عربستان: مساله قطر زنگ تفریح ماست!

مشاور دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرد، مساله قطر به قدری کوچک و ناچیز است که ما برای پر کردن اوغات فراغتمان در توئیتر آن را مطرح می کنیم.

به گزارش ایسکانیوز، سعود القحطانی مشاور دفتر پادشاهی عربستان اعلام کرد : مسأله قطر، بسیار کوچک و کمتر از چیزی است که بخواهیم آن را در کنفرانس های جهانی یا دیدار های سیاسی مطرح کنیم. بلکه آن را در توییتر مطرح می کنیم تا اوقات فراغتمان با یک کار سرگرم کننده و به دور از دغدغه های روزمره کاری پر شود!

این درحالی است که پیش از این مقامات مختلف عربستان به ارائه نقطه نظرات خود در مورد مساله قطر پرداخته اند:

پیش از این «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه سعودی گفته بود : "شاهد تغییرات مثبتی در رفتار قطر هستیم و ریاض امیدوار به ادامه این روند است چرا که ما خواستار داشتن روابط طبیعی با این کشور هستیم."

الجبیر که کشورش همواره قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده است (در حالی که خود از تروریست ها در سوریه وعراق حمایت می کند) روز پنجشنبه 3 اسفند، طی سخنانی در پارلمان اروپا در بروکسل افزود: 'قطری ها حمایت مالی از جبهه النصره در سوریه و جنبش حماس را متوقف کرده و به دولت خودگردان فلسطین اجازه حاکمیت بر غزه را داده است. این تغییرات مثبت است. ما امیدواریم شاهد تغییرات بیشتری باشیم چرا که خواستار داشتن روابط طبیعی با این کشور هستیم' .

این در حالی است که « شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی » معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر دوشنبه گذشته در گزارشی به نمایندگان مجلس این کشور گفت، هیچ نشانه مثبتی در رفتار کشورهای تحریم کننده برای حل بحران دیده نمی شود.

آل ثانی با تکرار آمادگی دوحه برای انجام مذاکره برای حل تنش، خطاب به نمایندگان مجلس قطر گفت که مذاکره به معنای نقض حاکمیت کشور نیست.

به ادعای الجبیر، 'از نگاه غرب قطر یک کشور کوچک در حال شکوفایی است که دانشگاه های خارجی و موزه های مختلف دارد اما از نیمه تاریک آن غافل هستند که با استفاده از رسانه ها به تشویق تنفر و تحریک علیه همسایگان و حمایت از تروریسم می پردازد'.

وزیر خارجه عربستان با تکرار ادعای حمایت قطر از تروریسم ، اظهار داشت : 'این کشور با همکاری معمر قذافی رییس جمهور سابق لیبی تلاش داشت تا ملک عبدالله پادشاه عربستان را در زمان ولیعهدی ترور و عربستان را نابود کند'.

الجبیر با تکرار اظهارات پیشین مقامات سعودی علیه قطر گفت : ما طی 15 سال گذشته برای تغییر رفتار قطر تلاش کردیم اما نتیجه ای نگرفتیم و سفرای خود را در سال 2014 بازگرداندیم . قطر توافق نامه ای برای پایان دادن به دخالت در امور کشورهای همسایه امضا کرد اما هرگز به آن وفادار نماند.

کد خبر: 910189

وب گردی

وب گردی