موافق تصمیم وزیر علوم هستم / طرح «آموزش محوری» در یک مقطعی مناسب بود

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این ظرفیت را دارند که با ارائه پایان نامه های علمی و معتبر برای رفع بخشی از مشکلات و معضلات کشور تلاش کنند.

محمد مهدی زاهدی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، در خصوص لزوم ارائه پایان نامه توسط دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد) گفت: طرح آموزش محوری در یک مقطعی و با توجه به شرایطی مناسب بود، اما زمان آن رسیده است که از توان دانشجویان تحصیلات تکمیلی برای ارائه یک طرح پژوهشی و مطالعاتی استفاده شود.

وی افزود: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این ظرفیت را دارند که با ارائه پایان نامه های علمی و معتبر برای رفع بخشی از مشکلات و معضلات کشور تلاش کنند و من موافق این تصمیم وزیر علوم هستم.

در سال های گذشته واحد پایان‌نامه‌ به مدت کوتاهی در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد حذف و 6 واحد درسی با هدف آموزش محوری به صورت آزمایشی جایگزین شد. چندی پیش وزیر علوم با آزمایش خواندن طرح آموزش محوری در دانشگاه ها اعلام کرد تمامی دانشجویان در مقطع تحصیلی فوق لیسانس موظف به ارائه رساله و گذراندن واحد پایان نامه هستند.

زاهدی در پاسخ به عدم برخورد مراجع قانونی با دفاتر فروش پایان نامه های دانشجویی توضیح داد: نمی‌شود بگوییم چون در جایی فسادی هست برای جلوگیری از توسعه آن، صورت مسئله را پاک کنیم و دانشجویان واحد پایان نامه را نگذرانند. ما باید این فساد را با مکانیزم های دیگری ریشه کن کنیم.

این نماینده مجلس در خصوص مکانیزم های مبارزه با پایان نامه فروش ها اظهار کرد: اخیراً مجلس قانونی برای مقابله با این مراکز فروش پایان نامه و مقالات علمی تصویب کرده است. این قانون به دولت ابلاغ شده و دولت در حال تدوین آیین نامه آن است که به زودی ابلاغ خواهد شد و دستگاه های زیربط با قاطعیت با متخلفان برخورد خواهند کرد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی به بودجه سال 97 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اشاره کرد و از کمک هزار میلیارد تومانی مجلس به این وزارت خانه خبر داد و گفت: علاوه بر این کمک هزار میلیارد تومانی که به بودجه وزارت علوم اضافه شد، حدود یک میلیارد دلار به صورتی که طرح‌های تولیدی این وزارت خانه توسط مؤسسات مالی و بانک‌ها تامین اعتبار شود تا برای خرید تجهیزات مشکلات کمتری داشته باشند.

وی از مجوز مجلس به دانشگاه های علوم پزشکی برای انتشار اوراق مشارکت خبر داد و گفت: دانشگاه های علوم پزشکی نیز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی خود اجازه دارند با هماهنگی بانک مرکزی اوراق مشارکت منتشر کنند. مجموع اینها کمک هایی است که مجلس برای جبران بخشی از کمبود بودجه وزارت علوم تاکنون در نظر گرفته است.

کد خبر: 911182

وب گردی

وب گردی