اعتیاد، روزانه 110 میلیارد تومان به ایران خسارت وارد می‌کند

عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد گفت: اعتیاد، روزانه 110 میلیارد تومان به ایران خسارت وارد می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز ،ناهید تاج الدین هدف از تشکیل فراکسیون کاهش آسیب و مواد مخدر را ایجاد حساسیت اجتماعی بیشتر برای نمایندگان در بخش‌های تقنین و نظارت عنوان کرد و گفت: این فراکسیون دست نمایندگان را برای پیگیری ویژه در حوزه آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر بازتر می‌کند چرا که اعتیاد روزانه 110 میلیارد تومان ( حدود 34 میلیون دلار) به کشور خسارت اقتصادی وارد می‌کند .


وی ادامه داد: با توجه به اهمیت‌ موضوع، در این فراکسیون، کمیسیون‌های مختلف مجلس همچون کیمسیون اجتماعی، فرهنگی و برنامه و بودجه و ... حضور موثر دارند و در آینده نیز این فراکسیون فراگیر خواهد شد .


عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در یک دهه گذشته شاهد تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از مواد سنتی به مواد صنعتی خطرناک بوده ایم، اگر قبلا 4 درصد معتادان مواد مخدر پرخطر مصرف می‌کردند این آمار اکنون بیشتر شده و علاوه بر علائم هشدار، علائم اضطرار را هم پیش روی ما برای " پیشگیری از اعتیاد " گشوده است .


تاج‌الدین بر اهمیت مشارکت‌های مردمی در حوزه مبارزه با آسیب‌های اجتماعی تاکید کرد و گفت: میزان مشارکت‌های مردمی در کشور برای کاهش آسیب اجتماعی اعتیاد در حال حاضر پایین‌تر از پنج درصد است، این در حالی است که در بسیاری کشورها میزان مشارکت مردم رقم 75 درصد را به خود اختصاص داده است.


نماینده مردم اصفهان در مجلس در انتها یادآور شد: با داشتن 6500 مرکز درمانی تحت ماده 15 که بخش غیر دولتی آنها را مدیریت می‌کند، متاسفانه شاهد آن هستیم که 80 درصد معتادان بازپروری شده دوباره معتاد می‌شوند و 20 درصد به بهبودی می‌رسند که این موضوع، هم ضرورت‌ توجه به حوزه پیشگیری از اعتیاد را می‌رساند و هم به ضرورت‌های انکار ناپذیر بروزرسانی شیوه‌های مقابله و درمان اعتیاد اشاره دارد .


وی تحقق رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر به منظور کاهش آسیب‌های اجتماعی مهم برشمرد و گفت: وقتی که میزان مشارکت مردمی برای مبارزه با مواد مخدر در کشور کمتر از 5 درصد است این خود به ضرورت اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر اشاره دارد.

705

کد خبر: 911042

وب گردی

وب گردی