هشدار برای خریداران چانگان/چالش سایپا برای تأمین قطعات شاسی‌بلند چینی

با اینکه سایپا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور مدام مدعی کسب رتبه نخست رضایت مشتری و عملکرد برتر در زمینه خدمات پس از فروش است، ولی گویا در عمل نارنجی‌های پایتخت با مشکلات بزرگی روبه‌رو هستند. خریداران شاسی‌بلند چینی چانگان که در سایت این شرکت تولید می‌شود در صورت تصادف با بحران تأمین قطعات مصرفی روبه‌رو خواهند شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز؛ چندی پیش یکی از مخاطبان این خبرگزاری طی تماسی با تحریریه اخبار ناخوشایندی را از وضعیت خدمات پس از فروش خودروی چانگان خود اعلام کرد. داستان از این قرار است که این شهروند حدود یک ماه پیش تصادف می‌کند و خودروی فوق از ناحیه انتهایی دچار ضربه می‌شود. به‌طوری‌که سپر و بخش اعظمی از لوازم قسمت عقب خودرو شدیداً آسیب می‌بینند. مالک خودرو که هنوز تحت گارانتی سایپا بوده، به نمایندگی مراجعه می‌کند. خودرو به‌منظور بررسی بیشتر کارشناسی داخل نمایندگی می‌ماند.

با گذشت چند روز و مراجعه مشتری به او گفته می‌شود که شرکت قطعاتی برای نصب ندارد و باید صبر کند. این انتظار چندین روز دیگر نیز به طول می‌کشد. نقص قطعات یدکی شامل ست کامل سپر، شلگیر و برخی از قطعات ریز هستند. مراجعه و تماس بعدی مشتری با همان جواب قبلی همراه می‌شود.

پیگیری‌های ایسکانیوز مشخص کرد که انبار سایپا یدک مدت‌ها به‌کلی فاقد برخی از قطعات یدکی اصلی این خودرو بوده است. صبر و انتظار طولانی‌مدت مشتری به اندازه‌ای برای او آزاردهنده می‌شود که او خودرو را بدون سپر از تعمیرگاه خارج می‌کند. شنیده‌ها حاکی از آن است که سایپا یدک درگیر مسائل وخیم تأمین قطعات یدکی محصولات چانگان است. عدم وجود قطعه‌ای مانند سپر و یا شُلگیر که اولین لوازم آسیب‌پذیر در حین تصادف هستند آن هم در کشوری که آمار تصادف در آن بالاست، جای تعجب و نگرانی دارد.

شرکت‌های واردکننده خارجی برای اخذ گواهی فعالیت هزارتوی سخت‌گیرانه‌ای را طی می‌کنند که یکی از آن‌ها عبور از هفت‌خوان مجوز خدمات پس از فروش است. این در شرایطی است که خودروسازان داخلی با تمام آزادی و انحصاری که در بازار دارند، حتی در تعامل با کشور چین نیز این‌گونه دچار مشکل می‌شوند. باید به مشتری‌های سایپا و به‌ویژه محصولات چینی این شرکت حق داد که نسبت به خریدهای آتی خود دچار تردید شوند و نسبت به آن تجدیدنظر کنند.

حتی مبتدی‌ترین کارشناسان خودرو نیز می‌دانند شرکتی که خود را خودروساز می‌نامد برای برخی از قطعات پرمصرف خود انبار دپو دارد. حال آنکه مشاهده می‌شود مشتری آن‌قدر بی‌طاقت می‌شود خودروی خود را بدون سپر از نمایندگی بیرون می‌آورد. او احتمالاً در مسیر بازگشت به منزل تبلیغات «کسب مقام نخست مشتری‌مداری شرکت سایپا» را می‌بیند!

سایپا-چانگان؛ عاقبتی که به خیر نشد

اوایل سال 1393 در دوره ریاست سعید مدنی، معاون مدیرکل گروه صنایع جنوب چین در رأس هیئتی بلندپایه از شرکت سایپا بازدید کرد و در حاشیه این بازدید تفاهم‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری مشترک با گروه خودروسازی سایپا امضا شد. هیئتی متشکل از مدیران ارشد گروه خودروسازی چانگان و گروه بین‌المللی جنوب چین ضمن بازدید از خطوط تولید تیبا ۲ در شرکت سایپا تفاهم‌نامه همکاری سرمایه‌گذاری مشترک با این گروه خودروسازی را به امضا رساندند.

در سال 1395، مدیرعامل وقت سایپا یعنی مهدی جمالی گفت: قراردادی که با شرکت نیسان داشتیم، به‌زودی فعال خواهد شد و قراردادهای قبلی ما که در دوره تحریم انجام شده بود نظیر چانگان و برلیانس اکنون به محصول رسیده است و داخلی سازی آنها را به‌شدت پیگیری کنیم و امیدوارم محصول خیلی خوبی را ظرف یکی دو سال آینده داشته باشیم.

سرانجام در آذر 1396 و در خلال دومین نمایشگاه خودرو تهران مدیر بازرگانی حوزه خاورمیانه چانگان در نشست خبری این شرکت در دومین نمایشگاه خودرو تهران با اشاره به اینکه شرکت چانگان تاکنون موفقیت‌های چشم‌گیری را در حوزه فروش در ایران کسب کرده است، گفت: ایران یکی از مهم‌ترین بازارهای خارجی شرکت چانگان محسوب می‌شود. وی افزود: بی‌شک موفقیت شرکت چانگان نمی‌تواند بدون حمایت سایپا محقق شود. وی تاکید کرد: خوشبختانه با همکاری خوب شرکت سایپا بومی‌سازی محصولات چانگان در ایران صورت گرفته و این دو شرکت قطعاً به همکاری با هم به‌طور پایدار ادامه می‌دهند.

خلاصه که طی این سه-چهار سال که از آغاز همکاری سایپا و چانگان می‌گذرد، بحث تولید از همان روز اول مطرح بوده و چیز خلق‌الساعه‌ای به نظر نمی‌رسیده است. به همین دلیل است که تأمین قطعات یدکی در بحث CKD و خط تولید از همان ابتدا می‌بایست مطرح شده باشد. این بدان معنی است که نقص طولانی‌مدت قطعات یدکی با اهمیت نه‌چندان بالا هیچ بهانه‌ای ندارد. درصورتی‌که یکی از مشتریان چانگان با مشکلات فنی مانند عیوب ناشی از سوخت‌رسانی یا برق خودرو روبه‌رو شود، گویا آن‌وقت است که باید به‌کلی قید چانگان سواری را بزند. شاید همین اوضاع نابسامان در سایپا یدک بوده که باعث تغییر مدیر آن در دی ماه سال جاری شده بود.

کد خبر: 909727

وب گردی

وب گردی