گمگشته ایران، عدالت است/مهندسین باید فضاى با دوامى را خلق کنند

وزیر راه و شهرسازى با تاکید بر اینکه گمگشته ایران، عدالت است،گفت: زمانى که صحبت از اخلاق مى شود اخلاق عمومى است که سرمایه اجتماعى را ایجاد مى کند و عدالت است که باعث اعتماد جامعه به مهندسان مى شود.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عباس آخوندى، وزیر راه و شهرسازى در همایش اولین جشنواره نشان تعالى HSE در جمع خبرنگاران گفت: اصلى ترین بحث که باید مورد بررسى قرار گیرد امید اجتماعى و سرمایه اجتماعى است که بدون عدل و عدالت قابل تحقق نیست.

آخوندى با بیان اینکه سرمایه و امید اجتماعى مبتنى بر عدالت است، اظهار داشت: حوزه مهندسى مبتنى بر عدالت است چراکه عدالت در جایگاه خود قرار داردو ثبات و پایدارى از طریق قرار گرفتن اشیا در جایگاه خود ایجاد مى شود و مهندسین باید فضاى با دوامى را خلق کنند.

او با تاکید بر اینکه گمگشته ایران، عدالت است، افزود: زمانى که صحبت از اخلاق مى شود اخلاق عمومى است که سرمایه اجتماعى را ایجاد مى کند و عدالت است که باعث اعتماد جامعه به مهندسان مى شود.

آخوندى خاطرنشان کرد: ایمنى از دیگر مباحثى است که باید مورد توجه قرار گیرد و به صورت یک رفتار عادلانه با طبیعت و انسان تلقى مى شود و بیش از آنکه تکنیک باشد یک رویه، رفتار و بینش است.
وزیر راه و شهرسازى با اشاره به اینکه کمتر کسى دیده مى شود که با اندیشه و ایده هاى خواجه نصیر آشنایى داشته باشد، گفت: خواجه نصیر در عین حال که مهندس برجسته، منجم سرشناس بود یک سیاستمدار بود که یک کتاب ماندگار در حوزه سیاست با عنوان اخلاق ناصرى از خود به یادگار گذاشت.
او افزود: با مراجعه به این کتاب که در مورد اخلاق فردى، سیاست اقتصاد خانوار صحبت مى کند اصلى ترین بحث آن به عنوان بزرگترین فضلیت، عدالت است.

او با بیان اینکه بدون عدالت، اخلاق مفهومی ندارد، گفت: برابری از نظر خواجه نصیر بدین مفهوم است که حکومت باید اصناف مختلف را برابر بداند و با توجه به اینکه خواجه نصیر در قرن هفتم بوده صنوف مختلف مانند اهل قلم، اهل شمشیر، اهل معامله، اهل مضاربه را به خوبی می شناسد و این را می دانست که مهندسان در بخش اهل معامله قرار می گیرند و از نظر او پیشه وران کسانی هستند که داد و ستد اقتصادی را با خود به همراه دارند.

آخوندی اظهار داشت: تعدیل از نظر خواجه نصیر از دیگر معانی عدالت است که مفهوم آن برگرفته از اقامه مقررات مانند مقررات ملی است همچنین خواجه نصیر تساوی را از دیگر معانی عدالت می دانست.

وزیر راه و شهرسازی به رابطه عدالت و اخلاق اشاره کرد و گفت: این رابطه باعث ایجاد سرمایه اجتماعی نجات جامعه از وضعیت پرتلاطم خواهد شد.

او با بیان اینکه جامعه ما در حال زوال اجتماعی است، افزود: معنی زوال اجتماعی بدین صورت است که جامعه امکان برطرف کردن مشکلات بنیادین خود، خلق ارزش افزوده، ایجاد امید به آینده را ندارد بنابراین جامعه ای که این ویژگی ها را از دست بدهد در حال زوال و نابودی است.

آخوندی با تاکید بر اینکه در کشور با زوال اجتماعی روبرو هستیم، گفت: در جامعه کمتر به مساله اجتماعی به صورت اجتماعی توجه شده است و مدتهاست که نمی توانیم مساله اجتماعی را برطرف کنیم.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار داشت: در هر مساله کوچک و بزرگی تاب آوری سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فنی در آستانه بسیار پایینی قرار دارد و به سرعت یک تجمع تبدیل به آشوب می شود که این امر نشان می دهد ایران در تاب آوری دچار گرفتاری بنیادین است.

او با بیان اینکه مدتهاست که در کشور با مشکل ارزش افزوده روبرو هستیم، گفت: تا زمانی می گفتند که اگر 30درصد بودجه حالت توزیعی داشته باشد و 70 درصد بودجه حالت عمرانی یا ایجاد سرمایه گذاری ثابت باشد خوب است در حالی که اکنون بودجه کشور 100 درصد در حالت توزیعی است و خلق ارزش افزوده به سمت صفر گرایش پیدا کرده است.

آخوندی با تاکید بر اینکه ریشه تمام این مشکلات به اخلاق عمومی برمی گردد، افزود: مهار قدرت به عنوان اصلی ترین ماموریت اخلاق تلقی می شود در حوزه خصوصی قدرت با ملکات نفسی ایجاد می شود اما در حوزه عمومی از طریق ایجاد عدل صورت می گیرد.

402

کد خبر: 910147

وب گردی

وب گردی