دغدغه «کانکس»

امام جمعه سرپلذهاب با بیان اینکه مردم زلزله زده این منطقه همچنان دغدغه کانکس دارند گفت: برنامه دولت از ابتدا مبنی بر کانکس دادن به تمام افراد نبود؛ و مردمی که از سوی دولت به آنها کانکس داده نشده منتظر کمک خیرین هستند.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه زمین لرزه ای به بزرگی 7.3 ریشتر غرب کشور را به لرزه درآورد که بیشترین آسیب‌ها در اثر این زلزله در شهرستان سرپل‌ذهاب استان کرمانشاه بوده است.

در این زلزله دفتر و مصلای نماز جمعه سرپلذهاب تخریب شد و امام جمعه سرپلذهاب بیش از دو ماه از زمان زلزله را در چادر زندگی سپری کرد. پس از این مدت بنا به اصرارهای شورای تامین شهرستان وی به کانکس منتقل شد.

حجت الاسلام جواد فاطمی نسب در رابطه با وضعیت مردم زلزله زده سرپلذهاب در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: زندگی بخشی از مردم ما ساماندهی و در کانکس زندگی و بخش دیگر از مردم کانکس نداشته و در چادرها زندگی می کنند.

وی ادامه داد: برنامه دولت مبنی بر کانکس دادن به تمام افراد نبود به آن معنا مردمی که از سوی دولت به آنها کانکس داده نشده منتظر کمک خیرین هستند تا به آنها کانکس اهدا شود.

مردم زندگی در چادر را تحمل می کنند

امام جمعه سرپلذهاب با بیان این که شهرستان ما دو بخش خانه دارد، افزود: خانه ها تعمیری یا تخریبی هستند، تخریبی یعنی خانه هایی که 100 درصد تخریب شده و دولت نزدیک به 16 هزار واحد کانکس داده اما نزدیک به 16-17 هزار واحد کانکس دریافت نکرده اند زیرا منازلشان تعمیری است.

وی تصریح کرد: این خانواده ها هنوز در چادر زندگی می کنند و هنوز منتظر کمک خیرین هستند تا به آنها کانکس دهند، مردم در چادر این گونه زندگی تحمل می کنند.

حجت الاسلام فاطمی نسب با اشاره به این که دولت برنامه ای برای ساماندهی این خانواده ها نداشته و ندارد، ادامه داد: هنوز در این مناطق پس لرزه داریم، اگر منازل ساخته شود باز هم کسی جرات سکونت در منزل خود را نخواهد داشت.

وی افزود: بیشتر از 100 روز است که این زلزله به وقوع پیوسته و مردم هنوز در چادر زندگی می کنند، چادری که فقط و فقط در دنیا نهایتا 15 روز به عنوان اسکان اضطراری از آن استفاده خواهد شد اما در حال حاضر حدود صد و خورده ای روز مردم در زیر چادر زندگی کرده و ممکن است چندصد روز دیگر در زیر این چادرها زندگی کنند.

نگاه و امید مردم به خیرین است

امام جمعه سرپلذهاب ادامه داد: ما به دلیل زحمات خیرین بسیار تشکر می کنیم، واقعا نگاه و امید مردم به دولت نیست زیرا دولت دست رد به سینه این افراد زده و امید زلزله زدگان به دست خیرین است.

وی با بیان این که دولت به زلزله زدگان وام می دهد، افزود: خانه های تعمیری سه نوع هستند، تعمیری نوع یک به منازلی گفته میشود که فقط اسکلت ساختمان سالم است و 12 میلیون تومان وام و 2 میلیون تومان بلاعوض دریافت میکنند، تعمیری نوع دو 8 میلیون تومان وام و یک و نیم میلیون تومان بلاعوض و تعمیری نوع سه 6 میلیون تومان وام و یک میلیون تومان بلاعوض پرداخت می شود.

مردم به دلیل ترس در منازلشان سکونت نمی کنند

حجت الاسلام فاطمی نسب اظهار داشت: اگر 100 میلیون تومان هم به مردم وام دهیم اما به دلیل اضطراب و ترس در حال حاضر نمی توانند درمنازلشان سکونت کنند.

وی ادامه داد: در بحث بحران اسکان اول اسکان اضطراری که همان چادر است، سپس اسکان موقت که همان کانکس است و مرحله سوم اسکان دائم که ساختمان هایشان است. مردم ما در حال حاضر خیلی هایشان در اسکان اضطراری زندگی می کنند که اسکان اضطراری فقط برای دو هفته است.

زلزله زدگان سرپلذهاب احتیاج به یاری مردم دارند

امام جمعه سرپلذهاب در رابطه با کمک هایی که مردم می توانند به زلزله زدگان داشته باشند، گفت: مردم عزیز از روز اول به صورت های متفاوتی پای کار آمده و ما را یاری دادند اگر آنها نبودند الان مشکلات و گرفتاری هایمان بسیار بیشتر بود، اگر مردم عزیز بتوانند کانکس و سرویس بهداشتی و حمام برای مردم ارسال کنند کمک بسیار بزرگی به زلزله زدگان کرده است زیرا مردم از نبود این موضوعات رنج می برند.

پخش مواد غذایی قطع شده است

وی افزود: بسته غذایی ما از سمت دولت که به دست هلال احمر در میان زلزله زدگان پخش می شد مدتی است که میان مردم پخش نمی شود انشالله خیرین به صورت خودجوش به زلزله زدگان کمک کرده زیرا اگر خیرین کمک نکنند دولت برنامه ای برای تقسیم مواد غذایی میان مردم ندارند.

پیشنهاد مسوولین را رد کردم تا در کنار مردم حضور داشته باشم

امام جمعه سرپلذهاب با بیان این که چند روزی است که در کانکس زندگی می کند، گفت: خانه من جزو تخریبی ها است، مسوولین شهرستان پیشنهاد دادند که به مکان امنی از جمله منازل دولتی یا ادارات دولتی که صدمه زیادی نزدند بروم اما خودم این موضوع را قبول نکرده تا در میان مردم و مانند آنان زندگی کنم و کنار مردم زندگی کنم.

901/900

کد خبر: 911040

وب گردی

وب گردی