پوشش بیمه رایگان 100درصدی روستائیان/مدیریت هزینه از اولویت های سازمان بیمه سلامت است

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با اشاره بودجه اختصاصی به این سازمان در سال 97 گفت: متاسفانه بودجه سال ٩٧سازمان بیمه سلامت نسبت به عملکرد هزینه ای این سازمان کاهش پیدا کرده است.

به گزارش ایسکانیوز، مهندس طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست خبری که در خبرگزاری فارس با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، تامین منابع مالی پایدار را یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی نظام‌های بیمه‌ای عنوان کرد و افزود: این امر موجب شده است که در سال‌های گذشته و اواخر سال 95 این سازمان منجر به زیان انباشت شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه بودجه سال ٩٧سازمان بیمه سلامت نسبت به عملکردهزینه ای این سازمان کاهش پیدا کرده است تصریح کرد: انتظار می رود دستگاه های مربوطه حمایت های جدی در رفع کمبود بودجه این سازمان را در نظر بگیرند چراکه محور فعالیت سازمان بیمه سلامت در راستای یاری رسانی به اقشار مختلف جامعه و افرادی است که از لحاظ مالی مشکل دارند.

مهندس موهبتی با بیان اینکه رویکرد ما در سازمان بیمه سلامت، مدیریت هزینه‌ها است اظهار کرد: اجرای این امر در این سازمان در دستور کار قرار گرفته است. آثار مدیریت هزینه در آینده مشخص می‌شود و نمی‌توان گفت که 40 تا 50 درصد هزینه‌ها طوری است که بتوان با مدیریت هزینه آن‌ها را کاهش داد.

وی با اشاره به بدهی های این سازمان گفت : سال 95 اگر اوراق مشارکت به مبلغ هشت هزار میلیارد تومان چاپ نمی‌شد بدهی ما به 14 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می‌کرد.

سال گذشته یک هزار و 70میلیارد عدم وصولی داشتیم
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه این سازمان در حال حاضر تخصیص اعتبارات ماه دوازدهم را دریافت کرده است افزود: فقط می‌توانیم بدهی‌های خود را تا تیر ماه پرداخت کنیم. از تیر ماه سال جاری تاکنون ماهی یکهزار و 300 ملیارد تومان هزینه برای این سازمان دارد.

مهندس موهبتی اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی مقرر شده بود هفت هزار و 7500 میلیارد تومان اسناد خزانه با بازپرداخت حداکثر سه سال برای پرداخت بدهی‌ها به این سازمان داده شود که در نهایت این عدد به چهار هزار و 750 میلیارد تومان کاهش یافت. سال 97 دولت چهار هزار و 750 میلیارد تومان اسناد در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار خواهد داد بطوری که ما میتوانیم با این میزان اعتبار بخشی از بدهی‌های سازمان را پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی‌های ما در بخش بودجه سال 97 هنوز وجود دارد گفت: یکی دیگر از مصوبات مجلس شورای اسلامی این است که مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی دانشگاهی بروند و اگر کسی سطح بالاتری از خدمات درمانی را بخواهد باید با افزایش پرداخت حق بیمه در این موضوع مشارکت کند.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه قرار شده است بخشی از هزینه‌های دارویی و درمانی نازایی در کشور تحت پوشش بیمه قرار بگیرد افزود: چند بیماری مانند اوتیسم و متابولیکی و پروانه‌ای نیز جزو بیماران خاص قرار خواهند گرفت و هزینه‌های آن پرداخت می شود. هرچند منابع جدیدی اضافه نشده است اما قرار است جمعیت بیشتری با هزینه های هنگفت از این سفره بهره ببرند و طبیعی است نبود منابع مالی، مشکلاتی را برای بیماران و و بیمه شد گان قبلی‌ ایجاد نماید.

مهندس موهبتی با اشاره به ایجاد پایگاه جمعیت بیمه شدگان کشور که در بند" چ " قانون برنامه وجود داشت، گفت: براساس قانون، تمامی سازمان‌های بیمه‌ای و دستگاه‌های اجرایی مکلف هستند اطلاعات برخط خود را در اختیار پایگاه جمعیتی قرار بدهند و ما موظف هستیم امکان دسترسی برخط این سازمان‌ها را فراهم کنیم و باید طی 6 ماه علاوه بر ایجاد این پایگاه٬ نظام استحقاق سنجی را نیز ایجاد کنیم.

وی تاکید کرد: وقتی ظرفیت این کار فراهم شود٬ سازمان‌های بیمه‌گر باید اطلاعات خود را ارائه و از بخشی نگری صرف نظر کنند. در این راستا همه بخش‌های دارویی و درمانی مکلف شدند که برای ارائه خدمت از این پایگاه جمعیتی استحقاق سنجی را انجام بدهند.

مهندس موهبتی گفت: در این رابطه تاکید شده که باید ابزارهای الکترونیکی جایگزین دفترچه بیمه شوند ولی قطعا در حال حاضر دفترچه ها حذف نخواهند شد. هم اکنون بیشتر بیمه شدگان در روستاهای کشور هستند و بیمه شدند و نمی‌توان به فکر حذف دفترچه ها بود لذا اجرای این امر نیازمند تامین بسترها و فراهم شدن زیرساخت‌ها و تکنولوژی است لیکن کاربری آن را می بایست به حداقل رساند.
وی افزود: اگر کشور به زیرساخت مناسبی از نظام الکترونیکی برسد که بتوان امور کشور را به صورت آنلاین اداره کرد و خدمات دچار مشکل نشود٬ می‌توان به حذف دفترچه نیز فکر کرد.

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت ایران رفع همپوشانی را از دیگر مصوبات بودجه سال آینده در مجلس شورای اسلامی عنوان و اظهار کرد: سازمان بیمه سلامت دستورالعمل رفع همپوشانی را آماده و میزان همپوشانی با سازمان تامین اجتماعی را نیز مشخص کرده است.

وی با تاکید بر اینکه باید در هر حال رفاه کشور مد نظر باشد و تصمیم های درست گرفته شود گفت: مدیریت هزینه از اولویت های سازمان بیمه سلامت است.
مهندس موهبتی در پایان با قدردانی از همکاری رسانه ها در جهت سلامت مردم جامعه تاکید کرد: نگاه رسانه ها به موضوع سلامت نگاه حرفه ای است و برای ما بسیار با ارزش است.

701

کد خبر: 910935

وب گردی

وب گردی