روند احداث خط لوله رقیب انتقال گاز  ایران به پاکستان آغاز شد

نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری افغانستان در مراسم آغاز احداث خط لوله گازی ۱۸۱۴ کیلومتری تاپی در خاک افغانستان که قرار است گاز را از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و در نهایت هند برساند شرکت کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ به نقل از پایگاه خبری داون، شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان و اشرف غنی احمد زی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم آغاز احداث خط لوله گازی 1814 کیلومتری تاپی در خاک افغانستان که قرار است گاز را از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و در نهایت هند برساند شرکت کردند.

بخش نخست این مراسم در ترکمنستان و در مرز با استان هرات افغانستان و قسمت دوم مراسم نیز در خاک افغانستان برگزار شد. تلویزیون افغانستان این مراسم را به صورت زنده پخش می کرد.

به گفته جلانی فرهاد، سخنگوی استانداری هرات، تدابیر امنیتی سنگینی برای حفاظت از عملیات احداث این خط لوله در داخل خاک افغانستان پیش بینی خواهد شد.

فرهاد افزود: «امروز روزی طلایی برای افغانستان است... این خط لوله به اقتصاد ما کمک خواهد کرد و هزاران فرصت شغلی ایجاد خواهد نمود.»

تکمیل این پروژه که به خط لوله تاپی شهرت داد، احتمالا دو سال زمان خواهد برد.

پروژه خط لوله تاپی یکی از نمادهای نادر همکاری بین دو دولت متخاصم یعنی پاکستان و هند و دو همسایه رقیب یعنی پاکستان و افغانستان است.

در این مراسم نماینده دولت هند نیز حضور داشت.

فرهاد افزود، دولت افغانستان یک برنامه امنیتی مفصل برای حفاظت از عملیات ساخت خط لوله و خود خط لوله طراحی کرده است.

در همین حال، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان هم گفته، این گروه آماده تضمین امنیت خط لوله تاپی است. وی گفت: «ما آماده حفاظت از تاپی هستیم. این پروژه خوب و برای اقتصاد افغانستان مهم و حیاتی است.»

رئیس جمهوری افغانستان نیز در مراسم آغاز ساخت خط لوله تاپی در خاک افغانستان گفت: «امیدواریم نسل بعدی ما این خط لوله را به عنوان شالوده ای از یک موضع مشترک در منطقه ما ببیند که هدف از آن بهبود وضعیت اقتصاد، ایجاد شغل و افزایش امنیت است.»

این خط لوله ظرفیت انتقال 33 میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان به استان های هرات، راح، هلمند و نیمروز افغانستان و همچنین پاکستان و هند را خواهد داشت.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 910111

وب گردی

وب گردی