قیمت بنزین به صورت تدریجی منطقی شود/ دولت تمایلی به افزایش قیمت ندارد

کارشناسان براین باورند که افزایش قیمت بنزین و یا بازگشت به دوره دونرخی شدن آن به صلاح کشور نیست بنابراین دولت باید قبل از هر اقدامی مسائل معیشتی مردم را درنظر بگیرد تا از ایجاد تورم در جامعه جلوگیری شود.

مصطفی کشکولی مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پاسخ به اینکه مجلس شورای اسلامی اجازه افزایش قیمت بنزین به دولت داده است و دولت در این خصوص چه سنایورهایی را در دستور کار خود قرار می دهد، اظهار کرد: اگر دولت هر ساله قیمت بنزین را مشابه سال‌های گذشته، درصدی افزایش می داد بهتر از این بود که یکدفعه تصمیم به افزایش قیمت بگیرد و یا بخواهد دوباره به سمت سهمیه بندی بنزین حرکت کند.

او با تاکید براینکه اگر هر سال 10 درصد به قیمت بنزین افزوده می‌شد، دیگر نگران افزایش قیمت این فرآورده نبودیم افزود: افزایش قیمت بنزین در کشور علاوه بر فشار مضاعف به مردم سبب ایجاد تورم در جامعه می‌شود. پیشنهاد بنده این است که دولت هر ساله یک درصدی را برای این منظور اختصاص دهد.

کشکولی در پاسخ به اینکه آیا احتمال دارد که به دوره سهمیه بندی و استفاده از کارت سوخت برگردیم، گفت: کارت سوخت یک سامانه ای است که برای آن هزینه زیادی صرف شده است تا به وسیله آن بتوانند اطلاعات مدیریتی را دریافت کنند.

اصلاح قیمت به صورت تدریجی

مدیرعامل سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران تاکید کرد: بنده در مجموع با دونرخی شدن بنزین و سهمیه بندی موافق نیستم، نظر بنده این است که قیمت باید به صورت تدریجی منطقی شود.

در ادامه محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در همین رابطه گفت: در رابطه با بحث افزایش قیمت حامل‌های انرژی مجلس شورای اسلامی طبق مصوبه ای که به شورای نگهبان ارائه کرده است هنوز این مصوبه تایید یا رد نشده است. بنابراین افزایش قیمت حامل های انرژی توسط هیات وزیران انجام می‌شود. افزایش قیمت‌هایی که در اختیار مجامع شرکتها هستند ولی آن چیزی که در اختیار دولت است به استناد قانون برنامه ششم توسعه دولت می تواند براساس قوانینی که در ماده 68 تنظیم مقررات دولت ذکر شده است، بعد از هر سه سال یکبار اکثر تعرفه های قیمتی را به قولی قیمت‌ حامل‌های انرژی و سایر خدمات را که دولت در حاکمیت پرداخت می کند را بررسی و نسبت به افزایش آنها اقدام کند.

او تصریح کرد: دولت این اجازه را هم در سال 96 و هم سال 97 دارد؛ یعنی به نوعی تا پایان برنامه ششم توسعه این اجازه را دارد مگر اینکه ما قانون جدیدی را مصوب کنیم تا آن اجازه قبلی را لغو کند.

دولت نیازی به افزایش قیمت حامل‌های انرژی ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: دولت هم در حال حاضر با توجه به سازوکاری که در تبصره 14 قانون بودجه سال 97 مصوب کرده نیاز به افزایش قیمت حامل های انرژی ندارد و بعید به نظر می رسد که دولت هم تمایلی به افزایش قیمت ها داشته باشد.

او تصریح کرد: تصمیم‌گیری برای اجرای سهمیه بندی و دونرخی شدن بنزین منوط به مصوبه هیات وزیران و دولت است و این موضوع شاید یکی از سنایورهای دولت باشد.

قیمت بنزین در سال 97 افزایش نمی‌یابد

حسینی خاطرنشان کرد: شاید اثرات وضعی این سنایور در جامعه بهتر باشد ولی باعث ایجاد فساد مورد نظر در بحث دو قیمتی کردن یا دونرخی شدن بنزین وجود دارد.

او یادآور شد: افزایش قیمت بنزین با توجه به شرایط احکامی که در بودجه سال 97 ذکر شده است، امکانپذیر نیست و بعید به نظر می رسد که دولت دست به افزایش قیمت بنزین بزند.

402

کد خبر: 910689

وب گردی

وب گردی