ضرورت توسعه بخش خدمات در فضای مجازی/ نظام فقهی زیر بنای نظام حقوقی در توسعه فناوری ها

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ همایش بین المللی جنبه های حقوقی فناوری اطلاعات و ارتباطات صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، در آیین برگزاری همایش محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تبریک روز مهندس گفت: از دست اندرکاران همایش در دانشگاه علم و فرهنگ و سازمان فناوری اطلاعات تشکر می کنم.
او افزود: همه ی گلایه ها از وضعیت اشتغال در فضای مجازی ناشی از آفات است که بحث توفف استفاده ی اپراتورها از شماره های مشترکین به قانون نیاز دارد هم چنین فضایی در حال شکل گیری است که ابعاد آن هنوز ترسیم نشده است و در لایه خدمات و محتوا به توسعه نیاز دارد.
وزیر ارتلاطات تصریح کرد: اقتصاد ict کشور باید ۲/۵ برابر شود و در حوزه دسترسی جایگاه اول منطقه را کسب کنیم که برای رسیدن به مقاصد و توسعه لایه خدمات ۲ راه حل وجود دارد یا توقف کنیم و زیرساخت ها را توسعه ندهیم تا بخش های محتوایی به توسعه برسند یا اینکه بصورت موازی توسعه فضای مجازی و زیرساخت ها با توسعه بخش خدمات صورت گیرد.

او با طرح این سوال که چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به تدوین این لوایح اقدام کرده است، تصریح کرد: در تاریخ 22 شهریورماه 94 مقام معظم رهبری ، بعد از جلسه شورای عالی فضای مجازی نامه ای به ریاست جمهوری نوشتند که بند نخست این نامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را مسؤل موضوع مهم تامین زیرساخت های ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی، شده است، در ادامه این بند به مسوولیت مهم خدمات و محتوا در دیگر دستگاه ها و وزارتخانه ها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و دستگاه ها فرهنگی و نهادهای مردمی و بخش خصوصی اشاره کردند و نقش آنان را اساسی دانستند.

وزیر ار تباطات با بیان اینکه این همایش با هدف استفاده از تفکر و عرضه ی متخصصین حوزه فضای مجاری برگزار شده است افزود: زیر ساخت نظام حقوقی ما قبل از پرداختن به مسائل و مقررات به نظام فقهی نیاز دارد.

آذری جهرمی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اینکه برخی ارز دیجیتال را پول بدون پشتوانه می دانند تصریح کرد: حریم خصوصی قبل از آن که بخواهد در قانون عنوان شود زیرساخت شرعی دارد که در قرآن و احادیت به |آن اشاره شده است که بر حفظ و صیانت از حریم شخصی افراد تأکید شده است.

او گفت: قوانین و مقررات 5 گانه که امروز رونمایی خواهد شد در حوزه های بین بخشی استخراج شده است که باید به این قوانین نظارت شود و نظام نظارتی مبتنی بر این قوانین اصلاح شود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: پایه ای از نظارت، نظارت مردمی است که در کنار آن به نظارت فعالانه سیستمی نیاز است چون تکنولوژی بسیار متحول کننده است که می تواند مشکل مالکیت فکری و معنوی را رفع کند.

202

کد خبر: 910152

وب گردی

وب گردی