیمارستان کشور

وی با اشاره به برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی افزود : برنامه ملی درمان پیشرفته سکته های مغزی به صورت شبانه روزی در 55 بیمارستان کشور در 25 شهر به عنوان دومین علت مرگ ایرانیان اجرا شده است. همچنین طی یک سال گذشته با اجرای برنامه 900 نفر ازخدمت ترومبولیتیک تراپی بهره مند شدند.

استقرار سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه های موسسات پزشکی

معاونت درمان وزارت بهداشت از استقرار سامانه ملی صدور الکترونیکی پروانه های موسسات پزشکی خبر داد و گفت : این سامانه به منظور ایجاد شفافیت در این حوزه و دسترسی آسان مردم و صاحبان حرف پزشکی به اطلاعات ذی قیمت شامل 21000 موسسه پزشکی ایجاد شده است.
وی بیان کرد: ازجمله برنامه های حوزه درمان طی یک سال گذشته می توان به ساماندهی ارائه خدمات به گردشگران سلامت از طریق اعتباربخشی کیفی بخش های بین الملل و ساماندهی موسسات گردشگری با همکاری سایر دستگاه های زیربط اشاره کرد.

دکتر جان بابایی افزود: تدوین و اجرای نسل نوین اعتباربخشی در 900 بیمارستان کشور با رویکرد ارتقاء ایمنی بیماران و بهبود کیفیت خدمات و تکریم بیماران تدوین و اجرا شده است همچنین سند سطح بندی خدمات ،مراکز تشخیصی – درمانی و تجهیزات پزشکی در قالب (سند ملی درمان 1404) تدوین شده و آماده ابلاغ است.
وی اظهار کرد : از اقدامات دیگر در حوزه درمان وزارت بهداشت می توان امضا و ابلاغ تفاهم نامه نقشه راه درمان 1404 اشاره کرد که در راستای اجرایی کردن نقشه درمان کشور و سطح بندی خدمات بستری با سازمان برنامه و بودجه کشور صورت گرفته و جهت اجرا به کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور طی مکاتبات شماره 510/100 تا 548/100 در تاریخ 7 شهریور 96 ابلاغ شده است.

معاونت درمان وزارت بهداشت در پایان از الحاق شورای عالی بیمه به عنوان سیاست گذار بیمه کشور به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، اصلاح کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در قالب ویرایش سوم ، اعزام بیش از 2300 پزشک متخصص در سراسر کشور به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته و برگزاری انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور به عنوان اقدامات یک سال اخیر معاونت درمان وزارت بهداشت یاد کرد.

701

کد خبر: 909548

وب گردی

وب گردی