ربات آتش نشانی که مکان آتش‌سوزی را یافته و آن را خاموش می کند

محققان نسخه جدیدی از حسگرهای لیزری و نسل جدید ربات آتش‌نشان را آزمایش کرده‌اند، که یک اپراتور انسانی از راه دور آن را کنترل می‌کند، این ربات می‌تواند مکان آتش‌سوزی را یافته و آن را خاموش کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان به‌طور موفقیت‌آمیزی نخستین نسخه جدید و ارتقا یافته از روبات انسان نمای WALK-MAN را آزمایش کردند. این ربات برای پشتیبانی از آتش‌نشانان ساخته‌شده است، WALK-MAN به‌وسیله یک اپراتور انسانی از راه دور کنترل می‌شود که لباسی مجهز به حسگرهای مختلف به تن دارد.

پروژه WALK-MAN با بودجه اتحادیه اروپا انجام‌شده و دانشگاه پیزا در ایتالیا، کالج پلی تکنیک فدرال لوزان در سوییس، انستیستو فناوری کارلز رو در آلمان و دانشگاه کاتولیک دو لوا در بلژیک در آن همکاری داشته‌اند. این پروژه در ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد و نسخه اصلی ربات در ۲۰۱۵ تکمیل شد.

این ربات وارد ساختمان می‌شود، آتش را می‌یابد و سپس آن را خاموش می‌کند، سر ربات دارای اسکنر سه بعدی لیزری، میکروفون و دوربین‌های ویدئو است که تصاویر زنده را برای اپراتور پخش می‌کند. ۳۲ موتور و صفحه کنترل برای هدایت بدن ربات به کار گرفته‌شده است. همچنین چهار حسگر نیرو و گشتاور (در دستان و پاهای گجت) و دو سرعت‌سنج در ربات نصب‌شده‌اند که توازن آن را حفظ می‌کنند.

به‌هرحال نسخه جدید WALK-MAN با ۱۸۵ سانتی متر قد و ۱۰۲ کیلوگرم وز از نسخه اصلی ۳۱ کیلوگرم سبک‌تر است. برای کاهش وزن ربات در ساخت بخش بالایی بدن آن از آلیاژ منیزیم و مواد کامپوزیت استفاده‌شده است.

این کاهش وزن سبب شده ربات بتواند پاهای خود را سریع‌تر تکان دهد، بنابراین بهتر می‌تواند توازن خود را حفظ کند. از سوی دیگر کاهش حجم و اندازه ربات سبب شده راحت‌تر بتواند از مسیرهای باریک و درها گذر کند.

همچنین WALK-MAN می‌تواند با کمک باتری دو ساعت فعالیت کند. یکی دیگر از موارد ارتقا یافته دستان ربات است. در نسخه جدید نسبت اندازه انگشتان و کف دست شباهت بیشتری به انسان یافته است. برای این منظور محرک‌های جدیدی در بازوها نصب‌شده است. هر یک از دستان ربات می‌توان ۱۰ کیلوگرم بار از زمین بلند کند.

این ربات در آزمایش‌ها توانست به طور موفقیت‌آمیز در را باز کند و وارد اتاق شود. در مرحله بعد یک شیر را ردیابی کرد و بست تا از نشت گاز جلوگیری کند. همچنین موانع موجود در مسیر را برداشت و با ردیابی آتش آن را خاموش کرد.
بر اساس این گزارش، ستاد توسعه فناوری لیزر، فوتونیک و ساختارهای میکرونی معاونت علمی، در راستای پیشرفت و توسعه و نزدیک شدن به پیشرفت‌های جهانی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به کار است.

کد خبر: 910674

وب گردی

وب گردی