دوره‌های آموزشی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر برگزار می شود

معاون آموزشی وزارت بهداشت و نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: برگزاری دوره‌های آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و ساماندهی سیستم‌های ثبت بیماری‌های غیرواگیر موضوعاتی بود که در نشست دبیرخانه کمیته ملی بیماری‌های غیرواگیر مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش ایسکانیوز دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در نشست دبیرخانه کمیته ملی بیماری های غیرواگیر، از ادامه روند چارچوب های ارائه خدمات بیماری های غیرواگیر سخن گفت و اظهار داشت: چارچوب ارائه خدمات سرطان در حال تدوین است و به زودی تدوین چارچوب ارائه خدمات سلامت روان آغاز خواهد شد.

دکتر لاریجانی با اشاره به اهمیت ارتقای سلامت روان در جامعه گفت: در ادامه تدوین چارچوب های ارائه خدمات ذیل سند ملی بیماری های غیرواگیر، تدوین چارچوب ارایه خدمات سلامت روان در دستور کار این کمیته قرار گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر را یکی از عوامل مهم در کاهش مرگ و میر در کشور ذکر کرد و گفت: می بایست برای تقویت خدمات در این حوزه برنامه ریزی شود.

وی افزود: کارگروه آموزش پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر به زودی در وزارت بهداشت تشکیل خواهد شد و این کمیته مسئولیت برنامه ریزی در زمینه آموزش های این حوزه را بر عهده خواهد داشت.

نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر گفت: از ابتدای سال 97 دوره های آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر برای دانشگاهها علوم پزشکی کشور برگزار خواهد شد.

دکتر لاریجانی بر لزوم مستندسازی تجارب کشور در زمینه کنترل و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر تاکید کرد و گفت: لازم است ترتیبی اتخاذ شود که این تجارب در نشریات ملی و بین المللی منتشر شود.

وی با بیان لزوم جلب مشارکت ملی در کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر اظهار داشت: تمامی استان های کشور به تناسب چالش هایی که در حوزه بیماری های غیرواگیر دارند باید در این امر مشارکت نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تاکید کرد: برنامه های کشوری باید با مشارکت تمامی ذینفعان تدوین شود تا در اجرا موفق تر عمل کنیم. وی افزود: جلب مشارکت کارگروه سلامت استانها در تدوین برنامه عملیاتی طی برگزاری دوره های آموزشی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر برای دانشگاهها علوم پزشکی کشور یکی از مواردی است که باید به آن دقت شود.
بر اساس این گزارش در ادامه این نشست، دکتر رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت از روند تدوین چارچوب ملی خدمات سرطان با همکاری کارگروه سرطان و معاونت بهداشتی خبر داد و گفت: ارایه خدمات سلامت روان و سلامت دهان و دندان در کشور پیشرفت قابل توجهی داشته است.

در ادامه دکتر اسدی لاری قائم مقام وزیر بهداشت در امور بین الملل گفت: کنوانسیون بیماریهای غیرواگیر متشکل از 22 نفر از مقامات کشورها و سایر ارگانها با هدف حمایت طلبی، جلب مشارکت ذی نفعان و بسیج منابع تشکیل شده و وزیر بهداشت کشورمان به عنوان کمیسیونر بیماریهای غیرواگیر انتخاب شده اند.

همچنین در این نشست بر لزوم توجه به سیستم های ثبت بیماری های غیرواگیر و استفاده از ظرفیت تمامی بخش های نظام سلامت از جمله مراکز تحقیقیاتی کشور در کنترل و پیشگیری بیماری های غیرواگیر تاکید شد.

701

کد خبر: 910945

وب گردی

وب گردی