سدسرنی به بهره برداری می رسد / تامین و بالابردن کیفیت آب شرب، مهمترین تاثیر اجرای طرح است

معاون عملیات اجرایی سد سرنی  گفت: تصفیه خانه به ظرفیت 2 متر مکعب احداث می گردد که یک متر مکعب از سد سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آب دریافت کرده و تصفیه کامل خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ علیرضا مدیح مدیر اجرایی پروژه سدسرنی در مراسم بازدید خبرنگاران از سد سرنی شهرستان میناب واقع در هرمزگان اظهار کرد: رودخانه سرنی،جزء حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان محسوب شده،از قلل رشته کوه بشاگرد سرچشمه گرفته و به دریای معاون می ریزد.


او تصریح کرد: ساخته سد مخزنی در استان هرمزگان، در ۳۴ کیلومتری جنوب شرقی شهر میناب واقع شده است. دسترسی به کارگاه طرح از طریق جاده آسفالته بندرعباس_ میناب_کریان و سپس از طریق راه دسترسی احداث شده به طول ۱۲ کیلومتر به کارگاه سد است.


او در ادامه گفت: یک رشته خط انتقال Grp به طول 38 کیلومتر و قطر 1 متر، آب مخزن سد سرنی را به صورت ثقلی از محل سد به تصفیه خانه میناب منتقل می نماید و علاوه برآن ظرفیت این خط یک متر مکعب در ثانیه است.


مدیح ادامه داد: تصفیه خانه به ظرفیت 2 متر مکعب احداث می گردد که یک متر مکعب از سد سرنی و یک متر مکعب از سد میناب آب دریافت کرده و تصفیه کامل خواهد کرد.


او هدف از اجرای این طرح را برنامه ریزی تامین بخشی از نیاز شرب منطقه به میزان ۱۲ میلیون مترمکعب در سال، حفظ تعادل سفره آب زیرزمینی و محیط زیست با تامین ۴.۳ میلیون مترمکعب در سال عنوان کرد.


مدیر اجرایی طرح سدسرنی گفت: مهمترین تاثیر اجرای طرح، تامین و بالابردن کیفیت آب شرب است. این پروژه با تامین آب با کیفیت مناسب جهت شرب اهالی منطقه باعث افزایش سطح سلامتی و رفاه منطقه خواهد شد. همچنین کنترل رژیم سیلابی و کاهش ذرات معلق در آب و تشکیل دریاچه و اثرات زیست محیطی است و در کنار موارد فوق فراهم کردن زمینه های کاری و فرصت های شغلی جدید باعث افزایش اشتغال و سطح درآمد مردم خواهد شد.


او همچنین به مطالعات روند اولیه طرح اشاره کرد و گفت: در مطالعات اولیه، امکان احداث سدسرنی با هدف تامین آب مورد نیاز اراضی دشت کریان و نیاز شرب روستاهای میناب تا جاسک مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به کیفیت مناسب آب رودخانه سرنی به منظور تامین نیازهای شرب منطقه و نزدیکی سد پیشنهادی به تاسیسات انتقال و مصرف شهر میناب مقرر شد تا کل حجم تنظیمی سدسرنی پس از تامین حقابه های کشاورزی از طریق جریان نفوذ یافته به منابع زیرزمینی به نیاز شرب تخصیص یابد.


در ادامه سیدرضا حسینی معاون اجرایی طرح سدسرنی گفت: عملیات اجرایی از سال 95 شروع شده و هم اکنون 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد حداقل 2 کیلومتر و ۷۰۰ متر باقی مانده که در جال اجرا است.


او تصریح کرد: مدیریت اجرایی آن شرکت آبسار و تولید لوله شرکت فراسان و شرکت توسعه منابع نیرو ایران است.


حسینی با اشاره به اینکه شرایط کاری در فصل تابستان بسیار سخت گفت: برای اجرای سد سرنی ۱۰۰ میلیارد تومان و سامانه انتقال آب ۴۴ میلیارد تومان و تصفیه خانه آن ۷۸ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است و طبق برنامه زمان بندی تا شهریور 97 سد به اتمام می رسد و تصفیه خانه بعد از کامل شدن حلقه به پایان خواهد رسید.


حسینی با بیان اینکه مخزن سد نیاز اساسی است افزود: سال آینده سد و خط انتقال کامل می شود.


او تاکید کرد: در مجموعه پیمانکاری سد خط انتقال برای ۶۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است. همچنین تجهیزات مورد استفاده شده در آن تماما داخلی است و تنها ابزار دقیق را از ایتالیا تامین کردیم.

401

کد خبر: 910921

وب گردی

وب گردی