عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی  گروه های تروریستی در  غوطه شرقی را تقویت کردند

سید حسن هانی زاده کارشناس مسائل خارومیانه در گفتگو با ایسکانیوز با اشاره به این که دولت آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی در تلاش بوده اند از طریق تجهیز نیروهای تروریست، از غوطه شرقی به دمشق، پایتخت سوریه حمله کنند، اظهار داشت : این عملیات با پاتک محور مقاومت به شکست انجامید و قطعنامه سازمان ملل متحد درمورد آتش بس در این منطقه نیز بیش از آنکه به امور انسان دوستانه مرتبط باشد، خرید زمان توسط آمریکا برای سازماندهی دوباره تروریست ها در غوطه شرقی است.

* پس از پاکسازی بخش های بزرگی از خاک سوریه و از بین بردن داعش، ارتش این کشور در چند هفته گذشته و همزمان با آغاز عملیات پاکسازی ادلب تلاش های خود را برای کنترل کامل غوطه شرقی را آغاز کرد .در ابتدا چرا دولت سوریه به شدت بر پاکسازی این منطقه تاکید می کند؟ این منطقه چه اهمیت استراتژیک و ژئوپولتیکی برای دولت سوریه دارد؟

غوطه شرقی یکی از مهمترین و استراتژیک ترین مناطق ریف یا حومه دمشق پایتخت این کشور است. این منطقه مهم که شاهراه ارتباطی شرق دمشق با محیط اطراف خود را تشکیل می دهد ،به لحاظ نظامی همواره در چند سال گذشته حلقه ضعیف امنیتی پایتخت سوریه بوده و تروریست ها همواره از این منطقه همچون پاشنه آشیل دولت سوریه استفاده کرده اند و بخش بزرگی از انفجارهای تروریستی پایتخت سوریه نیز از همین منطقه سازماندهی می شود. علاوه بر این، این منطقه محل استقرار یکی از مهمترین و خطرناک ترین نیروهای تروریستی مخالف دولت سوریه یعنی جیش الاسلام است. این نیرو روابط بسیار ویژه ای با دولت عربستان و همچنین ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی دارد که این مساله میزان مخاطره آفرینی این گروه را برای دولت سوریه افزایش داده است. این سه کشور درصدد هستند با استفاده از کارت گروه های تروریستی و به ویژه جیش الاسلام تحرکات خطرناکی را علیه دمشق انجام دهند. پس از پاکسازی شرق سوریه و نابودی داعش و کنترل بخش های بزرگی از شمال این کشور اکنون دولت سوریه از موضع بسیار قدرتمندی چه به لحاظ نظامی و چه به لحاظ سیاسی برخوردار است و این موضوع نیز دولت سوریه را برای پاکسازی کامل خاک این کشور و به ویژه مناطق استراتژیکی همچون غوطه آماده می سازد.

* به تحرکات و برنامه عربستان، ایالات متحده و رژیم صهیونیستی در غوطه شرقی اشاره کردید. این سه کشور چه راهبردی در این منطقه دارند؟

راهبرد اصلی آمریکا پس از استقرار در شمال سوریه دست اندازی و مخاطره آفرینی برای دمشق بوده است. در چند ماه گذشته سرویس های جاسوسی عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی در تلاش برای سازماندهی و تقویت گروه های تروریستی در منطقه غوطه شرقی بوده اند آنان حتی بخش بزرگی از نیروهای تروریستی جبهه نصره، داعش و سایر گروه ها را به این منطقه اعزام کردند و در تلاش بودند از غوطه شرقی و با قدرت هرچه تمام دمشق پایتخت سوریه را مورد حمله قرار دهند و به طور کامل بنیاد دولت کنونی سوریه را در پایتخت متلاشی سازند اما هوشیاری محو مقاومت و کمک های جاسوسی، امنیتی و نظامی روسیه نیز این نقشه را تا اندازه زیادی نقش بر آب ساخت. بلافاصله پس از محرز شدن برنامه محور آمریکا برای پایتخت سوریه نیروهای ارتش این کشور و متحدین منطقه ای و فرامنطقه ای دمشق با حملات بزرگ و برق آسا به غوطه ،بخش بزرگی از توان نظامی و لجستیکی نیروهای مستقر در غوطه شرقی را نابود ساختند. پس از آن نیز ارتش سوریه زبده ترین بخش ارتش این کشور یعنی نیروهای تایگر فورس را به این منطقه اعزام کرد و قرار بود همزمان با عملیات هوایی علیه تروریست ها در غوطه شرق عملیات زمینی نیز آغاز شود که متاسفانه اکنون با کارشکنی های قدرت های غربی این عملیات اکنون متوقف شده است.

* یعنی قطعنامه سازمان ملل درمورد آتش بس درمورد غوطه شرقی بیش از آن که مرتبط با امور انسان دوستانه باشد، تلاشی برای توقف پاکسازی غوطه شرقی و پایان دادن به برنامه تروریست ها و کشورهای متحد آنان بوده است؟

دقیقا آمریکا، بریتانیا و فرانسه ،به همراه عربستان و رژیم صهیویستی از شکست تروریست ها مطمئن بودند. حجم آتش هوایی ارتش های روسیه و سوریه در غوطه شرقی به حدی بود که بخش بزرگی از توان لجستیکی و نظامی و حتی نیروی انسانی آنان متلاشی شد. آمریکا مطمئن بود در صورتی که در این منطقه آتش بس برقرار نشود، ضمن آن که نقشه آنان برای دمشق از بین خواهد رفت ،مهمترین اهرم فشار بر پایتخت سوریه را نیز از دست می دادند. در نتیجه بریتانیا، فرانسه و آمریکا در چند روز گذشته تمام تلاش خود را برای تصویب این قطعنامه به کار بردند و با فشار هر چه بیشتر روسیه را ناچار ساختند، به این آتش بس رای مثبت دهد. با این اوصاف نیز بعید به نظر می رسد پس از پایان این مهلت یک ماهه نیروهای تروریستی جیش الاسلام در این منطقه کاری از پیش ببرند. اگرچه از هماکنون گزارش های متعددی در مورد ارسال تسلیحات و سازماندهی دوباره نیروهای تروریست در غوطه شرقی به گوش می رسد. آمریکا و متحدانش با این قطعنامه تنها به دنبال زمان خریدن برای تجهیز دوباره نیروهای تحت امر خود هستند.

* اگر پس از پایان این مهلت ،یک ماهه غوطه شرقی به طور کامل از تروریست ها پاکسازی شود، برنامه آلترناتیو آمریکا و متحدانش در دمشق و یا مناطق دیگر سوریه چه خواهد بود؟

وزیر خارجه روسیه چند روز پیش اعلام کرد که بازپس گیری غوطه شرقی از باز پس گیری حلب سخت تر نخواهد بود. این نشان می دهد عزم و اراده دولت روسیه، سوریه و محور مقاومت بر پاکسازی کامل این منطقه قرار دارد و دولت مرکزی سوریه دیگر هیچ گاه اجازه نخواهد داد در دروازه های شرقی شهر دمشق نیروهای تروریستی تحت امر عربستان و آمریکا حضور داشته باشند. به باور من پس از فتح غوطه شرقی برنامه بعدی دولت آمریکا اعزام تروریست ها به استان های جنوبی سوریه یعنی استان های قنیطره، درعا و السویدا و همچنین جولان اشغالی خواهد بود تا ضمن آن که کمربندی امنیتی برای حمایت و حفاظت از رژیم صهیونیستی ایجاد کنند ،جنوب سوریه را به جولانگاه جدید تروریست ها و ناامنی در سوریه تبدیل سازند.

* به جنوب سوریه اشاره کردید اما سوال بعدی من درمورد شمال این کشور است. اکنون ارتش سوریه بخش های بزرگی از خاک استان ادلب را دوباره کنترل کرده است. آیا این عملیات ادامه خواهد داشت؟

پیشروی سریع ارتش سوریه در ماه گذشته در ادلب باورنکردنی بود .در عرض کمتر از دو هفته دولت مرکزی موفق به کنترل بیش از یک سوم خاک این استان شد اما آنچه مسیر پیشروی ارتش سوریه در این استان را کند کرد، حضور نیروهای ارتش ترکیه در بخش های شمالی این استان است. حضور این نیروها و کمک های لجستیکی و نظامی ترکیه باعث شده پیشروی نیروهای ارتش سوریه اکنون متوقف شود اما این احتمال وجود دارد با آتش بس در غوطه شرقی دوباره ارتش سوریه عملیات خود در استان ادلب و بازپس گیری بخش های بزرگتری از این استان را آغاز کند.

* آیا این عملیات باعث تشدید درگیری ها با ارتش سوریه خواهد شد؟

اکنون ترکیه به عنوان یک دولت اشغالگر در سوریه شناخته می شود. این کشور بخش بزرگی از خاک سوریه را در استان های حلب و ادلب کنترل کرده است و اکنون در قالب عملیات شاخه زیتون وارد عفرین شده است. این سیاست دولت ترکیه باعث نزدیکی نسبی کردهای سوریه با دولت مرکزی شده است و ورود دوباره نیروهای ارتش سوریه به شهر عفرین در امتداد این نزدیک شدن دو طرف قرار دارد. احتمالا در صورت تفاهم بیشتر کردها و دولت سوریه عملیات های مشترکی توسط هر دوطرف علیه مواضع ارتش ترکیه در جرابلس، باب و اعزاز انجام خواهد گرفت که این امر نیز بیش از پیش مواضع ارتش ترکیه و دولت این کشور را در داخل سوریه تضعیف خواهد کرد .براین باور هستم ورود ارتش ترکیه چرخشی استراتژیک در معادلات سوریه ایجاد می کند و پتانسیل دولت سوریه را نیز برای کنترل دوباره بر استان ادلب افزایش خواهد داد.

کد خبر: 910573

وب گردی

وب گردی