مؤسسه کتابشناسی شیعه در تدارک تدوین «الذریعه» و «اعیان الشیعه»

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه، این مؤسسه را ادامه حیات علمی دو اثر «الذریعه» و «اعیان الشیعه» دانست و گفت: یک دوره تاریخ علم مذهب شیعه در دانشنامه آثار شیعه معرفی شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ستاد خبری پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دین، حجت‌الاسلام والمسلمین رضا مختاری در نشست معرفی دانشنامه آثار شیعه و فعالیت‌های مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه که در پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب دین قم برگزار شد، با اشاره به جمع‌آوری آثار اندیشمندان شیعه در این مؤسسه گفت: مخالفان در طول تاریخ، شیعیان را سرزنش کرده‌اند که این مذهب بدون سابقه تاریخی و اثر علمی از پیشینیان خویش است و ما در قیاس با اهل سنت، در گردآوری آثار علما و اندیشمندان شیعه بسیار کم‌کاری کرده‌ایم.

وی مؤسسه کتابشناسی شیعه را ادامه حیات علمی دو اثر الذریعه و اعیان الشیعه دانست و گفت: شیخ آقابزرگ تهرانی برای موضوع رد این تهمت، به معرفی آثار علمای شیعه در کتاب «الذریعه» پرداخته است و با این هدف و ادامه حیات علمی ایشان در مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه، دانشنامه آثار شیعه در حال تدوین است.

رئیس مؤسسه کتابشناسی شیعه در ادامه سخنان خود، درباره فعالیت‌های طرح و فعالیت‌های صورت گرفته در تدوین دانشنامه آثار شیعه ابراز کرد: مدخل‌گزینی این دانشنامه تا قرن دهم انجام شده و بیش از 10 هزار طرح و پرونده علمی از آن تولید شده است.

مختاری درباره گردآوری اجازات علما در مؤسسه کتابشناسی شیعه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب و آیت‌الله شبیری زنجانی خواستار جمع‌آوری اجازات بزرگان شیعه شده‌اند، از این رو طرح مفصلی برای جمع اجازات بزرگان شیعه در این مؤسسه تدوین و شروع به فعالیت کرد و با این هدف تاریخ تولد و وفات مجوزین از شیخ صدوق و شیخ مرتضی تا علمای زمان کنونی در حال گردآوری است.

رئیس مرکز کتابشناسی شیعه اظهار کرد: نگارش و توضیح زندگانی و معرفی آثار برخی از بزرگان شیعه در 30 تا 40 صفحه برای دانشنامه بسیار اندک است از این رو، در مؤسسه کتابشناسی شیعه برای 110 تن از اندیشمندان شیعه همچون شهید اول، شهید ثانی، شهد مدرس و شیخ فضل‌الله نوری آثار جداگانه‌ای در حال تدوین است.

مختاری در بخش دیگر به ویژگی‌های تدوین دانشنامه بر اساس نام مؤلف و جمع‌آوری آثار به صورت الفبایی پرداخت و گفت: تدوین دانشنامه بر اساس نام مؤلف سبب جلوگیری از تکرار و ارجاع به شرح‌حال مؤلف و همچنین سیر تاریخی تدوین آثار از صحابه امیرمؤمنان تا اندیشمندان زمان کنونی تبیین می‌شود.

وی بیان کرد: یک دوره تاریخ علم مذهب تشیع در دانشنامه آثار شیعه معرفی شده است و برای دسترسی آسان‌تر به موضوعات و مطالب این مجموعه فهرست‌های جداگانه‌ای در حال تدوین است.

500

کد خبر: 909796

وب گردی

وب گردی