صالحی:  امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف عاشقانه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف عاشقانه است گفت: امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به یک مصداق خاص باشد و دایره تعریفی آن بسیار گسترده است.

به گزارش ایسکانیوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی صبح امروز در نشستی با رییس و اعضای شورای امر به معروف و نهی از منکر و اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این مطلب افزود: مقوله‌های امر به معروف و نهی از منکر و نماز را باید در دو بخش فضای داخلی و خارج از وزارتخانه مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: این مقوله‌ها را در فضای داخلی وزارتخانه می‌توان در ٣ سطح انسان مسلمان، انسان دارای شخصیت حقوقی و حوزه‌های تاثیرگذاری و نفوذ تعریف کرد.

صالحی در عین حال تصریح کرد: انسان به عنوان یک شخصیت اجتماعی و با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی دایره‌های نفوذی و تاثیرگذاری قابل توجهی دارد.

وی افزود: اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر نباید به صورت بخش‌نامه و آیین نامه سازمانی باشد بلکه باید به گونه‌ای باشد که انسان آن را به عنوان یک تکلیف به صورت عاشقانه و ارادتمندانه انجام دهد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تصویر و تفسیر ما از حوزه‌های امر به معروف و نهی از منکر و مقوله نماز مهم است. امر به معروف و نهی از منکر نباید محدود به یک مصداق باشد. دایره امر به معروف و نهی از منکر بسیار گسترده است و حضرت سیدالشهدا (ع) نیز به خاطر آن تمام وجود و خانواده خود را در راه آن فدا کرد و به سمت آن حرکت کرد. بنابراین نباید در این امر نگاه تقلیل‌گرایانه داشت.

وی تصریح کرد: باید در این زمینه مصداق سنجی کنیم و اولویت‌های زمانه را بشناسیم. اینکه بدانیم معروف چیست و روش‌های آن چگونه است و در مقوله‌های امر به معروف و نهی از منکر و نماز قائل به زمانه باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: همچنین باید تحلیل و توجه مفهومی در این زمینه داشته باشیم و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری و اسناد بالادستی در این زمینه را به عنوان منشور‌های مبنایی در نظر بگیریم.

وی افزود: استفاده از ظرفیت‌های وزارتخانه در دو حوزه درون و برون سازمانی را باید به صورت جدی در نظر گرفت و ظرفیت‌های موجود را بازخوانی کرد. توجه به پژوهش‌های کاربردی در این دو حوزه نیز ضروری است و باید پرسش‌های پژوهشی در این بخش احصا شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجموعه‌ها و انجمن‌های مکمل وزارتخانه مانند کانون فرهنگی هنری مساجد، زیر مجموعه‌های معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف وزارتخانه نیز در ارتقا و ترویج مقوله‌های امر به معروف و نهی از منکر و نماز نیز ضروری است.

در این نشست حجت‌الاسلام‌ و المسلمین حمیدرضا ارباب سلیمانی رییس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و ستاد اقامه نماز گزارشی از مجموعه اقدامات این ستادها ارائه داد.

وی گفت: درباره جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در دین اسلام و ادیان الهی بحث‌های زیادی شده است بنابراین توجه به این دو مقوله در درون و برون از سازمان اهمیت دارد.

ارباب سلیمانی در بخشی از سخنان خود بر تولید آثار فاخر در زمینه‌های امر به معروف و نهی از منکر و ترویج نماز در جامعه در آثار فرهنگی و هنری اعم از سینمایی، تجسمی، نمایشی، نشر و ... تاکید کرد.

502

کد خبر: 910237

وب گردی

وب گردی