توسعه کسب و کار باتجاری سازی محصولات فناوری نانو

ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، ششمین دوره برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو موسوم به نانومچ را با هدف حمایت از طرح‌های صنعتی و هدایت آن‌ها به سمت تجاری‌سازی، اجرا می‌کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو (Nano Match) یک برنامه دائمی با رویکرد حمایت از طرح‌های حوزه فناوری نانو است. فناوران، شرکت‌های نوپا، پژوهشگران و جامعه دانشگاهی به‌عنوان طرف عرضه و شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاران خطرپذیر و مستقل به‌عنوان طرف تقاضا، از جمله مخاطبان این برنامه هستند.
در همین راستا، فناوران می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را در دومین فراخوان ششمین دوره از برنامه‌های تجاری‌سازی فناوری نانو تا ۱۵ اسفندماه سال جاری، جهت داوری و ورود به برنامه در سامانه نانومچ ثبت کنند. در این برنامه طرح‌هایی پذیرفته می‌شوند که نمونه اولیه‌ای از آن‌ها ساخته شده و مبتنی بر نیاز صنعت باشد، مشابه داخلی نداشته و یا در صورت وجود مشابه بهبود کیفیت، خواص و یا کاهش هزینه نسبت به آن داشته باشند. انطباق محصول با تعاریف نانو نیز از دیگر شاخصه‌های مهم در پذیرش طرح‌ها است.
درخواست‌های دریافتی بر اساس شاخصه‌های مختلفی از جمله قابلیت تجاری شدن، قابلیت فنی، نانومقیاس، قابلیت توسعه بازار، نوآوری و همچنین پتانسیل گروه فناور برای پیشبرد طرح، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. طرح‌های پذیرفته‌شده در برنامه، طی بازه‌ زمانی مشخصی که برای هر طرح متناسب با سطح آن متفاوت است، فرصت استفاده از امکانات، خدمات و تجهیزات در دسترس را خواهند داشت.
همچنین این طرح‌ها ضمن بهره‌مندی از خدمات و حمایت‌های نانومچ برای توسعه کسب‌وکار خود، پس از اتمام فرآیند توسعه محصول، امکان استفاده از سایر حمایت‎ها و امکانات ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی برای توسعه بازار را نیز خواهند داشت.
برنامه نانومچ از سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده است. تاکنون ۵ دوره از این برنامه برگزار شده است و دوره ششم نیز در حال دریافت طرح است. در پنج دوره گذشته جمعا ۸۲ طرح پذیرفته شده است. تاکنون برخی از طرحهای پذیرفته شده با استفاده از حمایت‌های قابل دسترس نانومچ موفق به طی شدن مسیر تجاری‌سازی شده و برخی نیز در مسیر تجاری‌ شدن قرار دارد.
از جمله طرح‌های تجاری شده در این برنامه می‌توان به نانوکامپاند کاهنده شرینکیج، اعوجاج و وزن محصولات پلیمری، سنسور مانیتورینگ و تشخیص سرطان، عایق صوت آبگریز، سامانه استخراج پروتئین از آب پنیر، منسوجات ضد اشعه، هیتر تشعشعی و چندین طرح دیگر اشاره کرد.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، ششمین دوره برنامه تجاری‌سازی فناوری نانو موسوم به نانومچ را با هدف حمایت از طرح‌های صنعتی و هدایت آن‌ها به سمت تجاری‌سازی، اجرا می‌کند. فناوران تا ۱۵ اسفندماه سال جاری می‌توانند طرح‌های فناورانه خود را در سامانه بارگذاری کنند.

202

کد خبر: 910679

وب گردی

وب گردی