مسمومیت در کمین بی احتیاطی در مصرف نادرست از شوینده‌ها

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان، در آستانه نوروز و شروع نظافت و شستشوی منازل،به منظور پیشگیری از مسمومیت برنحوه مصرف درست از شوینده‌ها تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر مجید حنیفه با اشاره به سنت قدیمی، نظافت و شستشوی خانه‌ها در روزهای پایانی سال گفت: در این روزها علاوه برآنکه باید مراقب باشیم دچار حوادثی مانند سقوط از ارتفاع نشویم،باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده شیمیایی می تواند خطرهای جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

وی به همین منظور نکاتی را برای پیشگیری از مسمومیت حاصل از مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی و حفظ سلامت افراد دراین روزها ارائه داد.

حنیفه اظهار کرد: همیشه در هنگام استفاده از فرآورده های شیمیایی و شوینده در نور کافی برچسب روی بسته بندی را مطالعه کرده و سپس مصرف کنید. استفاده از داروها و مواد شیمیایی درتاریکی می تواند خطرناک باشد.

در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد بسیاری از این ترکیبات بخارهای سمی می سازند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می زند.

در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک کننده از دستکش لاستیکی کفش جلو بسته و ماسک استفاده کنید.

از مخلوط مواد شیمیایی مانند جوهر نمک، مواد سفید کننده و لک بر خودداری کنید. بخارها و گازهای ناشی ازاین ترکیب‌ها بسیار سمی و خطرناک است.

بسیاری از داروها و محصول‌های خانگی مانند جوهر نمک،مواد شوینده و لک بر، لاک پاک‌کن، سموم حشره کش و جونده کش( مانند مرگ موش)، تینر، ضدیخ، بنزین و نفت می توانند در صورت بلعیده شدن وتماس با پوست و چشم و یا در صورت تنفس به علت سمی بودن مسمومیت ایجاد کنند.

همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریع درب آن را ببندید و آن را دور از دسترس کودکان قرار دهید.

کیف دستی، ساک خرید و کیسه‌های نایلونی را دور از دسترس کودکان قرار دهید. ممکن است کودک آن را ببلعد و یا با بازی، آنهارا به سر خود کشیده و سبب خفگی او شود.

محصول های شیمیایی و شوینده، نفت، بنزین و داروها به و یژه شربت ترک اعتیاد متادون را همیشه در ظرف اصلی ان نگهداری کنید. هیچگاه این فراورده ها را در ظرف مواد خوراکی ( مانند بطری نوشابه ) نگهداری نکنید، این کار سبب خورده شدن اشتباهی این مواد توسط کودکان و مسمومیت شدید آنها خواهد شد.

در صورتی که کودک شما ماده ای غیر خورکی را بلعید با مرک زاورژانس 115 و یا مرکزاطلاع رسانی داروها و سموم با 1490 تماس بگیرید.

701

کد خبر: 910269

وب گردی

وب گردی