چرا گره پرونده «داتیس خودرو» باز نمی شود؟

یکسالی می شود که نام داتیس خودرو به عنوان نماینده هیکو در ایران مطرح شده اما همچنان وزارت صنعت به این واردکننده نه اجازه واردات داده و نه تاکنون پاسخ شفافی درباره چرایی مجوز ندادن، ارائه کرده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ وزارت صنعت در حالی سرسختانه مقابل داتیس خودرو ایستاده که همه مدارک ارائه شده از سوی این شرکت که به تایید کنسولگری ایران در آلمان و اتاق بازرگانی ایران و آلمان رسیده، نشان از رسمی و قانونی بودن این قرارداد دارد.

نکته مهم تر این است که داتیس خودرو نه تنها به عنوان نماینده رسمی هیکو شناخته شده بلکه ماده ۴ آیین نامه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مبنی بر تأمین قطعات یدکی خودرو و ارائه خدمات پس از فروش را کاملاً رعایت کرده و تعهد نامه (LOC) مرتبط با این موضوع توسط کمپانی هیکو امضاء و به تأیید کنسولگری ایران در آلمان و اتاق بازرگانی آلمان رسیده است .

با این حال وزارت صنعت با طرح این ابهام که هیکو یک شرکت تیونینگ است، تاکنون مجوز واردات را برای داتیس خودرو در حالی صادر نکرده که بررسی های انجام شده حاکی از آن است که خودروهای تحویلی توسط هیکو هیچ آپشن اضافه ای نداشته (تیونینگ نیستند) و طبق خواسته داتیس خودرو به صورت کاملاً خام و بدون آپشن اضافی تحویل داتیس خودرو شده است .

با این اوصاف که یک شرکت همه مجوزهای لازم را برای نمایندگی بودن از یک شرکت آلمانی دریافت کرده اما ارگان های داخلی اجازه واردات را برای آن در شرایطی فراهم نمی کنند که گاها دیده شده برای یک شرکت فاقد مجوز در نامه ای رسمی درخواست امتیازات ویژه برای واردات کرده اند، چند پرسش مطرح است. نخست اینکه چه کسی یا چه کسانی از به تعویق افتادن فرآیند صدور مجوز برای واردات رسمی محصولات سواری ولوو به ایران، سود می برند؟

و پرسش بعدی اینکه چرا وزارت صنعت تاکنون پاسخی شفاف به ابهامات موجود در حوزه واردات خودرو نداده است؟

401

کد خبر: 909608

وب گردی

وب گردی