تفاوت سربازی در ایران  با دیگر کشورهای دنیا /سربازگیری برای حفظ امنیت جامعه ضروری است

سربازی و گذراندن خدمت زیر پرچم از واژه هایی است که برای پسران و خانواده های آنها مترادف با دلهره و نگرانی است اما تنها دوره ای است که بیشتر خانواده ها از آن به عنوان دوران طلایی و مرد شدن فرزندشان یاد می کنند .هر چند این دوران با زمان طولانی و سختی های زیادی همراه است اما معمولا سربازها پس از گذراندن دوران سربازی به عنوان بهترین ایام یاد می کنند و دوستی های سربازی یکی از ماندگارترین دوستی هاست .اما آیا می دانید سربازی در ایران با کشورهای دیگر چه تفاوت هایی دارد؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز یکی از وظایف ملی در هر کشور و اقلیمی دفاع از تمامیت ارضی و حفظ استقلال کشور برای مردمانش است انجام این وظیفه در نظام جمهوری اسلامی ایران به جز یک وظیفه ملی، وظیفه ای دینی برای هر فرد ایرانی است و در اجرای این وظیفه کلیه اتباع ذکور(پسر) دولت جمهوری اسلامی ایران مکلف به خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون هستند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در موارد مطرح شده در این قانون را نمی‌توان از خدمت معاف کرد.

بنا براصل 151 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به استناد به حکم آیه کریمه (و اعدوالهم ما استطعتم من قوه و من رباط الخیل ترهبون به عدوالله و عدوکم و آخرین من دونهم لا تعلمونهم الله یعلمهم) دولت موظف است برای همه افراد کشور برنامه و امکانات آموزشی نظامی بر طبق موازین اسلامی فراهم کنند، بطوری‌که همه افراد همواره توانایی دفاع مسلحانه از کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران را داشته باشند ولی داشتن اسلحه باید با اجازه مقامات رسمی باشد.

قاون خدمت اجباری کی تصویب شد؟

قانون خدمت اجباری در سال 1304 به تصویب رسید این قانون افراد بالای 21 سال باید 2 به خدمت سربازی می‌رفتند.در سال ۱۳۳۵ امور سربازگیری از حوزه اختیارات ارتش خارج و به وزارت کشور سپرده شد اما اجرای این قانون به علت عدم آمادگی وزارت کشور تا مهرماه سال ۱۳۴۱ به تعویق افتاد.این قانون تا زمان انقلاب اسلامی تغییر چندانی نکرد. در سال ۱۳۶۳مصوب شد در شرایطی که تعداد مشمولان مازاد بر نیاز باشد، طول دوره ضرورت به ۱۸ ماه کاهش یابد.

باسواد ترها مشمول کسری خدمت می شوند

هم‌اکنون طول خدمت وظیفه در ایران ۲۱ ماه است. اما خدمت در مناطق محروم ۲۰ ماه و در مناطق مرزی ۱۹ ماه است. ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ۱۳۸۸ اعلام کرد از طول خدمت افرادی که دارای مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و دکتری تخصصی هستند به ترتیب ۱، ۲، ۳ و ۴ ماه کسر می‌شود. در سال ۹۰ کسری‌های مربوط به مقطع تحصیلی و جبهه پدر حذف شد و خدمت وظیفه از ۱۸ ماه به ۲۱ ماه افزایش یافت

قانون به حکومت اجازه می‌دهد تا طبقاتی از کارکنان وظیفه‌ای که خدمت دوره ضرورت را به پایان برده‌اند برای تجدید یا تکمیل آموزش نظامی فراخوان کند. این فراخوانده شدگان، حقوقی معادل حقوق نفرات پایور هم‌درجهٔ خود دریافت خواهند کرد.

سربازی در کشورهای دیگر چگونه است ؟

برخی از کشورها مردانی را که به سن خاصی (مثلاً ۱۸ سال) می‌رسند به خدمت وظیفه سربازی اعزام می‌کنند، در برخی دیگر از کشورها (مانند کوبا) این اجبار برای زنان نیز وجود دارد. با این‌حال برخی از افرادی که از نظر سنی مشمول این خدمت می‌شوند به دلایل گوناگون (همچون نارسایی‌های فیزیکی یا روانی یا اعتقادات مذهبی) از خدمت معاف می‌شوند.

در برخی از کشورها خدمت سربازی اجباری نیست و جوانان می‌توانند به صورت داوطلبانه به استخدام ارتش حرفه‌ای کشورشان در آیند. فراخوان خدمت وظیفه عمومی در شرایط عادی غالباً در این کشورها وجود ندارد ولی حاکمان این کشورها احتمال این فراخوان در شرایط اضطراری را به هیچ وجه رد نمی‌کنند.

در گزارش زیر به صورت رندوم به وضعیت خدمت سربازی در برخی از کشورها می پردازیم:

کشورهای بدون نیروی دفاعی: ایسلند، پالائو، پاناما هستند.

کشورهای فاقد خدمت اجباری: آرژانتین، آفریقای جنوبی، آلبانی،اردن،اسپانیا، استرالیا، افغانستان،امارات متحد عربی،ایالات متحده آمریکا از جمله کشورهای فاقد خدمت اجباری هستند.

کشورهایی با خدمت اجباری در شرایط خاص: درکشور اروگوئه در زمان صلح خدمت به صورت داوطلبانه است اما دولت اجازه برقراری خدمت اجباری را دارد.

کشور بلیز: خدمت وظیفه زمانی اجرا می‌شود که تعداد داوطلبان کم باشد و جالی اس بدانید که تا به حال هیچ فراخوانی در این کشور اعلام نشده است.

کشور بولیوی: هنگامی که تعداد داوطلبان در سال کمتر از مقدار معینی شود، خدمت اجباری در این کشور برقرار می‌شود.

کشور جاماییکا : سربازان جوانتر با موافقت پدر و مادر به خدمت وظیفه اعزام می‌شوند.

کشورهایی با خدمت یک‌ساله یا کمتر: ازبکستان (۱۲ ماه)استونی (۱۱–۸ ماه)اکوادور (خدمت انتخابی)السالوادور (خدمت انتخابی)

کشورهایی که خدمت وظیفه عمومی ندارند:آرژانتین، آلبانی، اسپانیا.

سربازی در کشور آلمان چگونه است؟

آلمان صدو بیست و سومین کشوری است که ارتش خود را از سیستم سربازی اجباری به سربازی داوطلبانه تغییر داد و به ارتش حرفه‌ای دست یافت.

خدمت سربازی اجباری در کشور آلمان به مدت 9 ماه برای مردان است . زنان نیز می توانند بطور داوطلبانه در خدمت سربازی شرکت نموده و کاری تقریبا مشابه مردان انجام دهند . افرادی که به دلایل خاص قادر به خدمت در ارتش نیستند ، می توانند درخواست خدمت اجتماعی ( به مدت 9 ماه ) بدهند که معمولا با درخواستشان موافقت می شود . برخی انتخاب ها مربوط به امداد خارجی23 است که حداقل 18 ماه به طول می انجامد . روی هم رفته در طی سالهای گذشته تعداد مردان به خدمت گرفته شده بطور قابل توجهی کاهش یافت .

صرفنظر از برخی استثنائات ، خدمت نظامی در آلمان برای تمامی مردان بین سنین 23-18 سالگی اجباری است . افرادی که به آموزشهای علمی و شغلی مشغولند ، می توانند تا زمان تکمیل برنامه هایشان خدمت سربازیشان را به تعویق انداخته و پس از آن به خدمت ملی فرا خوانده شوند.

شاخه های نظامی :نیروهای مسلح فدرال،ارتش،نیروی دریایی ( شامل شاخه دریایی رزم هوایی )،نیروی هوایی،خدمت پشتیبانی مشترک،خدمت پزشکی مرکزی،سن و مدت خدمت نظامی :18 سال سن و مدت 9 ماه برای خدمت اجباری نظامی (2004)

سربازی در کشور چین چگونه است؟

خدمت وظیفه از زمان تأسیس جمهوری خلق چین در سال ۱۹۴۹ در تئوری وجود داشته است. با این حال به دلیل جمعیت کلان چین و وجود داوطلبان زیادی که تقاضای ورود به ارتش این کشور را دارند، تا به حال فراخوان خدمت اعلام نشده است.

خدمت وظیفه در ماده ۵۵ قانون اساسی چین این طور تقدیس شده است: «وظیفهٔ مقدس هر شهروند جمهوری خلق چین است که از میهن مادری خود در برابر حملات دشمنان دفاع کند. وظیفهٔ افتخارآمیز هر شهروند جمهوری خلق چین انجام خدمت نظامی و عضویت در نیروهای مقاومت است.»

خدمت سربازی اجباری در قانون اساسی چین تقدیس شده است

مبنای حقوقی فعلی خدمت وظیفه، قانون نظامی مصوب سال ۱۹۸۴ است که این طور بیان می‌کند که خدمت نظامی، وظیفهٔ «تمام شهروندان بدون تمایز نژادی و گرایش مذهبی» است. این قانون از زمانی که تصحیح شده به حالت اجرا در نیامده است.

خدمت نظامی معمولاً در نیروهای مسلح عادی انجام می‌شود، اما قانون سال ۱۹۸۴ اجازهٔ اجرای خدمت وظیفه تحت عنوان نیروهای احتیاط را نیز داده است.مبنای قانون فعلی خدمت اجباری، قانون خدمت نظامی سال 1984 است که خدمت نظامی را به عنوان یک وظیفه برای تمام مردم بدون هرگونه برتریهای قومی ، طبقاتی و اعتقادی مطرح کرده است .

شاخه های نظامی:ارتش آزادیبخش مردم،نیروی زمینی،نیروی دریایی،نیروی هوایی ( شامل نیروهای هوابرد) و نیروهای توپخانه (نیروی استراتژیکی موشکی)،پلیس مسلح مردم،نیروهای ذخیره و میلیشیا

سن و مدت خدمت نظامی :

22-18 سال برای خدمت نظامی اجباری با 24 ماه مدت خدمت ، حداقل سن برای خدمت داوطلبانه وجود ندارد ( تمامی افسران داوطلب هستند ) ، داشتن 17 سال سن برای زنانی که به مشاغل خاص نظامی وارد می شوند الزامی است.

نروژسالانه تنها ۱۰۰۰۰ نیروی وظیفه دارد

نروژ دارای خدمت وظیفه برای مردانی است که بین سنین ۱۸/۵ (۱۷ سال با اجازه اولیا) و ۴۴ سال (۵۵ سال در هنگام جنگ) باشند. ارتش از سال ۲۰۰۶ از زنان نیز برای انجام آزمایش‌های پزشکی پیش از خدمت دعوت می‌کند اما تا زمانی که آنها اظهارنامه تمایل خود برای اعزام به خدمت را امضا نکنند به این دوره فرستاده نمی‌شوند.

مدت واقعی خدمت 6 ماه برای نگهبانان داخلی و ۱۲ ماه برای نیروهای زمینی، هوایی و دریایی است. باقی‌مانده خدمت هم باید در طول تمرین‌های سالیانه انجام شود اما تعداد کمی از نیروهای وظیفه به این شکل برای تجدید آموزش فراخوانده می‌شوند. دلیل آن نیز کمبود بودجه ارتش است. هم‌اکنون ارتش به دلیل نداشتن بودجه کافی و تکیه بیشتر به فناوری‌های پیشرفته به سمتی می‌رود که سالانه تنها ۱۰۰۰۰ نیروی وظیفه جذب کند. در حال حاضر تنها ۲۷٪ از جوانان خدمت وظیفه را به طور کامل به اتمام می‌رسانند.بسیاری از دیگر افراد نیز رسماً پس از انجام آزمایش‌های پزشکی معاف می‌شوند یا به دلیل تحصیلات یا اقامت در خارج از کشور خدمتشان به تعویق می‌افتد.

برخی دیگر مانند آن‌هایی که هنگام تحصیل در دبیرستان به سراغ آموزش‌های فنی و حرفه‌ای (مانند نجاری یا برق‌کاری) رفته‌اند می‌توانند دوره‌های کارآموزی مشابه را در ارتش دنبال کنند.بسیاری از نروژی‌ها معافیت برخی مشمولین از خدمت را ناعادلانه می‌دانند، اما کسانی هم هستند که ورود به خدمت سربازی را نوعی امتیاز تلقی کرده و بر این باورند که به طور معمول رقابت زیادی برای ورود به برخی از شاخه‌های ارتش وجود دارد. کارفرمایان غالباً رغبت بیشتری دارند تا کسانی را که به خدمت وظیفه رفته‌اند استخدام کنند.

ارتش نروژ معمولاً کسانی را که به سن ۲۸ سالگی رسیده باشند به خدمت اعزام نمی‌کند. در نروژ برنامه‌ها و دوره‌های آموزش تخصصی داوطلبانه به مدت یک تا 8 ماه مضاف بر خدمت دوره ضرورت نیز وجود دارد.

شاخه های نظامی :ارتش،نیروی دریایی سلطنتی نروژ ( شامل تفنگدار و گارد ساحلی )،نیروی هوایی سلطنتی نروژ،محافظت اماکن است.

سن و مدت خدمت نظامی :18 سال سن برای خدمت اجباری نظامی ، 16 سال سن در زمان جنگ ، 16 سال سن برای مردان داوطلب ، 18 سال سن برای زنان ، 16 سال سن برای داوطلبان خدمت در محافظت اماکن ، مدت خدمت اجباری 12 ماه (2004)

در کشور نروژ خدمت سربازی برای مردان، اجباری و به مدت 18 ماه است. مردان از سنین 18 ( 17 سالگی با اجازه والدین ) تا 44 (55 سالگی در زمان جنگ) مشمول خدمت سربازی اجباری هستند.

برخی از افراد که در دوره دبیرستان رشته های فنی (مثل نجاری و الکترونیک ) را انتخاب کردند دوره کارآموزیشان را در ارتش می گذرانند. اگرچه برخی از سربازان نروژ که در حال انجام خدمت اجباری هستند از اینکه بسیاری از مردم از انجام خدمت معافند ، ناراضی هستند و آن را غیرمنصفانه و یک بدشانسی می دانند ، دیگران این را یک امتیاز تلقی کرده و برای پیوستن به خدمت سربازی باهم رقابت می کنند. علت این امر مزایای خوبی است که به سربازان پس از اتمام خدمت سربازیشان تعلق می گیرد.

سربازان در زمان خدمت از حقوق ثابت و مناسبی برخوردار می شوند . کارفرمایان عموما به افرادی که خدمت نظامی شان را به اتمام رسانده اند توجه مساعدی نشان می دهند.نیروهای مسلح نروژ تمایل دارد بطور معمول شخصی که به سن 28 سالگی رسید را به خدمت فرا نخواند.

آیا می دانید که :

دوره‌های سربازی:دوره نخست سربازی، آموزشی نام دارد که معمولاً سه ماه به طول می‌انجامد. همچنین به مدت زمانی که یک سرباز بیش از خدمت قانونی خود تا پایان خدمت به دلیل تنبیه یا … به خدمت ادامه می‌دهد، اضافه خدمت اطلاق می‌شود.

دوره آموزشی:یکی از اصلی‌ترین دوره‌های سربازی آموزشی است که در آن آموزش‌های نظامی به سربازان داده می‌شود به‌طوری‌که قادر باشند پس این دوره در جنگ حضور یابند. این دوره که دو ماه به طول می‌انجامد شامل آموزش‌هایی از قبیل اسلحه‌شناسی، آموزش تیراندازی، انواع استتار، مسیریابی در شب و روز و … است.این دوره ممکن است در هر یک از پادگان‌های ارتش، سپاه و نیروی انتظامی باشد.در سال ۱۳۹۵ مسئولان نظام وظیفه عمومی با توجه به تغییر شیوه جنگ‌های نوین و به منظور مهارت افزایی و مقابله با جنگ نرم، تغییرات قریب‌الوقوع برای سرفصل‌های دوره آموزشی را اعلام کردند.

دوره کُد:دوره کد دوره‌ای دوماهه، بعد از دوران آموزشی است و سربازانی که دوره کد خورده باشند به جای اعزام به یگان خدمتی، به مدت دو ماه تحت آموزش‌های تخصصی قرار خواهند گرفت. تفاوت دوره کد با دوره آموزشی فقط در تخصصی بودن مطالب است. این دوره فقط مخصوص ارتش و نیروی انتظامی است و برای رشته‌های مرتبط با نیاز ارتش و نیرویانتظامی است تا ارتش و نیرو انتظامی نسبت به نیازهای تخصصی خود در دوره‌های دوماهه (دوره کد) نیروهای تخصصی خود را برای ادامه خدمت تربیت کنند.

دوره خدمت:پس از دوره آموزشی دوره خدمت آغاز می‌شود. در این هنگام است که با توجه به میزان تحصیلات سربازان درجه نظامی دریافت می‌کنند و پس از تقسیم برای انجام ادامهٔ خدمت به شهرهای مختلف فرستاده می‌شوند. معمولاً سربازان تا پایان دوره خدمت در همان یگان خدمت خواهند کرد.

برخی از سربازان با توجه به تخصصشان و نیازهای نیروهای مسلح در کارهای غیرنظامی (مثلاً اداری) به کار گرفته می‌شوند.

کسر از خدمت:میزان کسر از خدمت مدرک تحصیلی بر حسب ماه: لیسانس۱،فوق‌لیسانس۲،دکترای پیوسته۲،دکترا۳،فوق دکترا۴

۴ راه برای کاهش خدمت مشمولان غیر غایب وجود دارد:

الف): کسر خدمت ایثارگران(کارکنان وظیفه غیربومی در مناطق امنیتی غیردرگیر، مناطق عملیاتی مناطق محروم و بد آب‌وهوا (کاهش زمان خدمت به ۱۹ ماه) ب): همچنین خدمت کارکنان وظیفه در مناطق جنگی و امنیتی درگیر (کاهش زمان خدمت به ۱۸ ماه) ج):کسر خدمت فرزند (سه ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند) د):کسر خدمت نخبگان؛ کسر به میزان ۲ماه تا کل مدت خدمت.

همچنین کسانی که سابقه بسیجی فعال داشته باشند، حداکثر تا ۶ ماه کسر خدمت می‌گیرند، و می‌توانند در سپاه خدمت کنند. از دهه ۸۰ شمسی در بین جوانان خدمت در سپاه اصطلاحاً با عنوان کویت (آسان) مشهور بوده‌است زیرا حضور در صف صبحگاهی اردوگاه ساعت ۱۰ انجام شده و حداکثر ۶ ماه را در هر زمانی می‌توانند حضور نداشته باشند. مدت زمان لازم برای ۶ ماه کسر خدمت ۲ سال بسیج فعال (کارت بسیج فعال بر خلاف بسیج ساده) است اگرچه در اخبار به آن اشاره‌ای نمی‌شود.

افرادی که دارای مصدومیت یا نارسایی‌های بدنی یا برخی شرایط اجتماعی هستند از خدمت معاف می‌شوند. اساساً دو نوع معافیت وجود دارد: معافیت موقت و معافیت دائم.

بنیاد ملی نخبگان:افرادی که دارای شرایطی خاص باشند، از طریق بنیاد ملی نخبگان می‌توانند دوره سربازی را با طی دوره آموزشی و انجام یک پروژه به جای مابقی دوره، به اتمام برسانند.

معافیت پزشکی:دارا بودن شرایط خاص جسمی یا روانی، یکی از امکان‌های معافیت است.

معافیت کفالت:معافیت کفالت به معافیتی گفته می‌شود که به دلیل سرپرستی از افراد خانواده به شخص مشمول داده می‌شود.

جانبازان می‌توانند برای فرزند خود معافیت کفالت بگیرند. در صورتی که درصد جانبازی بیش از ۲۵٪ باشد، می‌توانند فرزند دیگر خود را نیز از خدمت معاف کنند.

معافیت تحصیلی:معافیت تحصیلی جزو معافیت‌های موقت است، به این معنی که دانش‌آموزان و دانشجویان تا زمانی که تحصیل می‌کنند از خدمت معاف هستند.

درجه‌های نظامی: دیپلم( سرجوخه و گروهبان سومی)، فوق‌دیپلم(درجه گروهبان دومی و گروهبان یکمی)، لیسانس(درجه گروهبان یکمی و ستوان سومی)فوق‌لیسانس و بالاتر(درجه ستوان دومی) سربازان صفر نیز از بین دارندگان مدارک پایین‌تر از دیپلم انتخاب می‌شوند. افراد درصورتی که در ارتش خدمت کنند و در دوره کد انتخاب شوند به یک درجه بالاتر نایل می‌شوند.

ارگان‌های سربازگیری: ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سازمان زندان‌ها و میراث فرهنگی هستند.

فرار از سربازی:طبق اعلام ناجا تا سال ۱۳۹۵، ۱٫۵ میلیون سرباز فراری شناسایی شده‌است.در سال ۱۳۹۲ هرگونه بخشش برای افرادی که از سربازی فرار کرده‌اند لغو شده و دلیل آن مشوق بودن برای افزایش سرباز فراری‌ها اعلام شد. طبق این تصمیم، تمامی افراد ذکور که به خدمت سربازی نرفته‌اند تا پایان ۵۰ سالگی همچنان در شمول خدمت وظیفه هستند. هرچند تسهیلاتی برای آنان در نظر گرفته شد تا در محل سکونت خدمت سربازی خود را انجام دهند.طبق قانونی که از سال ۱۳۹۴ اجرا شد، سربازانی که بیش از ۸ سال غیبت داشته‌اند می‌توانند با پرداخت جریمه معاف شوند.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، دولت پیشنهاد معافیت با پرداخت جریمه برای افراد با ۵ سال غیبت را داد ولی ستاد کل نیروهای مسلح با آن مخالفت کرد و مدت غیبت ۸ سال را پیشنهاد داد. کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در نهایت با ۸ سال موافقت کردند.مبلغ جریمه بین ۱۰ تا ۵۰ میلیون تومان بر اساس مدرک تحصیلی تعیین شد.هرچند که برخی نمایندگان به دلیل تبعیض بوجود آمده به خاطر توانایی ثروتمندان در خرید سربازی مخالف این طرح بودند. دارندگان این نوع معافی مجاز به نمایندگی مجلس، عضویت در شوراهای اسلامی و انتصاب در سمت‌های مدیریتی نیستند.تبصره مربوطه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ نیز گنجانده شده‌است.

خروج از کشور:

استفاده از تسهیلات تردد مشمولان خارج از ایران، تسهیلاتی بود که بر اساس آن، کسانی که سه سال اقامت پیوسته در خارج از ایران داشته باشند، در هرسال دو نوبت و درمجموع سه ماه می‌توانند به داخل ایران تردد کنند.

کسانی که خدمت سربازی را به پایان نبرده باشند یا معافیت نداشته باشند، برای تحصیل در خارج از کشور و خروج از کشور برای مدت تا یک ماه ۱۵ میلیون تومان و برای مدت بیش از آن ۲۰ میلیون تومان وثیقه بگذارند؛ که این قانون در سال ۱۳۹۶ لغو، و کلیهٔ افراد مشمول دیپلم برای تحصیل در خارج از کشور باید حتماً دارای معافیت یا کارت پایان خدمت باشند.

سن ممنوع الخروجی و شرایط دریافت معافیت خارج از کشور:

سن ممنوع الخروجی پسران، پایان 17 سال تمام است و دقیقاً بر اساس روز و ماه تولد محاسبه می شود. برای مثال، متولد ۲۰ اذرماه سال ۱۳۸۱، در بیستم آذر سال ۱۳۹۸ مشمول خدمت شده و ممنوع الخروج می‌شود.

جهت دریافت معافیت، شخص باید حداقل سه سال متوالی سرباز غایب و مقیم خارج کشور باشد و سپس با مراجعه به سفارت و تأیید مقامات مربوطه، کارت معافیت خود را دریافت کند.

طرح‌های تغییر شیوهٔ خدمت وظیفه:

با توجه به شرایط جدید و تغییر ساختار تهدیدها و همچنین بالا رفتن میزان تحصیلات دانشجویان مشمول، پیشنهادهایی برای تغییر ساختار نظام سربازی اجباری انجام شده‌است که از جملهٔ آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

افراد متناسب با توان و تحصیلات خود استعداد یابی شده و در چرخه ایجاد بنگاه‌های اقتصادی بکارگیری می‌شوند و علاوه بر گذراندن خدمت، حقوق مکفی (معادل ۸۰٪ از حقوق یک فرد عادی) از محل درآمدهای بنگاه (نه از محل بودجه سازمان بکارگیرنده) دریافت خواهدکرد.

براساس آمار به‌طور متوسط هر سال ۸۰۰هزار مشمول در کشور به خدمت سربازی اعزام می‌شوند که حدود ۲۰درصد از این تعداد متأهل هستند و مسائل و مشکلات خاص خودشان را دارند. هر چند سامانه مشخصی برای اعلام تعداد سربازها وجود ندارد اما گفته می‌شود هم‌اکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰هزار نفر در حال گذراندن دوره سربازی هستند.

خبرنگار: اکرم جدیدی ممتاز

705

کد خبر: 911003

وب گردی

وب گردی