آخرین وضعیت قرارداد رنو و ایدرو/شرایط هنوز مهیا نیست

معاون وزیر صنعت در خصوص آخرین وضعیت اجرایی شدن قرارداد سازمان گسترش با شرکت رنو گفت: متاسفانه هنوز شرایط اجرایی برای قرارداد نهایی در قاعده خاصی که دیده شده، فراهم نیست.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محسن صالحی‌نیا در خصوص آخرین وضعیت قرارداد خودروسازان خارجی گفت: تولید شرکت ایکاپ(شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو فرانسه) به ۹۰ دستگاه در روز رسیده است که در انتهای بهمن ماه با توجه به هدف‌گذاری انجام شده پیش رفته و به ۱۳۰ دستگاه رسیده است؛ البته سال آینده را نیز با تولید ۱۷۰ دستگاه در روز آغاز خواهیم کرد و به مرور، میزان تولیدات افزایش خواهد یافت و در فاز بعد نیز به ۲۴۰ دستگاه در روز خواهیم رسید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در قرارداد سیتروئن و سایپا نیز، استارت تولید از تیرماه سال ۹۷ به طور رسمی خواهد خورد و به تولید انبوه خواهیم رسید؛ ضمن اینکه یکسری قراردادهای دیگری نیز در حال پیگیری قرار دارند. در این میان، در مورد قرارداد رنو باید به این نکته اشاره کرد که متاسفانه هنوز شرایط اجرایی برای قرارداد نهایی، در قاعده خاصی که دیده شده، فراهم نیست؛ البته رنو به طور عادی در حال انجام تولیدات خود با پارس خودرو است و خودروهای ال نود و ساندرو را تولید و عرضه می‌کند.

او تصریح کرد: البته بر اساس بررسی‌ها و گزارشات وزارت صنعت، معدن و تجارت سهم تولید این مجموعه نیز وضعیت خوبی دارد و نسبت به سال گذشته نیز از رشد مناسبی برخوردار بوده؛ یعنی با افزایش بیش از دو برابر مواجه بوده است، اما با شرایطی که به لحاظ سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت رنو مدنظر است، هنوز نمی‌توان به صورت قطعی گفت که زمان شروع تولید ایدرو با رنو چه زمانی خواهد بود، اما آنچه که مسلم است ۵ مدل خودرو که بر روی دو پلت فرم قرار دارد، جزو توافقات این قرارداد بوده، اما هنوز محل و سایتی که برای تولید مدنظر این شرکت مشترک بوده، فراهم نشده است.

صالحی‌نیا، خاطرنشان کرد: با شرایطی که سایپا اعلام کرده است، این واگذاری باید با دقت نظر بیشتری انجام شود؛ چراکه بن‌رو اگرچه شرکت زیرمجموعه سایپا است، اما سهامداران و اعضای هیات مدیره آن، شرایط خاصی را برای واگذاری مدنظر قرار دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که در حال سپری کردن مراحل نهایی خود است، اگرچه در یک مقطعی با توقف معناداری مواجه بوده است.

او ادامه داد: به هرحال امیدواریم که با برطرف شدن یکسری ابهامات و روش‌هایی که برای واگذاری وجود دارد، بتوانیم این واگذاری را انجام دهیم و کار را به بهترین شکل پیش برد. در نهایت ما به عنوان دستگاه سیاستگذار، اعتقاد داریم که باید این کار هر چه سریعتر آغاز شده و تولید صورت گیرد، به خصوص اینکه تولید الزاما از طریق آن سایت و انتخابی که شرکت رنو در مقطعی داشته و بررسی هایی که صورت گرفته، باید انجام شود.

معاون وزیر صنعت خاطرنشان کرد: شرکت رنو بررسی‌های دقیقی در رابطه با سایت بن رو انجام داده و همه جوانب کار را به لحاظ کارشناسی و ساختاری، ترکیب و تجهیزات سنجیده است، اما با تمام این شرایط به نظر می‌رسد که هم رنو و هم سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که دو طرف امضای این قرارداد بوده‌اند، باید تکلیف این تفاهم همکاری را نهایی کرده و کار را آغاز کنند.

منبع: مهر

401

کد خبر: 910765

وب گردی

وب گردی