ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان اهداف تولیدی و صادراتی ندارد

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ایجاد منطقه آزاد بانه-مریوان اهداف تولیدی و صادراتی را در پی ندارد و عمدتاً موجب افزایش ابهامات مربوط به ورود کالای همراه مسافر و کالای قاچاق از مناطق آزاد به کشور خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ مرکز پژوهش‌های مجلس، طی گزارشی کارشناسی به بررسی «لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری- صنعتی»، «چالش‌های ناشی از وسعت این مناطق» و نیز «بررسی اجمالی نقشه‌های پیوسته این لایحه» پرداخته است. در سلسله گزارشات پیش رو هر یک از مناطق آزاد پیشنهادی جاسک، اردبیل، اینچه‌برون، بانه-مریوان، بوشهر، سیستان، قصر شیرین و مهران به صورت جداگانه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد؛ فارس در چهارمین گزارش، به ویژگی‌های منطقه آزاد پیشنهادی بانه-مریوان طبق گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس پرداخته است.

در گزارش این مرکز اشاره شده که اعتبار مشخصی برای تأمین وجوه مورد نیاز جهت تکمیل زیرساخت‌های این منطقه از سوی دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی پیش‌بینی نشده است.

در این گزارش، یکی دیگر از مشکلات منطقه آزاد بانه-مریوان را وجود مساحت‌های دارای معارض می‌داند؛ به عنوان مثال در محدوده پیشنهادی بانه، 373نفر ساکن هستند؛ همچنین مساحت کل عرصه نیز 2821هکتار است که 428هکتار آن جزء مستثنیات و 2392هکتار آن جزء منابع ملی است. در محدوده پیشنهادی مریوان نیز مساحت کل عرصه 5747.43هکتار است که از این مقدار 3094.5هکتار جزء مستثنیات و مقدار 2652.93 هکتار جزء منابع ملی است. همچنین بخشی از زمین‌های حاشیه جاده اصلی باشماق-مریوان توسط اتباع خارجی به‌صورت وکالتی خریداری شده و علاوه بر آن، اغلب زمین‌های موجود در محدوده پیشنهادی قطعه‌بندی شده و افراد حقیقی صاحب آن هستند که وجود این حجم از معارض، مشکلاتی را در آینده ایجاد خواهد کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس با وجود تمام مشکلات مطرح شده برای این منطقه پیشنهاد می‌کند که باید بازنگری در شیوه ایجاد و مدیریت و نقشه‌های هر دو منطقه صورت گیرد.

زیرساخت‌های موجود در منطقه آزاد بانه-مریوان توسط شورای‌عالی مناطق آزاد، به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیشنهاد شده که در جدول زیر، اشکالات مرکز پژوهش‌های مجلس به موقعیت این منطقه آمده است:

منبع: فارس

402

کد خبر: 909855

وب گردی

وب گردی