ورود دانشگاه‌ها به مرحله تحول اقتصادی

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حاشیه بازدید از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر در جمع خبرنگاران گفت: دانشگاه‌ها در حال ورود به مرحله‌ای هستند که در پیوند با صنعت و به کارگیری دانش ثروت آفرینی، تحول مناسبی در حوزه اقتصاد کشور ایجاد کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر غلامی اظهار داشت: بخش مهمی از مفهوم اقتصاد مقاومتی این است که از نظر ایده ها، اندیشه ها و یافته های علمی به خود متکی باشیم و یکی از این اقدام ها، استقرار مراکز رشد و فناوری و شرکت های با ایده‌های نوین (استارت‌ها) در پارک های علم و فناوری است.

وی افزود: ۴۲ پارک علم و فناوری اکنون در کشور وجود دارد که زمینه ورود فناوری ها و ایده های حاصل از تحقیقات علمی به بخش صنعت را فراهم می کنند.

وزیر علوم، یادآور شد: در مقوله صنعت نیز صنایع مختلف از جمله مجموعه های زیر پوشش وزارت صنعت، معدن و تجارت و بخش خصوصی توجه خوبی به محققان و نتایج تحقیقاتی دانشگاه ها نشان می دهند که این موضوع، زمینه مناسبی را برای حضور دانشگاه در صنعت فراهم می کند.

وی با بیان اینکه وظایف اقتصاد مقاومتی بر حسب توان در منطقه و در سطح ملی برای دانشگاه ها وجود داشته و وزارت علوم از آن حمایت می کند، تاکید کرد: هر اندازه وابستگی فنی و فناوری ما به بیرون کمتر باشد، از حیث تولید و اشتغال وابستگی به داخل بیشتر می شود که این باعث خواهد شد اقتصاد مقاومتی که یکی از اهداف آن استقلال و خودکفایی کشور است، محقق شود.

دکتر غلامی در خصوص وضعیت شرکت های دانش بنیان کشور نیز گفت: شرکت های دانش بنیان عمر زیادی ندارند اما برخی از آنها با شتاب بالایی در داخل و خارج ظاهر شده‌اند به نحوی که بخشی از اشتغال ایجاد شده آنها به صورت مستقیم بوده است.

وی ادامه داد: بیشتر این شرکت های موفق IT BASE هستند یعنی بر اساس فناوری اطلاعات و روی شبکه ها کار می کنند؛ بنابراین اگر چه اشتغال در خود این مجموعه ها زیاد نباشد، ولی افراد زیادی را در حوزه کاری خود مشغول کرده اند.

وزیر علوم، بیان کرد: درآمدهای این شرکت‌های دانش بنیان رقم قابل توجهی بوده که باعث امیدواری برای توسعه فضاهای کسب و کار و ورود مجموعه های جدیدی از جوانان تحصیل کرده در این حوزه شده است.

دکتر غلامی در خصوص اقدامات وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی توضیح داد: یکی از برنامه هایی که در برنامه ششم توسعه اقتصادی پیش بینی شده و جزو روابط بین المللی بوده، هم افزایی و همکارهای بین المللی است که یک بخش آن، پذیرش دانشجو از سایر کشور‌ها به ویژه کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی مسافت و نزدیکی فرهنگی فرصت های خوبی برای شروع و توسعه همکاری های بین المللی دارند و در مناطقی مانند خوزستان به ویژه خرمشهر نیز به علت نزدیکی های فرهنگی و مسافتی، زمینه برای جذب دانشجویان عراقی فراهم است.

وزیر علوم، رفع موانع جذب دانشجویان خارجی را در گرو همکاری دانشگاه‌ها دانست و گفت: اگر دانشگاه ها موانعی برای این کار داشته باشند، به رفع این موانع کمک می کنیم تا پذیرش دانشجو از همه کشورهای علاقه مند به ویژه عراق انجام شود.

دکتر غلامی با اشاره به برنامه خود برای دیدار از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر عنوان کرد: در دیدار از دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برنامه های راهبردی دانشگاه را در کنار اعضای مدیریت و شورای دانشگاه مرور می کنیم تا وزارت علوم در برنامه های حمایتی خود و هماهنگی برای اجرا و رسیدن به اهداف بتواند اقدامات بهتری داشته باشد.

وی افزود: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر دانشگاهی تخصصی با جایگاه ممتاز است که می‌تواند خدمات آموزشی و پژوهشی ویژه در حوزه علوم دریایی ارائه دهد.

وزیر علوم، در خصوص بحت تحصیلات تکمیلی و نحوه پذیرش دانشجویان در این مقطع نیز گفت: دانشگاه ها بر اساس ظرفیت های موجود خود، درخواست پذیرش دانشجو در رشته ها و دوره‌ها را ارائه کرده و سازمان سنجش و حوزه معاونت آموزشی نیز پس از بررسی ها، اجازه پذیرش می دهد که یکی از شاخص های آن، وجود اساتید متخصص مرتبط با این رشته ها در دوره های تحصیلات تکمیلی است.

وی ادامه داد: اکنون که ارتباطات علمی ما با جهان در حال توسعه است، ممکن است برخی دانشگاه ها از اساتید متخصص خارج از کشور هم به صورت کوتاه مدت استفاده کنند.

دکتر غلامی تصریح کرد: همچنین دانشجویان دوره دکترا برای ۶ یا ۹ ماه در زمان تحصیل، به عنوان فرصت تحقیقاتی مطالعاتی به یکی از کشورهای خارجی که خود دانشجو زمینه کار را در دانشگاه فراهم کرده، اعزام می‌شوند که در واقع اقدامی برای استفاده از ظرفیت علمی کشورهای دیگر، انتقال فناوری و دانش و نیز توسعه روابط بین دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص دانشجویان بازداشت شده در وقایع دی ماه امسال نیز توضیح داد: همه دانشجویان وقایع دی ماه آزاد شده و امیدواریم مشکل خاصی در مراحل بعدی کار وجود نداشته باشد.

204

کد خبر: 910979

وب گردی

وب گردی