نقش کرسی های آزاد اندیشی دربررسی موضوع الزامی بودن حجاب

به گفته رئیس شورای شهر تهران، نقش کرسی های آزاد اندیشی دربررسی موضوع الزامی بودن حجاب می‌تواند راهگشا باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، محسن هاشمی در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران گفت: امروز در تقویم روز امور تربیتی و تربیت اسلامی نامگذاری شده است وبی مناسبت نیست اگر راجع به مساله روز اجتماعی ایران، یعنی الزامی بودن حجاب و موافقین ومخالفین آن چندجمله ای صحبت شود.
وی ادامه داد:مساله الزامی بودن حجاب، موضوعی است که از ابتدای انقلاب مطرح بود، پرسش اساسی اینجاست که ما در تربیت نسل جدید چگونه عمل کردیم که نسل جوان که در دهه نخست انقلاب مدافع پرشور حجاب بودند، اکنون بخشی از آنان دچار تردید و برخی مخالف شده اند؟
رئیس شورای شهر تهران گفت: البته برخورد با بی حجابی بیش از آنکه مساله ای شرعی باشد، یک الزام قانونی است، بنابر نظر اکثریت قریب به اتفاق علما و مراجع تقلید، حجاب یک واجب شرعی برای مومنان است، اما همانگونه که در مورد نماز که مهمترین واجب دینی است با افراد بی نماز برخوردی نمی شود، از منظر دینی، گناه مربوط به عدم رعایت حجاب به عهده شخص است.
هاشمی تصریح کرد: اما از ابتدای انقلاب اسلامی، مساله الزامی شدن حجاب بعنوان یک خواست عمومی مطرح و از سال 1362 قانون آن مورد تصویب قرار گرفت و مورد حمایت اکثریت جامعه واقع شد، اکنون دو نارضایتی از وضعیت حجاب در جامعه وجود دارد، نخست متدینینی هستند که معتقدند به قانون حجاب عمل نمی شود و بدحجابی و بی حجابی در جامعه زیاد شده است و باید برخورد با آن تشدید شود و گروه دوم مخالفین اجباری شدن حجاب است که اخیرا در قالب های نظیر دختران خیابان انقلاب اقدام به اعلام نظر خود بصورت وسیع کرده اند.
وی بیان کرد: در رابطه با این موضوع ابتدا باید توجه کنیم، مساله الزامی بودن حجاب یک مساله اجتماعی است، و مسایل اجتماعی معمولا دارای پیچیدگی وچند وجهی هستند پس نمی توان از یک رویکرد مانند رویکرد فقهی موافقان یا رویکرد فمینیستی مخالفان به مساله پرداخت.
این عضو شورا گفت: موافقت یا مخالفت با حجاب اجباری ، پیامدهای خاصی در حوزه های فرهنگی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد وبایست از منظرهای گوناگون جامعه شناسی، روانشناسی و مدیریتی مورد بحث و بررسی قرار گیرد و در اینجا نقش کرسی های آزاد اندیشی که مقام معظم رهبری مطرح کردند می توانند راهگشا باشد.
وی ادامه داد: به نظر می رسد مواضع و رویکردهای اخیر موافقان ومخالفان حجاب اجباری ، نوعی پافشاری بر مواضع گذشته است در حالیکه جامعه هر روز در حال تغییر است و موضوع باید بصورت علمی مورد بررسی قرار گیرد.
این مقام مسئول گفت: اما آنچه که باید مدنظر قرار داد این است که مساله حجاب یک امر اجتماعی است که ابعاد مختلفی دارد وتبدیل کردن آن به موضوعی امنیتی و سیاسی ، می تواند پیامدهای منفی وخطرناکی در هر دو طرف ، برای جامعه بهمراه داشته باشد.
وی اظهار داشت: اگر مساله الزامی بودن حجاب مورد بررسی قرار گیرد و با انجام نظر سنجی های علمی وصحیح مشخص شود که چه میزان موافقت وجود دارد یا آثار اخلاقی و حد یقف پوشش ومسایل اخلاقی در جامعه در صورت عدم الزامی بودن حجاب روشن گردد شاید مخالفین حجاب اجباری نیز در بخشی از مواضع خود تجدید نظر کنند.
رئیس شورای شهر تهران گفت: بهر حال تجربه جوامع مدرن و غربی نیز نشان داده است که در قرن بیستم ، مساله پوشش زنان یکی از مباحث مهم وجنجالی حوزه اجتماعی بود واین جوامع سکولار به جهت رعایت قیود اخلاقی در جامعه، خطوط وحد مرزهایی برای پوشش بانوان و آقایان معین می کردند، بنابراین موضوع حجاب را باید فراتر از مخالفت یا موافقت با یک فتوای شرعی بررسی کرد و همه جوانب آن را سنجید.
وی در ادامه گفت: البته در برخورد با مخالفان حجاب اجباری نیز باید جوانب شرعی ، اخلاقی و قانونی رعایت شود تا این برخوردها باعث تشدید فضای مخالفت در بخشی از جامعه بخصوص نسل جوان نسبت به احکام دینی نگردد. نیاز ما در شرایط کنونی تلاش در جهت ترمیم شکافهای اجتماعی وفرهنگی موجود در جامعه است نه تعمیق و دامن زدن به آن.
706

کد خبر: 911148

وب گردی

وب گردی