بازار مسکن وارد دوران رونق شد/ تاسیس صندوق زمین و ساختمان با مشارکت بورس

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بورس اقدام به تاسیس صندوق زمین و ساختمان کرد که این صندق می تواند کمکی برای ورود رقم های خرد به بازار مسکن باشد.

حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز ارزیابی خود از روند معاملات مسکن در سالی که گذشت را اینگونه بیان کرد: با توجه به تعداد و مبلغ مبایعه نامه، قیمت واحد مسکونی و نیز تعداد پروانه های ساخت در سال جاری که رو به پایان است نشانگر ورود بازار مسکن به دوران رونق است.

او در ادامه بیان کرد: خوشبختانه رونق به وجود آمده در بازار مسکن به صورت مصرفی است و افراد به قصد مصرف وارد بازار شده اند و اقدام به سرمایه گذاری کرده اند که این امر می تواند به عنوان پایدارترین وضعیت ممکن برای کشور تلقی شود.

مظاهریان اظهار داشت: امیدواریم سال آینده هم رونق بازار مسکن با همین شیب ملایم که مانع از افزایش شدید قیمت مسکن می شود ادامه دار باشد و همچنین شاهد افزایش ارزش افزوده این بخش از بازار باشیم.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به اقدامات بانک مسکن در راستای رونق بازار مسکن اشاره و بیان کرد: در خرداد ماه سال 94 بود که بانک مسکن اقدام به تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم کرد که هدف از تاسیس این صندوق نظم بخشیدن به اقتصاد خانوارها بود و در حقیقت در صدد بود تا به خانوارها بگوید در صورتی که تمایل به خانه دار شدن دارید باید پس انداز کنی و بانک هم اقداماتی را در راستای خانه دار شدن افراد خواهد کرد.

او به مزایای تاسیس صندوق پس انداز مسکن یکم اشاره کرد و افزود: یکی از مزایای این صندوق این است که افراد به تدریج و با هر مبلغی قادر به پس انداز هستند؛ بنابراین این اقدام می تواند پیامد خوبی برای تمام دهک های خانواده و کمکی برای فراهم شدن موجودی لازم برای خرید مسکن باشد.

مظاهریان با بیان اینکه این صندوق کمترین نرخ سود را با خود به همراه دارد، گفت: نرخ سود صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده 8 درصد و در دیگر مناطق 9/5 درصد است که مدت بازپرداخت آن 12 ساله است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: طی 5 سال گذشته حداکثر میزان وام برای خرید مسکن 20 میلیون تومان بود این در حالیست که اکنون به 160 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

او با تاکید بر اینکه صندوق پس انداز یکم متکی بر بودجه دولت نیست، اظهار داشت: این صندوق برمینای پس انداز خانوار و تجهیز منابع توسط بانک است بنابراین به بودجه دولت و تاثیراتی که بودجه از قیمت نفت و دیگر عوامل می گیرد متکی نیست که این امر نشانگر یک فرآیند پایدار برای خانه دار شدن است.

مظاهریان با اشاره به همکاری های وزارت راه و شهرسازی و بورس در حوزه مسکن گفت: وزارت راه و شهرسازی با همکاری بورس اقدام به تاسیس صندوق زمین و ساختمان کرد که این صندق می تواند کمکی برای ورود رقم های خرد به بازار مسکن باشد و سرمایه گذار زمینی را که در اختیار دارد را وارد بورس می کند و اقدام به پذیره نویسی برای آن خواهد کرد.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در پایان افزود: با توجه به ظرفیت های این صندوق دیگر لازم نیست تا افراد پول کامل را برای خرید یک واحد در اختیار داشته باشند بلکه با هر رقمی می توانند سرمایه گذاری کنند که این نوع سرمایه گذاری یک روش تامین مالی جدید از طریق بورس است.

401

کد خبر: 910874

وب گردی

وب گردی