رفع چالش اشتغال فارغ التحصیلان به کمک آمایش سرزمینی

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار تحقق عدالت آموزشی در آموزش عالی، آمایش سرزمینی است که اگر قرار است فارغ التحصیلان در بخش خاصی خدمت کنند، از حالا رشته ی مورد نظر را در همان بخش خاص تاسیس کنیم.

میر حمایت میرزاده در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: حوزه آموزش و عدالت آموزشی پس از انقلاب در کشور ما پیشرفت خوبی داشته است و در این خصوص سنگ تمام گذاشته شده است و امکاناتی آموزشی از جمله کتب درسی، برنامه های آموزشی و سطح آموزشی معلمان در سطح شهر و روستا به پایداری نسبی رسیده و رشد مناسبی داشته است.

او افزود: در زمینه ی آموزش عمومی کارهای بزرگی در آموزش و پرورش انجام گرفته است و معلمی که در تهران تدریس می کند با شخصی که در روستا درس می دهد تفاوت چندانی ندارد به جز در موارد خاص و مدارس غیردولتی که سطح آموزشی و امکانات رفاهی متفاوت است و در روستاها کمتر دیده می شود و آن هم با تصمیمی که اخیرا در راستای سند تحول بنیادین گرفته شده است؛ به توزیع عادلانه آموزش عمومی منجر خواهد شد که نشان می دهد در این راستا گام های مناسبی برداشته می شود پس در حوزه ی آموزش عومی در مسیر عدالت پیش می رویم و هیچ روستایی در کشور وجود ندارد که دانش آموزی داشته باشد و آموزش و پرورش او را تحت پوشش قرار ندهد.

نماینده ی مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اما در آموزش تخصصی دوره ی متوسطه مانند هنرستان ها از عدالت فاصله داریم چون در روستاها تعداد دانش آموزان کم است و نمی توان برای آن ها مدارس تخصصی و هنرستانی ساخت که می توان با احداث مجتمع های شبانه روزی به همراه امکانات اسکان و حمل و نقل دانش آموزان اقدامات بهتری انجام داد. در این زمینه هم اگر بخواهیم به قبل انقلاب برگردیم ره صدساله طی شده است و قابل مقایسه نیست اما امکانات رفاهی در مناطق شهری و تهران با مناطق محروم فاصله دارد.

میرزاده ادامه داد: در زمینه آموزش های تخصصی دانش آموزی هم اگر بخواهیم به قبل از انقلاب برگردیم ره صدساله طی شده است و قابل مقایسه نیست اما امکانات رفاهی در مناطق شهری و تهران با مناطق محروم فاصله دارد؛ دانش آموزان مناطق محروم نیز در حوزه های فنی و تخصصی حق تحصیل دارند که در رشته ی مورد علاقه ی خود تحصیل کنند و مهارت بیاموزند.

او تصریح کرد: در بحث دانشگاه ها کم لطفی صورت گرفته است و با وجود گسترش دانشگاه ها و تاسیس مراکز آموزشی در مناطق محروم، اشتباه تاریخی رخ داده است که دانشگاه های تهران همان رشته ای را دارند که در استان ها و شهرستان های تمام مناطق کشور نیز تدریس می شود و طبیعی است که یک واحد دانشگاهی در شهرستان با دانشگاه تهران نمی تواند رقابت کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس افزود: وقتی رشته ی مورد علاقه دانشجو در شهرستان، مرکز استان و تهران وجود دارد اما امکانات مراکز آموزشی تهران بیشتر است و کارگاه ها و آزمایشگاه های پیشرفته تری در دانشگاه های تهران وجود دارد، قطعا دانشجوهای نخبه دانشگاه تهران را انتخاب می کنند که در بخش استاد، امکانات پژوهشی و کارگاهی عادلانه نبوده است پس در آموزش عالی نیز به هدف عدالتی دست نیافتیم.

میرزاده گفت: راهکار تحقق عدالت آموزشی در آموزش عالی، آمایش سرزمینی است که اگر قرار است فارغ التحصیلان در بخش خاصی خدمت کنند، از حالا رشته ی مورد نظر را در همان بخش خاص تاسیس کنیم و رشته های تحصیلی دانشگاهی بر اساس نیازهای هر منطقه بوجود بیایند چه لزومی دارد فردی که دامپروری می خواند و به این رشته علاقه دارد در شهر تهران تحصیل کند و این رشته باید در مرکزآموزشی باشد که در آنجا امکانات دامپروری زیاداست و دانشجو، دانشگاه و استاد در منطقه ای باشند که قابلیت و ظرفیت آن رشته وجود دارد هم چنین آمایش سرزمینی به رفع چالش اشتغال فارغ التحصیلان کمک خواهد کرد.

202

کد خبر: 910833

وب گردی

وب گردی