ایجاد ۳ میلیون شغل جدید با واگذاری طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مهندسی،​ صنفی و حرفه ای کشور ­گفت: در صورت تحویل ۷۷ هزار طرح نیمه تمام به بخش خصوصی، ۳ میلیون فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمدرضا انصاری در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در صورتی که یک چهارم این طرح ها را هم به بخش خصوصی واگذار کنند ظرف یک سال 700 هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

او گفت: می توان از ظرفیت 250 هزار مهندس کشور بهره گرفت و طرح های نیمه تمام را اجرا کرد.

انصاری افزود: دولت و وزارتخانه ها در سال های گذشته فربه شده و در زمینه اجرای طرح های عمرانی به مشکل خورده اند که از این رو تلاش می کنند تا طرح های نیمه تمام را بخش خصوصی واگذار کنند.

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مهندسی،​ صنفی و حرفه ای کشور ­اضافه کرد: واگذار کردن طرح های عمرانی به بخش خصوصی متأسفانه در بدنه دولت به عادت تبدیل نشده است.

او گفت: لایحه مشارکت عمومی ـ​ خصوصی هم اکنون در دولت در دست بررسی است و در صورت تصویب آن در دولت و مجلس یک انقلاب در اجرای این طرح و اشتغال مهندسان ایجاد می شود.

انصاری افزود: پیمانکاران و مشاوران هم اکنون علاوه بر طلب هایشان از دولت در استیصال هم هستند و به خاطر همین است که اوراقی را که دولت به جای طلبشان به آنها می دهد قبول می کند اما این روش به تدریج توان عمرانی و ساخت و ساز کشور را تحلیل می برد.

رئیس شورای هماهنگی تشکل های مهندسی،​ صنفی و حرفه ای کشور ­ظرفیت صادرات خدمات فنی مهندسی را سالانه 34 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: متأسفانه تنها از دو میلیارد دلار این ظرفیت استفاده می شود.

انصاری با بیان اینکه نظام فنی و اجرایی بنا دارد وحدت رویه مهندسی ایجاد کند افزود: تاکنون به این هدف نرسیده ایم و بخش های مختلف جداگانه عمل می کنند.

او گفت: باید آیین نامه نظام فنی و اجرایی هر چه سریعتر تصویب، ابلاغ و الزامی شود و اجرای آن با کنترل همراه باشد تا بهره وری مهندسی بالاتر برود.

رئیس نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه هم در این برنامه گفت: مهندسان کشور به عنوان نیروی انسانی متخصص در قالب 35 هزار شرکت، ساماندهی شده اند که سرمایه ملی هستند.

غلامحسین مصطفوی افزود: یکی از مشکلات موجود در واگذاری طرح های نیمه تمام دولتی به بخش خصوصی بروکراسی شدید در لایه های پایین دولتی است که باید برطرف شود.

او گفت: پیمانکاران طرح های عمرانی، بزرگترین طلبکاران دولت هستند و دولت به آنها حدود 500 هزار میلیارد تومان بدهی معوق داده است.

مصطفوی با اشاره به شناسایی بازارهای هدف برای صادرات خدمات فنی ـ مهندسی افزود: وزارت امور خارجه باید برای بهره وری بیشتر از ظرفیت این خدمات فعالیت بیشتری کند.

او با اشاره به تدوین آیین نامه جدید نظام فنی و اجرایی گفت: این آیین نامه 25 مرداد امسال به دولت تحویل شده است هر چند در حوزه شمول این قانون ابهاماتی وجود دارد.

منبع: تسنیم

402

کد خبر: 910455

وب گردی

وب گردی