اختلاف مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسیدگی به وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی

دبیر اتحادیه دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی از بلاتکلیفی و عدم رسیدگی به وضعیت دانشگاه های غیر انتفاعی بدون توجه به کاهش چشمگیرتعداد دانشجو در این مراکز دانشگاهی خبر داد.

دکتر علی آهون منش در گفتگو با خبرنگار سرویس دانشگاه ایسکانیوز درباره مشکلات موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی گفت: بزرگترین مشکلی که دامن همه دانشگاه های بخش خصوصی را گرفته است کاهش تعداد دانشجو و امکاناتی است که این مراکز برای آموزش دانشجویان ایجاد کرده اند که بخش عظیمی از این ظرفیت بدون استفاده باقی می ماند و وقتی تعداد دانشجو از هر دانشگاه از هزار نفر کمتر باشد قطعا از نظر اقتصادی صرف نمی کند.

وی با بیان اینکه باید دولت در زمینه رفع مشکلات دانشگاه های غیر انتفاعی فکری کند و به بخش خصوصی کمک کند ، افزود: اگر دولت می خواهد بخش خصوصی در آموزش عالی فعال باقی بماند، باید در بخش آموزش هم کارها را به بخش خصوصی واگذار کند و از طریق بودجه ای که به مجلس ارائه می دهد برای بخش خصوصی باید بتواند تبصره هایی را پیش بینی کند.

دبیر اتحادیه دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی تصریح کرد: دولت همین طور که به بخش های فرهنگی، صنعت و کشاورزی و.. کمک کرده و وام های کم بهره طولانی مدت در اختیارشان می گذارد، این امکانات را در اختیار دانشگاه های غیر انتفاعی هم قرار دهد.

وی ادامه داد: همانطور که بخش خصوصی در آموزش و پرورش فعال است و آموزش و پرورش مکلف است به منظور کمک به مدارس غیر انتفاعی معلم در اختیار آنها قرار دهد وزارت علوم هم می تواند از اساتیدی که در دانشگاه های دولتی وجود دارد و در حال حاضر به دلیل کاهش تعداد دانشجو بیکار شده اند بعنوان بخشی از وظایفشان آنها را مکلف کند که در دانشگاه های بخش خصوصی یا غیر انتفاعی تدریس کنند.

اختلاف میان مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی در رسیدگی به وضعیت دانشگاه های غیرانتفاعی

آهون منش تاکید کرد: در حال حاضر متاسفانه ممنوعیت گذاشته اند که هیچ عضو هیات علمی دانشگاه دولتی نمی تواند به دانشگاه های بخش خصوصی کمک کند که مهم ترین بخش درخواست ما از دولت و وزیر علوم همین مسئله است.

وی با بیان اینکه اگر دولت می خواهد موسسات غیرانتفاعی به فعالیت شان ادامه دهند باید زمینه های لازم را فراهم کند، تصریح کرد: شهرداری ها، اداره دارایی یا سازمان های اجرایی دولتی می توانند با گذاشتن تبصره هایی، در زمینه هایی چون واردات معافیت مالیاتی یا تخفیف را اعمال کند.

دبیر اتحادیه دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی تاکید کرد: در برنامه ششم نسبت به بررسی مشکلات موسسات غیر انتفاعی گفته شد که به خواسته های موسسات غیر انتفاعی رسیدگی می کنیم، برنامه هایمان را مطرح کردیم که متاسفانه هیچ یک تصویب نشد و اگر قرار است بخش خصوصی فعال بماند باید کمک کنند.

آهون منش با اشاره به اینکه مسئولین موسسات غیر انتفاعی پیشنهادات خود را ارئه داده اند ولی خیلی مورد توجه قرار نگرفته است، تاکید کرد: با کمیسیون آموزش مجلس هم در این زمینه رایزنی داشته ایم و مشکل کمیسیون هم این است که با توجه به اینکه وظایف حکومتی بین شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون آموزش تقسیم شده است اما خط متمایزی وجود ندارد که برای انجام چه کاری کدام یک باید اقدام کنند.

وی ادامه داد: در واقع خلط مسئولیت وجود دارد که باعث شده کمیسیون آموزش بگوید شورای عالی انقلاب فرهنگی باید این کار را انجام دهد و شورای عالی انقلاب فرهنگی هم می گوید قانون میخواهد، که مجلس باید این کار را انجام دهد و خیلی شفاف نیست که چه بخشی باید به موسسات غیر انتفاعی کمک کند.

طرح تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

دبیر اتحادیه دانشگاه ها و مراکز غیرانتفاعی درباره طرح تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی گفت: در طرح تجمیع دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی با توجه به اینکه تعداد دانشجو کم است و بسیاری از موسسات غیر انتفاعی در حال تعطیل شدن هستند نظر به تجمیع و ادغام است.

وی با اشاره به طرح تجمیع و ادغام ادامه داد: اما در عمل بینشان فاصله مکانی وجود دارد اینکه یک دانشکده در مازندران باشد و یک دانشکده در شهر دیگری باشد چون دانشگاه های غیر انتفاعی در نقاط مختلف کشور پخش هستند و اینکه برای ارزش گذاری اینها و شراکتشان باید یک سری استانداردها را تعیین کنند که این استانداردها وجود خارجی ندارند.

آهون منش برای تشویق صاحبان موسسات غیر انتفاعی پیشنهاد کرد: دولت اگر هر واحد غیرانتفاعی را که آمادگی پذیرش ادغام دارند را بهره مند از وام های کم بهره کند، مشروط بر اینکه برای تبدیل سیستمشان به سیستم بهینه استفاده شود و فقط در آن موسسه آموزشی مادر که به وجود می آید هزینه شود؛ که متاسفانه این کار را هم نکردند، در حرف می گویند ولی در عمل کاری نکرده اند.

خبرنگار: ندا فراهانی

کد خبر: 910563

وب گردی

وب گردی