ارتجاع انقلابی بازگشت به بی عدالتی و تبعیض است

استاد دانشگاه تهران تاکید کرد : انتخابات و سپردن سرنوشت جامعه به دست مردم یکی از دستاورد های 40 ساله انقلاب اسلامی است. برخی با شعار میزان رای ملت است، به قدرت رسیده و استبدادی ایجاد کرده اند که حتی شاید در عصر رضاخان هم وجود نداشته است

محمد صادق کوشکی استاد دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگارسیاسی ایسکانیوز درباره فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری در موردخطر ارتجاع برای انقلاب اسلامی و خواص آن اظهارداشت : همانطوری که باید پذیرفت هر جسم جوانی در یک روند طبیعی روزی پیر می شود جز با بازسازی و تجدید قوای مرتب آن در هر مرحله که تازگی پیدا می کند.

وی افزود : تحقق این کار جز با حرکت های اصلاحی و انقلابی که موجب نوسازی و مرور آرمان ها و تقویت خود نباشد حتما به ضعف منجر می شود و این سستی در عرصه انقلاب ها تعبیر به ارتجاع می شود مانند پرنده ای که قصد پرواز دارد که باید با صرف انرژی خود را مهیای پرواز کند اما اگر در حین پرواز هر زمان که نتواند قدرت کافی را برای خود فراهم کند سقوط آن حتمی است که این تمثیلی از ارتجاع است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد : در مورد انقلاب اسلامی هم این مورد بی تردید وجود دارد و نیرو های بازدارنده در برخی افراد و جاذبه به رژیم گذشته وجود دارد یعنی متاسفانه در جامعه ما علی رغم رخ دادن انقلاب هنوز میل به استبداد و خود کامگی و میل به انحصار شدیدا وجود دارد و افرادی که این اعتقاد را دارند با لطایف الحیل و البته به نام آزادی و دموکراسی و لیبرالیسم و اسامی از این دست تلاش دارند به قدرت برسند و برای تحکیم موقعیت خود در قدرت، همین افراد و جریانات با جملاتی خاص مانند تکرار می کنم و .... و فریب مردم هنگامی که به قدرت می رسند خود پرچمدار ارتجاع می شوند و پرچمدار بازگشت به خودکامگی و بی عدالتی و تبعیض می شوند.

ژن خوب همان سلطنت موروثی است

وی با بیان اینکه موج ارتجاعی به طور جدی کشور و انقلاب را تهدید می کند ابراز داشت : به طور مثال در هنگام مطرح شدن مباحثی مانند ژن خوب مگر مقصود چیزی غیر از همان روش سلطنت موروثی است. در گذشته از سلطنت موروثی سخن گفته می شد الان همان افراد ژن خوب را مطرح می کنند.زمانی اشرافیت سلطنتی وجود داشت که خود را از جامعه برتر می دید امروز اشرافیتی است که با نام مدرنیته به مسکن مردم محروم توهین می کند، در حالی که خود در ویلاهای بزرگ و لوکس زندگی می کند.

وی در مورد انتخابات و اهمیت آن در جمهوری اسلامی گفت: انتخابات و سپردن سرنوشت جامعه به دست مردم یکی از دستاورد های 40 ساله انقلاب اسلامی است و در سخنان اخیر رهبری نیز به بحث مشارکت مردم و تکریم رای آنها اشاره شده است و موضوع جالب اینجاست که برخی با شعار میزان رای ملت است، به قدرت رسیده اند و استبدادی ایجاد کرده اند که حتی شاید در عصر رضاخان هم وجود نداشته است .

کوشکی اظهار داشت : جالب اینجاست که اینها بر خلاف رضا خان که آشکارا استبداد را فریاد می زد به طور پنهانی و با شعار میزان رای ملت است و با شعار دموکراسی و احقاق حقوق ملت از جامعه رای می گیرند و هنگامی که به قدرت می رسند روی دیکتاتور ها را هم سفید می کنند همین گروه حامی و طرفدار ژن خوب هستند و با افتخار از آن دفاع می کنند این خود یک نوع ارتجاع است که برای درمان آنها باید پیوسته انقلاب صورت بگیرد.

وی در خصوص اشرافی گری اذعان داشت:علت این امر نهادینه شدن اهداف نظام های طاغوتی در وجود و ذات این افراد است بنابراین این افراد نمی توانند از اشرافی گری، استبداد و خود برتر بینی دل بکنند . اینها مردم رافقط به عنوان پیاده نظام زمان انتخابات نیاز دارند و نه بیشتر از آن.

استاد دانشگاه تهران در خصوص پافشاری برخی مسئولان درلزوم وابستگی به خارج از کشور و عدم اتکا به توان داخلی تاکید کرد :علت این است که همه مستبدین در طول تاریخ که پایگاهی در جامعه ندارند و برای مردم و نظر آن ها ارزشی قائل نیستند و توانایی های آنها را نیز پایکوب می کنند مجبور به تکیه به توان خارجی هستند درست مانند حکومت قاجار ها و حکومت های مستبد منطقه مثل سعودی ها که خود باختگی کامل به غرب دارند و برای ادامه حکومت خود چاره ای جز تکیه به قدرت های خارجی ندارند.

303

کد خبر: 909641

وب گردی

وب گردی