مصوبات شورای عالی محیط زیست خطایی بزرگ و نابخشودنی است

محمد درویش مصوبات اخیر شورای عالی میحط زیست درباره تغییر حدود مناطق حفاظت شده را خطایی بزرگ و نابخشودنی دانست و گفت: متأسفم که در دولتی که اسمش دولت محیط زیستی است این اتفاقات می‌افتد.

به گزارش ایسکانیوز، عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور درباره مصوبات اخیر شورای عالی محیط زیست درباره تغییر حدود مناطق حفاظت شده به خبرنگار مهر گفت: این مصوبه سراسر مشکل است.

محمد درویش افزود: این‌که در این حوزه شفافیت به خرج نمی‌دهند و فکر می‌کنند مخاطب نمی‌فهمد و می‌شود دورش زد برای فعالان و کارشناسان محیط زیست عذاب‌آور است. وقتی تصمیم می‌گیرید وسعت مناطق حفاظت شده را کم کنید شجاع باشید و بیایید شفاف بگویید می‌خواهیم وسعت مناطق حفاظت شده را کم کنیم. اینکه بیایید بنویسید ما به خاطر تعارضاتی که با بخش‌های مختلف وجود دارد تصمیم گرفتیم وسعت برخی مناطق را کم و برخی را زیاد کنیم خیلی شگفت انگیز است. چگونه ممکن است یک منطقه حفاظت شده با منطقه صنعتی و نظامی و خدمات شهری تعارض داشته باشد و برای اینکه این تعارض حل شود وسعت منطقه را زیاد کنید. معلوم است که برای رفع تعارض وسعت مناطق را کم کرده‌اید.

وی ادامه داد: نحوه اعلام این موضوع به شکلی است که معلوم است می‌خواستند سر و صداهای اعتراض متخصصان و مردم را بخوابانند چرا که خودشان فهمیده‌اند این مساله خطرناک است.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تصریح کرد: قطعا این کار غیرقانونی است چرا که مطابق با تعهدی که ایران در کنفرانس ناگویا در ژاپن داد قرار بود تا سال ۲۰۱۹ وسعت مناطق حفاظت شده را به ۱۷ درصد خاک ایران افزایش دهد. الان نه تنها این کار را نمی‌کنیم بلکه از وسعت مناطق حفاظت شده کم هم می‌کنیم.

درویش اعلام کرد: الان وسعت مناطق حفاظت شده ما در کل کشور حدود ۱۱ درصد است اما این عدد در خیلی از استان ها تنها حدود ۷ درصد است. یعنی این ۱۱ درصد هم به خاطر مناطق مرکزی و شرقی است که عرصه بزرگی از آن بیابان است و آن‌ها را لطف کرده‌اند و جزو مناطق حفاظت شده کرده‌اند اما مناطقی مثل زاگرس که اتفاقاً از نظر تنوع زیستی بسیار ارزشمند است مثلاً در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، ایلام و لرستان وسعت مناطق حفاظت شده ما کمتر از ۷ و۸ درصد است.

وی با اعلام اینکه این کار آشکارا خطایی بزرگ و نابخشودنی است گفت: متأسفم که در دولتی که اسمش دولت محیط زیستی است این اتفاقات می‌افتد.

عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع تأکید کرد: اصولاً اینکه جزییات این مصوبه منتشر نمی‌شود از آن نظر جالب است که شعار دولت شفافیت است. همین اخیراً آقای رئیس جمهور گفت مردمی که اعتراض می‌کنند انتظار شفافیت دارند. خب این شفافیت را خودتان نشان بدهید.

درویش یادآوری کرد: همین چند وقت پیش بود که عیسی کلانتری اعلام کرد ما از این به بعد نتایج گزارش های ارزیابی را منتشر می‌کنیم و اطلاعیه این تصمیم را هم روی پرتال سازمان گذاشتند. برخی متخصصان محیط زیست کشور هم به این خاطر یادداشت‌هایی نوشتند و تشکر کردند. از آن زمان یک ماه می‌گذرد اما هنوز یک عدد گزارش روی پرتال سازمان منتشر نکرده‌اند. این کجایش با شفافیت همخوانی دارد؟ جز این است که اتفاقاً می‌خواهند مردم را فریب بدهند و ژست شفافیت و دموکراسی در دولت بگیرند اما عملاً کاری نکنند؟

به گزارش خبرنگار مهر، کنفرانس حفاظت از تنوع زیستی در ژاپن موفق شد برنامه‌ای مهم را برای دهه ‌آینده جهان به تصویب رساند. کشورهای صنعتی و در حال توسعه به‌طور مشترک در توافقی تاریخی تضمین کردند که حفاظت از طبیعت را قربانی بهره‌وری اقتصادی نکنند.

کشورهای شرکت کننده در کنفرانس تنوع زیستی در شهر ناگویا در ژاپن به توافق رسیدند که تا سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۰ هدف دست پیدا کنند. این اهداف به منظور حفاظت از تنوع زیستی در دهه آینده در جهان به اجرا گذاشته خواهد شد.

در این نشست تاریخی که به دعوت سازمان ملل متحد برگزار شده بود، ۱۹۳ کشور حاضر اعلام کردند که از این پس ۱۷ درصد از مساحت خشکی‌ها و ۱۰ درصد از آب‌های کره زمین جزو منطقه حفاظت شده به شمار می‌آید. این تصمیم بدین معناست که هرگونه استفاده اقتصادی از این مناطق ممنوع خواهد شد.

کنفرانس ناگویا پیامی روشن داشت: بدون تنوع زیستی هر منفعت اقتصادی بی‌اهمیت است. رشد اقتصادی‌ای که سبب نابودی تنوع زیستی در جهان شود، به جای آنکه زندگی را ارتقاء دهد، قطعاَ از کیفیت آن خواهد کاست.

مهر

۷۰۵

کد خبر: 910839

وب گردی

وب گردی