چرا سواد رسانه ای از همان ابتدای تحصیل در دبستان  آموزش داده نمی شود

برای ترویج بهتر سواد رسانه ایی ، باید نهضت سواد رسانه تشکیل داد ، فقط شعار ندهیم که سواد رسانه ایی چیست باید سواد رسانه ایی به گفتمان تبدل شود . کشور ما از لحاظ سواد رسانه ایی خیلی عقب می باشد.

گزارشی خواندنی با دکتر سعید مدرسی دارای مدرک دکتری علوم تربیتی وقریب به 5 سال سابقه تدریس در زمینه سواد رسانه ایی و همچنین کسب رتبه اول همایش بین المللی سواد رسانه ایی به عنوان مدرس کلاس آموزشی سواد رسانه ایی در دوره تشکیلاتی، تشکل های فعال دانشجویان استان خوزستان معرفی گردید. که در انتهای اردوی تشکیلاتی فرهنگی، سیاسی اعضای فعال تشکل های دانشجویی دانشگاه های استان خوزستان با ایشان به گفتگو نشستیم که ایشان به خبرنگار ما گفت :دوره های تشکیلاتی در دانشگاه آزاد اسلامی اتفاقی بسیار ستودنی است . باید از این فرصت ها استفاده کرده و آموزش ها و دوره هایی را در تشکل ها برگزارنمود ، تا بر معرفت افزایی دانشجویان افزوده و شناخت آنان به فضای مجازی و رسانه ایی پیرامون را تغییر دهد . اکثر دانشجویانی که در دوره های تشکیلاتی فعالیت دارند ، بیان می کنند ؛ دید و نگرش ما به رسانه ها و فضای مجازی در قبل از تشکیل دوره آموزشی و بعد از اتمام دوره ، بسیار متفاوت می باشد ، و همه ی دانشجویان این دوره تشکیلاتی معتقد بودند که چرا این قدر دیر به فکر فعالیت در تشکل ها افتادیم .

دکتر مدرسی افزود، سواد رسانه ایی ابتدا در سال 1975 در کشور فنلاند مطرح شد. که از سال اول دبستان تا پیش از ورود به دانشگاه تدریس می شود . کشور ما بعد از حدود 40 سال در زمینه سواد رسانه ایی فعالیت خود را شروع کرده است .

دکتر مدرسی اظهار داشت : گام اول ؛ در سواد رسانه ایی ، رژیم مصرف رسانه ایی می باشد . همان گونه که جسم ما نیاز به رژیم صحیح غذایی دارد ، لازمه سواد رسانه ایی هم استفاده صحیح از آن است . همانطور که جسم مصرف منظم و رژیم مناسبی دارد ، برای روح هم باید مصرف رسانه ایی منظمی داشته باشیم . گام دوم ؛بحث تحلیل محتوای رسانه ایی ، یعنی کسی که سواد رسانه ایی دارد باید توانایی داشته باشد ، وقتی محتوای رسانه ایی به دستش می رسد ، آن را تحلیل کند .گام سوم در سواد رسانه ایی ؛ بحث مهندسی پیام بوده ، یعنی هنگام استفاده از فضای مجازی بتوانیم وابستگی خود را مدیریت کنیم ،که برای این مبحث استفاده از نرم افزار کوالیتی تایم ، که در روز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) رونمایی می شود را به دانشجویان معرفی کردم .این نرم افزار به گونه ایی طراحی شده که به ما کمک می کند وابستگی خود را به فضای مجازی مدیریت و کنترل نماییم .گام چهارم ؛ نگاه دقیق داشتن به فضای سایبری است. مدرسی افزود، فضای سایبری به شدت بی زمان ، بی مکان و بی جسم می باشد . بی زمان یعنی هر موقع خواستیم می توانیم از آن استفاده کنیم ، بی مکان یعنی در هر جایی امکان متصل شدن به فضای مجازی وجود دارد ، بی جسم ؛ یعنی هیچ اطلاعاتی از آن پاک نمی شود .

در ادامه مدرسی دوره را این طور ارزیابی کرد و گفت : اصل دوره 12 ساعت کارگاهی بود ، و در این اردوی تشکیلاتی توانستیم 50 درصد هدف خود از سواد رسانه ایی را عملی کنیم . در مواجه با سواد رسانه و تاریخچه رسانه باید اول مسئله و مشکل را شناسایی ، سپس راه حل اساسی آن را پیدا کنیم . هنگام مواجه با سواد رسانه ایی ما ، سه نگاه داریم؛ نگاه بدبینانه ، نگاه خوش بینانه و نگاه واقع بینانه سواد رسانه ایی با نگاه واقع بینانه مد نظر ما است.

مدرسی عنوان کرد، در نگاه واقع بینانه فرد فرصت دارد نهایت استفاده را از فضای مجازی برده ، سپس آن فضا را به چالش بکشاند ، نگاه واقع بینانه یعنی فرد باید نگاهی دقیق و منطقی به فضای مجازی داشته و با چالش کشیدن آن بتواند ، فضای سایبری را تحت مدیریت خود در آورد .

دکتر مدرسی در خصوص سواد رسانه ایی و طریقه استفاده از فضای مجازی که در حال حاضر به صورت رایگان در اختیار عموم مردم قرار داده شده ، عنوان کرد : افراد باید بتوانند استفاده درستی از فضای مجازی داشته باشند ، اگر کسی الگوی مصرفی درستی نداشته باشد ، یقینا دچار وابستگی شده ، در نهایت اعتیاد زیادی به فضای مجازی پیدا می کند .

مدرسی اظهار داشت: چنین فردی نسبت به عمق یادگیری و سواد عاطفی دچار آسیب شدیدی می شود . اگر توانمندی تحلیل نقادانه در رسانه و فضای مجازی را نداشته باشیم به مرور زمان با مشکل مواجه می شویم .سواد رسانه ایی ، مدیریت اثر پذیری از فضای مجازی را به ما آموزش می دهد . و به ما می گوید که چه تکنولوژی و محتوایی را برای بهینه نمودن فضای مجازی باید به کار برد .برای ترویج بهتر سواد رسانه ایی ، باید نهضت سواد رسانه تشکیل داد ، فقط شعار ندهیم که سواد رسانه ایی چیست و سواد رسانه ایی باید به گفتمان تبدل شود . کشور ما از لحاظ سواد رسانه ایی خیلی عقب می باشد ، در حال حاضر مقداری از سطوح برای ما قابل درک و برنامه ریزی است. دانشجویان ما پدران و مادران آینده هستند ؛ و باید درک درست و صحیحی از فضای مجازی و رسانه ایی داشته باشند.منابعی که در بالا بردن سطح سواد رسانه ایی می تواند به ما کمک کند ، کتاب مفاهیم و کلیات سواد رسانه ای از مجلدات 10 گانه ،کتاب سواد رسانه ایی در زمینه تحلیل محتوای رسانه ایی نوشته آقای محمدی و کتاب تکنیک های عملیاتی در حوزه رسانه و هنر می باشد.

گزارش از مهندس حسین اسدی ذاکر

مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول

کد خبر: 909616

وب گردی

وب گردی