آزادسازی ۴۶ هکتار از اراضی واقع در حریم بستر رودخانه ها به ارزش بیش از هزار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان

مدیرعامل آب منطقه ای تهران با اشاره به اینکه ۴۶ هکتار از اراضی واقع در حریم بستر رودخانه های استان تهران آزادیها شده است گفت: ارزش این اراضی به میزان یک هزار میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در آغاز عملیاتی اجرایی خط انتقال آب کلان به پردیس با بیان این مطلب که استان تهران با جمعیتی بالغ بر 135 میلیون نفر منابع محدود آب برخوردار است، گفت: 4 و نیم میلیارد متر مکعب منابع آب تهران است که 2 و نیم میلیون مترمکعب از منابع زیر زمینی و چشمه هاست.
او افزود: 8 درصد در کشور صرف آب شرب می شود اما در تهران 34 درصد مصرف آب شرب داریم که بیشترین مصرف را مردم تهران دارند.
او گفت: استان تهران با منابع آبی محدود ، جمعیت زیاد و 280 میلی متر مکعبی متوسط بارندگی کشور با مشکل زیادی مواجه است.
بختیاری افزود: 1800 حلقه چاه در استان تهران وجود دارد و علاوه بر آن از طریق سدهای ماملو، لار، امیرکبیر، لتیان آب شرب مردم تهران تامین می شود.
بختیاری گفت: استان تهران بعد از استان سیستان و بلوچستان فقیرترین استان ازنظر آب تجدیدپذیر است.
او در ادامه با اشاره به فرسودگی تاسیسات انتقال آب استان تهران، گفت: تاسیسات انتقال آب استان تهران از قدمت بالای برخوردار است که برخی نقاط بیش از 35 سال از عمر مفید آن گذشته و هنوز نتوانسته ایم تعدادی از تونل های شهر را بازدید و بررسی کنیم.
بختیاری در ادامه گفت: اگر در مواقع انتقال آب در بحث تعادل بخشی به صورت کارشناسی اقدام نکنیم به طور یقین بسیاری از هزینه ها به حدر می رود.
او در ادامه با اشاره به اینکه 45 هزار حلقه چاه وجود دارد که برداشت از آنها حدود 2 میلیارد و 350 میلیون متر مکعب است ، گفت: بیلان منفی در تهران 150 میلیون متر مکعب است که باید آن را به صفر برسانیم.
او انسداد چاه های غیر مجاز نصب کنتور و اصلاح پروانه از جمله برنامه های مهم این شرکت را عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: با بستن چاه های غیر مجاز هم نمی توان کاری را از پیش برد، چرا که تمام دشتهای استان ممنوع بحرانی است و احتمال بحث فرو نشست در آنها وجود دارد.

بختیاری در ادامه تصریح کرد: 2 هزار واحد ویلا و رستوران معترض به رودخانه در تهران وجود داشت که با عزم جدی وزارت نیرو توانسته ایم 800 مورد از آنها را آزاد کرده ایم.
او افزود: با حمایت وزارت نیرو ظرف 3 سال آینده کل رودخانه های تهران را ساماندهی و آزاد می کنیم و در حال حاضر نیز بحث ساماندهی آنها ازشروع شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد:برای تامین طرح خط انتقال آب کلان به پردیس 30 میلیون متر مکعب آب از سد لار تخصیص داده می شود و همچنین احداث تصفیه خانه و خط انتقال مهم ترین اولویت اجرای این پروژه می باشد.
او در ادامه افزود: در راستای تامین برق این پروژه دو نیروگاه به ظرفیت 8/8 دهم مگاوات نیروگاه احداث خواهد شد.

براساس این گزارش ، طبق زمان بندی اعلام شده تا 22 بهمن سال آینده این پروژه به بهره برداری خواهد رسید و هم اکنون بالغ بر 20 میلیارد تومان منابع مالی آن از طریق مسکن مهرتامین شده است، و برای اتمام آن 30 میلیارد تومان دیگر اختصاص داده می شود.

کد خبر: 909790

وب گردی

وب گردی