تقسیم سیستان و بلوچستان باید با توجه به موضوعات اجتماعی و امنیتی صورت پذیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در بحث تقسیم استان باید به موضوعات اجتماعی و امنیتی آن استان توجه داشت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، 15 بهمن ماه دو نماینده از مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان طی نامه ای به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اعلام کرده اند که با توجه به گستردگی و پهناوری استان سیستان و بلوچستان که فاصله دو شهر زابل و چابهار بیش از 900 کیلومتر است و تقسیم استان یک ضرورت و فرصت است. آنها در تایید این نظریه نمونه های بسیار موفق در جهان و ایران را آورده اند که در ایران به عنوان مثال به قبل و بعد خراسانها اشاره کرده اند.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در صحن علنی مجلس در تاریخ 11 مهر 96 در پاسخ به سوال شهریاری نماینده مردم زاهدان درباره تقسیم استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: تقسیم شدن استان سیستان و بلوچستان به نفع مردم این منطقه نیست. ما به همین دلیل علیرغم افزایش دو برابری بودجه عمومی در طی چند سال گذشته تمامی تلاش‌مان توجه بیشتر به این استان برای بهبود وضعیتش است.

سکینه اشرفی در رابطه با این موضوع به خبرنگارایسکانیوز، گفت: در سطح استان تاکنون چنین بحثی مطرح و کار کارشناسی صورت نگرفته است زیرا بحث تقسیمات استانی به طور کامل در وزارت کشور صورت می پذیرد و تقسیم استانی مانند سیستان و بلوچستان که دارای بیشترین مرز در کشور است از جمله 1100 کیلومتر مرز زمینی و 400 کیلومتر مرز آبی موضوعی نیست که از لحاظ بحث های امنیتی، اقتصادی واجتماعی آن صورت پذیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری استان تصریح کرد: این گونه مسائل از لحاظ کارشناسی نیاز به ورود کارشناسان استانی و وزارت کشور دارند.

سیستان و بلوچستان استانی متنوع از لحاظ فرهنگی، اقلیمی و قومیتی است

وی ادامه داد: برخی می گویند اگر تقسیم استان صورت گیرد عایدات بیشتری به مردم آن استان خواهد رسید اما با توجه به این موضوع که استانی متنوع از لحاظ فرهنگی، قومیتی، مذهبی و اقلیمی هستیم با دنیای متنوعی که در سطح استان وجود دارد اگر یک نقطه را از آن منطقه خارج کنیم به نظرم آن هم افزایی که طی 4 ساله دولت یازدهم و یک ساله دولت دوازدهم ایجاد شده دچار خلا خواهد شد.

اشرفی با بیان این که موضوع تقسیم استان باید در دستور کار کارشناسی قرار گیرد، گفت: نمایندگانی که این بحث را مطرح کردند باید دید واقعا چه پشتوانه یا پیشینه کارشناسی در این موضوع وجود داشته است؟ به نظر من در حال حاضر از لحاظ تامین منابع اعتباری آنقدر مستاصل نیستیم که با تقسیم استانی تامین منابع چند برابر شود و بتواند به نفع استان باشد.

تقسیم استان باید با توجه به موضوعات اجتماعی و امنیتی صورت پذیرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استان افزود: این استان از دیرباز حدود صدها سال با این تنوع زندگی کرده و هیچ مشکلی در رابطه با این تنوع قومیتی در استان ایجاد نشده است به طور مثال بسیاری از فرزندان این استان مادرانشان بلوچ و پدرانشان سیستانی یا بالعکس هستند و تا به حال این مشکل به وجود نیامده که یک استان را به دو مرز سیستان و بلوچستان تقسیم کنیم.

وی تاکید کرد: بنابراین در رابطه با تقسیم استان باید با توجه به موضوعات اجتماعی و امنیتی آن استان توجه داشت.

901/900

کد خبر: 910757

وب گردی

وب گردی