ناامنی شغلی و فشارهای محیط کار را تجربه کرده ام/ برای بیکاری و رفع فقر مبارزه می‌کنم

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: من به عنوان یک کارگر ناامنی شغلی و فشارهای محیط کار را از نزدیک تجربه کرده‌ام لذا حالا که به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیکاری و رفع فقر مبارزه می‌کنم، از همان تجربیات بهره می‌گیرم.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ دبیرکل خانه کارگر کشور با اعلام اینکه اجلاس فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری از سال ۱۹۴۰ تاکنون هر ساله برگزار شده است گفت: برای دومین بار است که اجلاس هیات مدیره کنفدراسیون کارگری جهان در ایران برگزار می‌شود.

علی ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در اولین روز از اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری گفت: امیدوار هستم موضوعات و مباحثی که امروز مطرح می‌شود؛ شاهد بهبود وضعیت کارگران در جهان باشیم. من برای سومین بار است که در جمع شما هستم. دفعات قبل در بروکسل و در تهران در این اجلاس حضور داشتم و امروز هم به عنوان وزیر کار در این جلسه هستم.

ربیعی افزود: خودم یکی از موسسان اتحادیه کارگری در ایران هستم و تشکل کارگری ایران را بنیان‌گذاری کردم. البته خودم هم به عنوان کارگر مشغول به کار بودم و پیش از انقلاب در کارخانه جنرال فورد کار می‌کردم. آن زمان من در کارهای ساختمانی حضور داشتم بنابراین از نزدیک مسائل کارگری و پیچ‌وخم‌های آن را می‌شناختم.

ربیعی افزود: آشنایی با رنج زیستی کارگران، مرا در این راه بسیار یاری رساند. من به عنوان یک کارگر ناامنی شغلی و فشارهای محیط کار را از نزدیک تجربه کرده‌ام لذا حالا که به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بیکاری و رفع فقر مبارزه می‌کنم، از همان تجربیات بهره می‌گیرم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: برنامه‌ریزی برای قشر فقیر جامعه به منظور اجرای عدالت و کم کردن نابرابری و توزیع برابر فرصت‌های اجتماعی ضروری است و ما هم سرمایه‌گذاری‌های خود را روی این امر بنا کرده‌ایم.

اوافزود: کماکان باید بی‌وقفه تلاش کنیم تا اشکال نابرابری را از چهره جوامع خود بزداییم. در ایران 60 تا 80 سال است که برنامه‌های توسعه پشت هم اجرا می‌شود اما سفره‌های کارگران کماکان خالی است و قدرت خرید جامعه مزدبگیر مناسب نیست. بنابراین یکی از سیاست‌هایی که از زمان ورودم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دنبال کردم، پیش گرفتن مزد از تورم بوده است. افزایش مزد قاعدتا باید بیشتر از تورم باشد تا قدرت خرید از دست رفته کارگران را جبران کند اما این امر نیاز به برنامه‌های جامع‌تری دارد.

ربیعی در ادامه با اشاره به درگیری کشورهای سوریه و عراق با جنگ و تروریسم گفت: حمله آمریکا به عراق و کشورهای دیگر موجب شده است که سه میلیون نفر از نیروهای کار کشورهای همسایه دیگر به کشور ما مهمان باشند و این یعنی اینکه سه میلیون فرصت شغلی در اختیار آنهاست. به هر روی وظایف انسانی ما حکم می‌کند که پذیرای آنها باشیم. علاوه بر اینها در سوریه، سودان و یمن با فقر و جنگ مواجه هستند و منفعت جویی‌هایی که در آنها وجود دارد شرایط را برای کارگران سخت کرده است. به‌گونه‌ای که کارگران آنها مشکلات ویژه خود را دارند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: سعی کردیم در این مدت آموزش فنی و حرفه‌ای را در کشور بیشتر از گذشته معیار ورود به مناسبات بازار کار قرار دهیم چراکه به پرورش نیروی متخصص نیازمندیم. در این راه باید با کشورهایی که در این راه دغدغه‌مند هستند دانش خود را به اشتراک بگذاریم.

ربیعی با بیان اینکه امروز با مساله تکنولوژی در مناسبات بازار کار مواجه هستیم و به ابهامات پیش روی نیروی کار افزوده‌اند، گفت: تکنولوژی موجب شده که نیروی کار آینده خود را شفاف نبیند بلکه با ابهامات مواجه شود. تکنولوژی همچنین ماهیت روابط کارگر و کارفرما را از خود متاثر کرده است لذا تیپو‌لوژی و خواسته‌های کارگران متفاوت شده است و امروز خیلی بیشتر از گذشته کارگر تحصیل‌کرده داریم که انتظاراتشان از بازار کار به کل متفاوت است. علاوه بر اینها تغییرات جمعیتی و جوان شدن سن متقاضیان ورود به کار هم یک چالش عمده است. به هر روی تغییرات اجتماعی جامع‌شناسی کار را تحت تاثیر قرار داده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان با تاکید بر اتحاد تشکلات کارگری گفت: مادامی که در بروکسل با هم ملاقات می‌کردیم در اتحاد خود علیه ظلم تاکید داشتیم و حالا هم باید همه توان خود را به‌کار گیریم تا با نظامی که با بی‌رحمی با کارگران مواجه می‌شود، مقابله کنیم. درست است که من به عنوان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این اجلاس حضور دارم اما پیش از آن خود را یک کارگر عضو اتحادیه کارگری می‌دانم.

مهمترین و بیشترین مساله تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه، جنگ است

در ادامه علیرضا محجوب با بیان اینکه در این اجلاس نمایندگان کارگران ۲۴ کشور از پنج قاره شرکت کرده‌اند، افزود: در این اجلاس به موضوعات کارگری بین‌المللی و منطقه‌ای رسیدگی خواهد شد و هیات مدیره کنفدراسیون کارگری جهان در پایان نشست‌ها، جمع‌بندی و نظرات خود را در قالب بیانیه‌ای اعلام خواهد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، مهمترین و بیشترین مساله تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه را موضوع جنگ و تاثیر آن بر کارگران اعلام و تصریح کرد: به جز جنگ، فقر و بیکاری و دستمزدهای ناعادلانه و موضوع جهانی‌سازی اقتصاد از دیگر مسایلی هستند که در زندگی کارگران تاثیر می‌گذارند.

اجلاس فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری با حضور کشورهای مختلفی ازجمله هندوستان، نپال، روسیه، ترینیداد و توباگو، کوبا، یونان، اندونزی، فلسطین، سوریه، ترکیه، ویتنام، دانمارک، افغانستان، برزیل، سودان، پرتغال، قبرس، آفریقای جنوبی، بنگلادش، پرو، کنگو، گابن، گویان، ایتالیا، نیجریه، سنگال، سریلانکا، اروگوئه، ونزوئلا و کره شمالی دقایقی پیش در تهران آغاز به کار کرد.

در برابر امپریالیسم آمریکا در کنار مردم و کارگران ایران هستیم

جورج ماوریکوس (دبیرکل فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری) در سخنان افتتاحیه نشست فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری گفت: این برای ما افتخاری است که امروز در کشور زیبای ایران هستیم، با مردم شما و کارگران شما همراه هستیم و با آنها اعلام همبستگی می‌کنیم. امروز اینجا هستیم تا درباره مشکلات و وظایف اتحادیه جهانی کارگران صحبت کنم. اول از همه به نیابت از خانواده خود- فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری- از خانه کارگر و به‌خصوص از علیرضا محجوب و تمامی پرسنل این تشکلات تشکر می‌کنم.

ماریکوس افزود: ما دوست و همکار هستیم و برای نشست سالانه خود و شورای ریاست به ایران آمده‌ایم. در این شورا ۴۸ عضو از ۴۲ کشور از پنج قاره حضور دارند. امروز و فردا در این نشست حضور داریم. تصمیم داریم درباره چشم‌اندازهای خود برای سال ۲۰۱۹ صحبت کنیم. ما دوست و همکار هستیم.

او همچنین گفت: از سال ۱۹۴۸ در کنار هم قرار داریم و تا امروز با مردم عادی و طبقه کارگر هستیم. ما می‌خواهیم از دغدغه‌های کارگران حمایت کرده و بر همبستگی خود در برابر امپریایسم تاکید کنیم. ما همچنین با مردم ایران و طبقه کارگر این کشور اعلا همبستگی می‌کنیم و دربرابر امپریالیسم در کنار آنها هستیم.

ماوریکوس ادامه داد: ما در برابر سیاست‌های تهاجمی ترامپ در قبال ایران، کوبا و ونزوئلا می‌ایستیم. در کنار تمام کسانی که می‌خواهند برای خود فارغ از دخالت خارجی تصمیم بگیرند. امروز و فردا مذاکرات سودمندی درباره کارگران جهان خواهیم داشت. در مسیر تحقق تامین اجتماعی و تعیین دستمزدها مسیر دشواری وجود دارد. در اولویت نخست مذاکرات امروز ما سازماندهی و رایزنی درباره انتخابات و تعیین چشم‌انداز تامین اجتماعی قرار دارد. ما می‌خواهیم درباره وضعیت فعلی و آینده طبقه کارگر صحبت کنیم. امروز و فردا درباره مزایا برای کارگران در سطح جهانی گفت‌وگو می‌کنیم.

او در پایان گفت که بار دیگر از خانه کارگر برای فراهم کردن این شرایط مطلوب تقدیر می‌کنیم.

خصوصی‌سازی و جهانی‌سازی ابزار تجاوز به حقوق کارگران شده است

علیرضا محجوب (رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی) در اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری و در جمع نمایندگان اتحادیه‌کارگری جهان گفت: مایه مباهات خود و خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران است که امروز پذیرای شما باشیم. جمع شدن ما در اینجا برای تحکیم حرکتی بر علیه آمریکا و همپیمانانش که به دنبال اتحاد خائنانه هستند، ضروری است. آنها می‌خواهند نوکران خود را در منطقه به حکومت برسانند اما این امر خطرناک در 40 سال گذشته هرگز محقق نشده است.

محجوب افزود: انقلاب اسلامی ایران شروع حرکت مبارزات علیه کانون‌های آمپریالیست بود که با پشتیبانی قاطبه مردم به پیروزی رسید. ما نشان دادیم که چنگ‌اندازی به ایران و منطقه خیال عبث بوده است با این حال آنها شیوخ دست‌نشانده خود را سر کار آوردند و با تمام توان خود از آنها حمایت کردند تا دسیسه کنند و جنگ‌های داخلی راه بیندازند. همه شاهد بودیم که آنها چه مصائبی را به کارگران تحمیل کردند. در سوریه، در فلسطین و در همه کشورهای منطقه این تفرقه‌اندازی را شاهد بودیم. همگان دیدند که آنها با کارگران فلسطینی و لبنانی و سوری چگونه برخورد کردند و حقوقشان را مورد تعرض قرار دادند. آنها ظلم‌های فراوانی را به مردم لبنان روا داشتند چراکه عزت آنها را نمی‌خواهند لذا حضور شما در اینجا بیش از گذشته ضروری است. حضوری که البته به همدردی و همکاری با مردم مظلوم منطقه می‌انجامد. حضور شما همچنین یک حرکت ارزشمند برای کارگرانی است که طرف ظلم آنها را زیر چکمه‌های خود گرفته است. خیلی از کسانی که امروز اینجا جمع شده‌اند، سال‌های عمر خود را برای دفاع از کشورهای منطقه صرف کرده‌اند لذا ما به شما افتخار می‌کنیم که امروز اینجا هستید.

دبیرکل خانه کارگر در ادامه با بیان اینکه کارگران مظلوم کشورهای منطقه مشکلات فراوانی در حوزه تامین اجتماعی و تامین حداقل‌های مورد نیاز برای یک زندگی آبرومندانه دارند، گفت: سرمایه‌داری، کارگران را به فقدان توانایی متهم می‌کند اما همگان می‌دانند که این کارگران تا چه اندازه زخمت می‌کشند و باز هم مورد اجحاف این نظام تمامیت‌خواه سرمایه‌داری قرار می‌گیرند. آنچه باید سرلوحه بشریت باشد؛ کارگران هستند نه این ظلم و ستمی که به وسیله ابزارهای سرمایه‌داری همچون خصوصی‌سازی و جهانی‌سازی حاکم شده است.

محجوب افزود: امروز مشکلات کارگران جهان بیکاری، گرسنگی، فقر، مسکن و حوادث کار است و همه اینها تهدیداتی است که نیروی کار را تهدید می‌کند. اکنون زمان آن فرا رسیده که همه کوشندگان تلاش خود را برای مقابله با سرمایه‌داری متمرکز کنند تا تمام مشکلات بشریت که ناشی از نظام سرمایه‌داری است، برطرف شود.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همکاری‌های دوش به دوش سران wftu این مسیر را هموار می‌کند، گفت: سال گذشته که در آفریقای جنوبی جمع شدیم شاهد یک همکاری و اتحاد و یکپارچگی بودیم که نتیجه‌اش را امروز در ایران می‌بینیم. این حضور یک پیروزی بزرگ برای مردم ایران و ملت‌های منطقه است.

هرجا سندیکاهای کارگری درک درستی از وظیفه خود دارند، آگاهی‌بخشی عمومی نیز وضعیت بهتری دارد

علی لاریجانی (رئیس مجلس شورای اسلامی) پیامی به این اجلاس ارسال کرد.

متن پیام لاریجانی به شرح زیر است:

قدردانی می‌کنم از تمامی شما نمایندگان کارگری چند قاره که در ایران شرف حضور دارید. باتوجه به نقش بی‌بدیل کارگران در توسعه کشورها، این‌گونه اجلاس‌‌ها که نوعی همگرایی در پیشبرد اهداف توسعه در آن نهفته است و نیازهای کارگران را که رکن اصلی تولید و توسعه کشورها هستند، مورد توجه قرار می‌گیرد، از اهمیت بسزایی برخوردار است و این زمینه‌ای برای تبادل تجربیات برای این امر مهم خواهد شد و ما از دوستان عزیز دست‌اندرکار این اجلاس تشکر می‌کنیم و آرزو می‌کنیم که نتایج خیلی خوبی برای همه کشورها در زمینه تجربیات و همگرایی کشور در توسعه داشته باشید.

در جوامع پیشرفته‌تر، کشورهایی با فرهنگ غنی‌تر و دولت‌های اصیل‌تر و فعالیت‌های صنفی قانونی کارگران پررنگ‌تر و محسوس‌تر است. هرجا سندیکاهای کارگری درک درستی از وظیفه خود دارند، آگاهی‌بخشی عمومی نیز از طریق رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی لازم، وضعیت بهتری دارد. اعم از اینکه کارگر از حقوق قانونی خود مطلع باشد، کارفرما حقوق کارگر را به درستی به رسمیت بشناسد و جامعه از آن حمایت کند.

در ایران، این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که در سطح دولت، وزارتخانه‌های مستقل به این منظور داریم،‌ در سطح مجلس کمیسیون تخصصی مستقل به این منظور داریم و اصناف کارگری مانند خانه کارگر و دیگران، دارای سطح وسیعی از اثرگذاری عمومی نظیر انتخاب نماینده در مجلس شورای اسلامی از طریق انتخابات عمومی و نیز مالکیت رسانه، حزب، بانک رفاه کارگران و سایر موارد لازم را دارند. به عنوان نمونه جناب آقای محجوب؛ نماینده مجلس شورای اسلامی ایران برای شش دوره چهار ساله هستند که با حمایت کارگران این مهم محقق می‌شود.

از برگزاری این اجلاس در ایران تشکر می‌کنم و از همه شما تقاضا دارم نسبت به تدوین معیارهای مشترک کارگری در جوامع مختلف، حداکثر کوشش خود را داشته باشید.

در دهکده جهانی جای خالی قوانین جامع و فراگیر بین‌المللی احساس می‌شود

عبدالرضا عزیزی (رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی) در اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری wftu، ضمن خوشامدگویی به اعضای اتحادیه کارگری گفت: مراتب خرسندی ایران را نسبت به تقویت فعالیت صنفی کارگری اعلام کرده و می‌گویم که ایران جزو کشورهای پیشرو دنیا در منطقه است.

عزیزی با ابراز خوشحالی از حضور علیرضا محجوب با عنوان نایب رئیس این اتحادیه افزود: با افزایش جمعیت و نیاز دنیا به ایجاد توسعه نقش کارگران در بخش‌های مختلف توسعه و تولید بیشتر می‌شود تا جایی که هیچ توسعه‌ای بدون حضور کارگران اتفاق نمی‌افتد.

او در عین حال تصریح کرد: اساس رشد اول تولید ثروت، کارگران هستند بنابراین رسیدگی به منافع فردی و صنفی کارگران به‌عنوان صاحبان واقعی ثروت که بهره زیادی نیز از آن نبرده‌اند در گرو فعالیت‌های صنفی و قانونی است.

عزیزی با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته؛ ملت‌های با فرهنگ غنی‌تر، دولت‌های اصیل‌تر و فعالیت‌های صنفی و قانونی؛ حضور کارگران پررنگ‌تر و محسوس‌تر است، گفت:‌ هر جا سندیکاهای کارگری درک درستی از وظیفه خود دارند، آگاهی‌بخشی عمومی نیز از طریق رسانه‌ها و فرهنگ‌سازی لازم وضعیت بهتری دارد.

او در ادامه افزود: این مساله اعم از این می‌شود که کارگر از حقوق قانونی خود مطلع باشد و کارفرما حقوق کارگران را به رسمیت بشناسد و جامعه از آن حمایت کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در عین حال تاکید کرد: در ایران این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد که در سطح دولت و وزارتخانه و در مجلس کمیسیون مستقل تخصصی به این منظور تشکیل داده‌ایم.

او افزود: اصناف کارگری مانند خانه کارگر دارای سطح وسیعی از اثرگذاری عمومی مانند انتخاب نماینده در مجلس شورای اسلامی و حاکمیت رسانه‌ها و بانک رفاه کارگران در ایران هستند.

عزیزی به ارائه این مثال پرداخت که؛ آقای محجوب و خانم جلودارزاده چند دوره به عنوان نمایندگان کارگری در مجلس انتخاب شده و از حقوق کارگران دفاع کردند.

او در ادامه با تقاضا از همه برای تدوین معیارهای مشترک کارگری در جوامع مختلف برای داشتن حداکثر تدبیر گفت: شاید تدوین قوانین مشترک بین‌المللی در حوزه کار و کارگری برآیندهای پیچیده‌ای داشته باشد اما امروز دهکده جهانی با کم کردن مرزها موجب شده که نیروی کار به کشورهای مختلف به‌صورت سازمان‌یافته و غیر از آن اعزام شود. در این بین جای خالی قوانین جامع و فراگیر بین‌المللی بیش از پیش حفظ می‌شود که این امر مسوولیت اعضای این اتحادیه را سنگین‌تر می‌کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در عین حال از اعلام آمادگی کمیسیون اجتماعی ایران برای تلاش در این زمینه و همکاری با سایر کشورها خبر داد.

نیروی کار همواره در خط مقدم تولید و سازندگی قرار دارد

سهیلا جلودارزاده (عضو هیات اجرایی خانه کارگر) در اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) ضمن بی‌بدیل خواندن نقش کارگران دنیا در ساختن و آبادی کشورهایشان گفت: نیروی کار همواره در خط مقدم تولید و سازندگی قرار دارد.

او با اشاره به مبارزات ضدآمپریالیستی کارگران در بخشی از کشورهای دنیا ازجمله ایران گفت: نیروی کار ایران نقش غیرقابل انکاری در این مبارزه از سال‌های پیش داشته و در این راه زنان و مردان زیادی جانشان را نثار کرده‌اند.

جلودارزاده همچنین اظهار امیدواری کرد که این اجلاس دستاوردهای خوبی برای کارگران کشورهای عضو داشته باشد.

امروز سازمان تامین اجتماعی از جانب دولت مورد مداخله قرار گرفته است

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور) در اجلاس هیات مدیره فدراسیون جهانی اتحادیه‌های کارگری (WFTU) گفت: دفاع از منافع نیروی کار در کل جهان؛ برگزاری چنین اجلاسی را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد و ما امروز در تهران دلگرم حضور نمایندگان اتحادیه‌های کارگری در سراسر جهان هستیم. حضور شما می‌تواند به خانه کارگر کمک کند تا هرچه بیشتر پلی میان کارگران ایران و جهان که مورد ظلم قرار گرفته‌اند، برقرار شود. خانه کارگر با بیش از دو میلیون عضو در سراسر کشور به‌صورت ثابت‌قدم و استوار در پی حل مشکلاتی است که در کشوری مظلوم؛ کارگران با آن مواجه هستند. در ایران هم کارگران مشکلات خود را دارند که تا حدودی مشابه مشکلات کارگران کشورهای دیگر است که امروز در اینجا برای اتحاد و همدلی حضور دارند.

صادقی با بیان اینکه در روزهای پایانی سال موضوع تعیین حداقل دستمزد مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: حداقل دستمزد به عنوان یک اصل حمایتی در حقوق بنیادین کار مدنظر شرکای اجتماعی کارگران است که امیدواریم مذاکرات سه‌جانبه تعیین حداقل مزد امسال هرچه بیشتر در جهت جلب رضایت مزدبگیران پیش بروند. امیدواریم این موضوع دارای پیامی با مفهوم برای شرکای اجتماعی ما (گروه کارفرمایی و دولت) باشد چراکه ما به لحاظ وضعیت دستمزد شرایط مناسبی را شاهد نیستیم و حدود 67 درصد کارگران زیر خط تورم دستمزد می‌گیرند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: خانه کارگر به زعامت علیرضا محجوب (دبیرکل آن) چراغدار این مسیر است.

صادقی با اشاره به دخل و تصرف‌هایی که دولت‌ها در سازمان تامین اجتماعی کرده‌اند، گفت: امروز سازمان تامین اجتماعی از جانب دولت به عنوان یک ضلع از شرکای اجتماعی مورد مداخله قرار گرفته است، این در حالی است که سازمان تامین اجتماعی تنها متعلق به جمعیت بیمه‌شدگان تحت پوشش آن است چراکه یک نهاد عمومی غیردولتی است و 42 میلیون و 230 هزار نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش حمایت‌های همچون بیمه بیکاری بازنشستگی، حوادث ناشی از کار، غرامت از کار افتادگی و درمان رایگان قرار می‌دهد. در این راستا تشکیلات خانه کارگر مصمم است که از منافع طبقه کارگر در مقابل چنین هجمه‌هایی دفاع کند لذا حضور اتحادیه‌های کارگری جهان را در حمایت از خود بسیار موثر در این راه می‌دانیم.

401

کد خبر: 910946

وب گردی

وب گردی