ماجرای «شمس تبریزی» به چاپ سوم رسید

چاپ سوم کتاب «شمس تبریزی» به قلم محمدعلی موحد درباره سیر زندگی و تحولات روحی و ذهنی شمس راهی بازار کتاب شده است.

به گزارش ایسکانیوز از نشر نو، به تازگی کتاب «شمس تبریزی» نوشته محمدعلی موحد با ویراستی جدید راهی بازار کتاب شده است.

مؤلف در این کتاب ابتدا به سابقه فارسی دری در آذربایجان، صوفیان آن سرزمین، اوضاع سیاسی آن دیار و حمله مغولان به تبریز می‌پردازد و در ادامه نام و نشان شمس، تحولات روحی او، و سیر زندگانی وی را برررسی می‌کند و سپس بزرگان آن روزگار را معرفی می‌کند.

شرح سفر شمس به قونیه و آشنایی با مولانا مباحث بعدی این کتاب‌اند. نویسنده در ادامه به بیان تصویر مولانا در مقالات شمس و تصویر شمس در کلام مولانا می‌پردازد.

کتاب با توصیف «جهان شادمانه شمس» پی گرفته می‌شود و با «غروب خورشید»، شرح رحلت شمس به دیار باقی، پایان می‌پذیرد.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «بهشت را باید در مصاحبت دریادلان بلندنظر بلنداندیشه جست که عیب مردم نمی‌جویند و جهان روشن و فراخ خدا را برای خود و دیگران تنگ و تاریک نمی‌گردانند. آخر بهشت مظهر فراخی و بیکرانگی و سرور و شادمانی است و دوزخ مظهر قبض و جنگ و غوغا و اندوه است. آن کسی که خُلق و خوی فراخ دارد و خیرخواه خَلق خداست و از مصاحبت و سخن او گشادِ دل و روشنیِ جان برای تو حاصل می‌شود نشان از بهشت دارد و آن کس که از روی تعصب و تنگ‌بینی و تاریک‌اندیشی دم می‌زند و صحبت او قبض و دلسردی و نومیدی و رمیدگی می‌افزاید نشان از دوزخ دارد.»

این کتاب در 10 فصل تنظیم شده است و شامل بخش‌هایی مانند، «شهر هفتاد بابا»، «شمس پرنده»، «شمس در قونیه»،« تصویر شمس در کلام مولانا» و «غروب خورشید» است.

نشر نو با همکاری نشر آسیم این کتاب را با ویراستی نو در 284 صفحه به قیمت 4 هزار تومان به بازار کتاب عرضه کرده است.

502

کد خبر: 910654

وب گردی

وب گردی